A Dentsu Aegis Network által évente közzétett, a világ 59 országra kiterjedő előrejelzés szerint a globális reklámköltések összértéke idén várhatóan eléri a 615,4 milliárd dollárt, ami 3,9 százalékos növekedést jelent az előző évi 592,3 milliárd dollárral szemben.
A magyarországi reklámpiac eközben 7 százalékos bővülésre számíthat – áll a DAN prognózisában.
Kelet-Európában és Latin-Amerikában erősebb lesz a növekedés
Az elemzés szerint a növekedés főként olyan nagy politikai és sporteseményeknek lesz köszönhető mint az amerikai elnökválasztás, a tokiói olimpia vagy a labdarúgó-Európa-bajnokság. Csak maga az elnökválasztás 10 milliárd dollárnyi plusz reklámkiadást eredményez majd.
Bár a globális kilátások egyértelműen pozitívak, a növekedési potenciál igen eltérő az egyes régiókban: miközben Latin-Amerika és Európa keleti fele erőteljes, 9, illetve 5 százalék feletti növekedést vár, a nyugat-európai reklámköltések átlagos növekedése jóval 3 százalék alatt alakul majd, sőt egyes országokban (Németország, Spanyolország, Olaszország) visszaesést is prognosztizálnak.

A költések csatornák szerinti megoszlását vizsgálva a korábbi évek trendjét folytatva összességében tovább csökken a tradicionális médiumok szerepe, miközben a digitális reklámok aránya idén már eléri a 45,7 százalékot.
Várhatóan 2020 lesz az első olyan év, amikor a mobilhirdetések összértéke világszerte meghaladja majd a televíziós hirdetésekét. Ez a terület valamennyi régióban kétszámjegyű növekedést remélhet, de egyes alacsonyabb bázisról induló országokban (Csehország, Észtország) előfordulhat 40-50 százalékot meghaladó növekedés is.

Nagyot nőhet a programmatic
Szintén erősen, akár 20 százalékkal is bővülhet az online médiafelületek automatizált értékesítési piaca, ezen belül is elsősorban a programmatic vásárlás. (Az automatizált értékesítési piac kategóriájába tartoznak például a Google és a Facebook rendszerein futó hirdetések is.)
Ezt a folyamatot alapvetően erősíti, hogy továbbra is jelentősen nő a közösségi média felhasználóinak száma, ami idén már csaknem eléri a 3 milliárd főt.
Tovább szűkülhet a print média, de a tévé és a rádió növekedhet
A napilapok és magazinok reklámpiaca újabb 6-7 százalékkal szűkülhet az előrejelzés szerint.
A tévé és rádió esetében ugyanakkor – a bevezetett technológiai újítások (a rádiózásnak kedvező voice assistant, illetve a kisebb átkapcsolási aránnyal rendelkező célzott tévéhirdetések) hatására újra 1-2 százalékos piacbővülésnek lehetünk majd tanúi.
A magyar reklámpiac is jó évre számít
A magyar reklámpiac 7 százalékra prognosztizált növekedését a várakozás szerint főként a versenyszféra generálja majd, mivel 2020-ban a politikai reklámköltések szempontjából várhatóan a választási évnek számító 2019-nél csendesebb időszak lesz.
A bővülés egy részét ugyanakkor az úgynevezett médiainfláció okozza: a televíziós reklámhelyeket értékesítő két nagy kereskedőház (az R-Time és az Atmedia) jelentősen emeli az árait, aminek közvetett hatása könnyen más médiatípusok árait is felfelé mozdíthatja.
Tovább nőhet a magyar digitális piac
A hazai reklámpiacon a digitális csatornák részaránya idén várhatóan 42 százalék fölé kerül.
A televíziós hirdetések aránya 27 százalék körül alakul majd, a nyomtatott sajtóhoz az összes reklámköltés közel 16 százaléka jut majd el.
A fennmaradó 15 százalékon osztozik a közterületi (outdoor), a rádió- és a mozireklámok piaca.

A Dentsu Aegis Network teljes tanulmánya ITT érhető el.
További médiával kapcsolatos hírek és cikkek találhatók a Media1-en!