reklámtábla

Nagyot nőhet idén a magyar reklámpiac, és ezúttal nem a kormányhirdetéseknek köszönhetően

7 százalékos bővülés lehet a magyar reklámpiacon 2020-ban a Dentsu Aegis Networks előrejelzése szerint. Globálisan is növekedés várható, de ennél kisebb.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A Dentsu Aegis Network  által évente közzétett, a világ 59 országra kiterjedő előrejelzés szerint a globális reklámköltések összértéke idén várhatóan eléri a 615,4 milliárd dollárt, ami 3,9 százalékos növekedést jelent az előző évi 592,3 milliárd dollárral szemben.

A magyarországi reklámpiac eközben 7 százalékos bővülésre számíthat – áll a DAN prognózisában.

Kelet-Európában és Latin-Amerikában erősebb lesz a növekedés

Az elemzés szerint a növekedés főként olyan nagy politikai és sporteseményeknek lesz köszönhető mint az amerikai elnökválasztás, a tokiói olimpia vagy a labdarúgó-Európa-bajnokság. Csak maga az elnökválasztás 10 milliárd dollárnyi plusz reklámkiadást eredményez majd.

Bár a globális kilátások egyértelműen pozitívak, a növekedési potenciál igen eltérő az egyes régiókban: miközben Latin-Amerika és Európa keleti fele erőteljes, 9, illetve 5 százalék feletti növekedést vár, a nyugat-európai reklámköltések átlagos növekedése jóval 3 százalék alatt alakul majd, sőt egyes országokban (Németország, Spanyolország, Olaszország) visszaesést is prognosztizálnak.

Reklámköltések előrejelzett növekedése
Reklámköltések előrejelzett növekedése. Forrás: Dentsu Aegis Network

A költések csatornák szerinti megoszlását vizsgálva a korábbi évek trendjét folytatva összességében tovább csökken a tradicionális médiumok szerepe, miközben a digitális reklámok aránya idén már eléri a 45,7 százalékot.

Várhatóan 2020 lesz az első olyan év, amikor a mobilhirdetések összértéke világszerte meghaladja majd a televíziós hirdetésekét. Ez a terület valamennyi régióban kétszámjegyű növekedést remélhet, de egyes alacsonyabb bázisról induló országokban (Csehország, Észtország) előfordulhat 40-50 százalékot meghaladó növekedés is.

Reklámok a Times Square-n
Reklámok a Times Square-n. Fotó: Unsplash

Nagyot nőhet a programmatic

Szintén erősen, akár 20 százalékkal is bővülhet az online médiafelületek automatizált értékesítési piaca, ezen belül is elsősorban a programmatic vásárlás. (Az automatizált értékesítési piac kategóriájába tartoznak például a Google és a Facebook rendszerein futó hirdetések is.)

Ezt a folyamatot alapvetően erősíti, hogy továbbra is jelentősen nő a közösségi média felhasználóinak száma, ami idén már csaknem eléri a 3 milliárd főt.

Tovább szűkülhet a print média, de a tévé és a rádió növekedhet

A napilapok és magazinok reklámpiaca újabb 6-7 százalékkal szűkülhet az előrejelzés szerint.

A tévé és rádió esetében ugyanakkor – a bevezetett technológiai újítások (a rádiózásnak kedvező voice assistant, illetve a kisebb átkapcsolási aránnyal rendelkező célzott tévéhirdetések) hatására újra 1-2 százalékos piacbővülésnek lehetünk majd tanúi.

A magyar reklámpiac is jó évre számít

A magyar reklámpiac 7 százalékra prognosztizált növekedését a várakozás szerint főként a versenyszféra generálja majd, mivel 2020-ban a politikai reklámköltések szempontjából várhatóan a választási évnek számító 2019-nél csendesebb időszak lesz.

A bővülés egy részét ugyanakkor az úgynevezett médiainfláció okozza: a televíziós reklámhelyeket értékesítő két nagy kereskedőház (az R-Time és az Atmedia) jelentősen emeli az árait, aminek közvetett hatása könnyen más médiatípusok árait is felfelé mozdíthatja.

Tovább nőhet a magyar digitális piac

A hazai reklámpiacon a digitális csatornák részaránya idén várhatóan 42 százalék fölé kerül.

A televíziós hirdetések aránya 27 százalék körül alakul majd, a nyomtatott sajtóhoz az összes reklámköltés közel 16 százaléka jut majd el.

 

A fennmaradó 15 százalékon osztozik a közterületi (outdoor), a rádió- és a mozireklámok piaca.

közterületi reklámpiac, ooh, közterület
Az egyik kereskedelmi rádió közterületi plakáton hirdeti magát a Lőrinc Piac közelében. Fotó: Ladányi András / Media1 (archív)

A Dentsu Aegis Network teljes tanulmánya ITT érhető el.

További médiával kapcsolatos hírek és cikkek találhatók a Media1-en!

Borító: unsplash

Szóljon hozzá!

Somossy Barbara; Forró Bence; Rátonyi Krisztina; Fodor Imre, a Balatoni Nyár műsorvezetői

Új műsorvezetőkkel tér vissza a Balatoni Nyár

Június 15-én indul a megújuló Balatoni Nyár című magazinműsor, mely délelőttönként várja majd a nézőket a Duna TV-n és a Duna World csatornán. Bejelentették a műsorvezetőket és a többi részletet.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!