A DKT/ gemius 2020.10.23-i adatai

Megváltásként fogadta a médiaszakma a DKT-s közönségmérés megújítását (x)

Számos újdonságot, kényelmi funkciót hozott a digitális médiapiac szereplői számára, hogy a Digitális Közönségmérési Tanács október elejétől bevezette Magyarországon az e.gemius nevű felhő alapú szoftvert. A médiaszakma képviselőit, ügynökségi szakembereket kérdeztünk az első tapasztalatokról.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Ahogyan arról október elején beszámoltunk, Dánia, Belgium és Lengyelország után, Európában az elsők közt bevezette a magyarországi digitális médiumok látogatottságát auditáló Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) az e.gemius nevű szoftvert, melynek több módszertani újdonsága fontos előnyöket biztosít a digitális médiapiac szereplői számára.

Jelentős előnyöket hoz

A teljesen új felhasználói élményt kínáló rendszer előnyei közé tartozik például a felhőalapú, böngészőből elérhető, úgynevezett single sign on megoldás, ami lehetővé teszi az adatok gyors és kényelmes elérését.

A távmunkás felhasználást is támogató új felület könnyű kezelhetősége mellett lehetővé teszi, hogy akár tetszőleges időperiódusokra (például akár 12 vagy 24 napra) vonatkozó közönségmérési adatokat kérdezzünk le elemzéshez, szemben a korábbi gyakorlattal, ahol heti, havi adatok voltak lekérhetők.

Az applikációkkal kapcsolatban is hozott újdonságot a bevezetés, ugyanis lehetővé vált ezek felhasználóinak demográfiai és keresztfogyasztási (cross) adatainak elemzése, és lekérdezhetővé vált az applikációk megnyitási gyakorisága (frequency) és az elérés (reach) elemzésére is mód van.

A bevezetés felgyorsíthatja az adatalapú értékesítést

Varga Zoltán, a Gemius audience managere elmondta, hogy a DKT új közönségmérési megoldásának köszönhetően immáron azonos módszertani alapokon működik a Gemius összes terméke Magyarországon is, és a kezelőfelületük is egységessé vált.

A szakember megemlítette, hogy a DKT megújuló mérésének fontos újdonsága az is, hogy lehetőség nyílt úgynevezett API (application programming interface) segítségével automatizáltan demográfiai adatok, riportok és adatbányász megoldások használatára.

„Az új rendszer és módszertani alap felgyorsíthatja online az adatalapú értékesítést és vásárlást és ezt akár automatizált alapra helyezett kampány optimalizálást mind a standard, mind a programmatic vásárlások terén” – emelte ki Varga Zoltán.

Pontosabb, kényelmesebb kutatással jobban elemezhető az extrém gyorsan változó médiafogyasztás

A DKT célja az volt az e.gemius bevezetésével, hogy még pontosabbá és kényelmesebbé tegye a digitális közönségmérés-kutatást – mondta el Gerentsér Imre, a Digitális Közönségmérési Tanács ügyvezetője.

„Hasznos újdonság, hogy az extrém gyorsan változó médiafogyasztás (például a tavaszi koronavírus járvány miatti hullámmal érkező internetező tömeg fogyasztási mintázatai) is sokkal érzékenyebben kimutathatóvá váltak az új mérési módszertannal, így az ilyen és ehhez hasonló hatások is jobban elemezhetőkké váltak” – tette hozzá az ügyvezető.

De nézzük, mik a felhasználók első tapasztalatai a rendszer bevezetése óta.

A felhasználók első tapasztalatai

Malonyai Károly, a Wavemaker digitális vezetője egyenesen „megváltásként” jellemezte az e.gemius megérkezését, mivel

„nagyon kellett már egy új, könnyen elérhető, gyors és intuitív felület. Az e.gemius a korábbi több mint tízéves szoftvert váltja le, amelynek használata több szempontból nehézkes és lassú volt. Természetesen az adatok strukturálisan nem változnak, de azok elérhetősége, vizualizációja és így kiértékelése egy másik szintre lépett, hiszen az új felületen olyan formában érhetők el, ahogy a kollégák az esetek jelentős részében használni szokták: célcsoport alapú site ranking, saleshouse elérések, vagy tematikus kategóriák szerint.”

Malonyai Károly hozzátette, mindemellett nagyon örül a site és app szintű demográfiai adatoknak, trend grafikonoknak és reach épülésnek. Ezeket ugyan korábban is elő lehetett állítani, viszont sok „utómunkát” igényeltek. A Wavemaker szakembere szerint a streamek külön kezelése is nagy segítség a korábbiakhoz képest.

„A kollégáknak nem feltétlen kell exportálniuk adatokat, elegendő lehet az online felület használata, így erőforrást spórolhat” – tette hozzá Malonyai.

Pálinkás Krisztina, az IPG Media Brands (MBWW) stratégiai és insight igazgatója a DKT új mérőrendszere kapcsán azt mondta: egy olyan új felülettel találkozott, mely megfelel a legújabb irányoknak, átláthatóbb, rugalmasabb és sokkal könnyebben kezelhető mint a régi program volt. Az online elérés is könnyebbséget jelent felhasználói oldalról.

„Nagyon vártunk már ilyen fejlesztést”. Pálinkás Krisztina hozzátette: „nekünk nagy könnyebbség az online felületen történő elérés, amivel megszűnnek a telepítési gondok és bárki sokkal rugalmasabban elérheti az adatokat, nem kell a hálózatba bejelentkeznie. Ez a jelenlegi, intenzív home office időszakban nagy könnyebbség, és sokkal rugalmasabb munkavégzést tesz lehetővé”.

Az MBWW szakembere hozzátette:

„maga a felület átláthatóbb, felhasználóbarátabb, könnyebben kezelhető és átlátható megoldás, mint amilyen a korábbi Gemius-felület volt. A grafikonos widget-ek könnyen átláthatóvá teszik az adatokat és segítenek az értelmezésben is.” Pálinkás Krisztina szerint az új felület rugalmas, átlátható és könnyen kezelhető.

Erőss Csaba, a Dentsu digital media stratégája így foglalta össze eddigi tapasztalatait:

„Az e.gemius egyrészt könnyebbé teszi a mindennapi tervezői munkát, a gyorsabb és egyszerűbb felület mellett az új adatvizualizációs lehetőségek is segítenek, hogy ügyfeleink számára még informatívabb módon adjuk át a rendelkezésre álló adatokat. Másrészt az új API is számos lehetőséget nyit ki számunkra, hogy az elérhető adatokat egyedi módon tudjuk hasznosítani, és így fejleszteni szolgáltatásainkat.”

Földi Kata, az Indamedia Sales elemzési és tréning vezetőjét is megkérdeztük. A szakember szerint

„a mostani változással nem csak az egy helyről elérhető forgalmi és közönségadatoknak, hanem az új funkcióknak is köszönhetően sokunk régi vágya teljesül. A legjobb, hogy nem is csak egy ilyen van. Nagyon vártam, hogy élesben használhassam őket.”

Földi Kata hozzátette: bár nem szívesen emel ki egyetlen funkciót, hiszen mindegyiknek nagyon örül, de ha mégis csak egyet nevezhet meg, akkor azt emelné ki, hogy sikerült továbblépni a brand alapú mérés irányába azzal, hogy a webhelyek, az alkalmazások és a site-okhoz tartozó stream tartalmak fogyasztóit együttesen lehet elemezni és a versenytársakkal összehasonlítani.

Egyre több tartalmat mérnek

Varga Zoltán, a Gemius audience managere kérdésünkre elárulta: a DKT mérőszoftvere jelenleg 642 online tartalom (weboldalak, videó- vagy audió streamek, mobil applikációk) mérését látja el és máris több mint 700 felhasználói accountot adtak ki. Az e.gemius segítségével jelenleg napi szinten 240 millió megtekintett tartalom (cikk, vagy videó-, vagy audió stream) mérése zajlik, ami napi átlagban 4,5-4,9 millió online tartalomfogyasztó közönségmérését jelenti.

A DKT mérésének köszönhetően a weboldalak és más online tartalmak tulajdonosai független féltől származó, auditált, épp ezért mindenki által hitelesnek tekintett adatokat használhatnak és elemezhetnek, illetve adhatnak át hirdetőpartnereik részére.

Az új DKT-mérés előnyei

  • Új felhasználói élmény, gyors, intuitív
  • Felhőalapú, böngészőből elérhető, single sign on megoldás,
  • Egyszerűbb, könnyen kezelhető, intuitív interface,
  • Tetszőleges időperiódusok elemzése,
  • Demográfia és keresztfogyasztási adatok elemzése appokra is domainekkel együtt,
  • Reach & frequency – építés,
  • Még pontosabb mérés,
  • Új API, amely automatizált adat-kapcsolatokat tesz lehetővé

Bővebb információ: [email protected]

(x)

Borító: A DKT/ gemius 2020.10.23-i adatai
Szóljon hozzá!