A több mint 3 ezer ügynökségi vezető által kitöltött online kérdőív eredményeit, valamint a kifejezetten vállalati döntéshozók véleményét is tartalmazó kutatást szerda este mutatta be a pr-tanácsadók nemzetközi érdekképviseletét ellátó ICCO, amelynek tagja a Magyar PR Szövetség is.
„A PR szektor sokat változott, új képességeket, módszereket kezdett alkalmazni. A digitális technológiák elterjedése megváltoztatta az üzleti szféra, a politika és a társadalom működését és úgy látszik, hogy ezt a javunkra tudtuk fordítani. Ami egyértelműen, minden régióban látszik, hogy az ügynökségek vezetői növekedést és nyereségesebb évet várnak jövőre” – nyilatkozta Francis Ingham, a kutatást elkészítő ICCO ügyvezetője.
A megbízói oldalon egyre inkább általános, hogy mind a vezető, mind a vállalat reputációja olyan érték, amibe érdemes és szükséges befektetni. Jellemző, hogy az üzleti szereplők felé elvárás a stratégiai célok megfogalmazása, egyfajta szerepvállalás (purpose) a szélesebb működési területükön. Biztató, hogy ebben az ügynökségeknek és tanácsadó cégeknek is egyre több szerep juthat.
A kutatásból az is látszik, hogy a PR ügynökségek mind nagyobb része felismerte a digitális technológiában rejlő lehetőségeket, és bár kicsit késve reagáltak, de egyre inkább bele tudnak szólni ezen büdzsék elköltésébe. Az optimizmus mellett egy másik fontos érték is megjelenik: az etikus magatartás, üzleti viselkedés és kommunikáció. A Bell Pottinger botrány, a Helsinki Declaration, valamint a szakmán kívüli társadalmi elvárások erős nyomást tudnak gyakorolni a tisztességesebb működésre.
Továbbra is van fejlődésre lehetőség a PR mérhetősége terén. A reklámegyenérték (AVE) még mindig sok helyen szerepel (bár az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban szinte elenyésző) és ez döntően a megbízói oldal elvárása.
„Az MPRSZ belépésével 2016-ban egyből hozzáfértünk a szakmai tudásbázishoz, aminek fontos eleme a World PR Report. Az elmúlt években szerencsére egyre több kitöltőt regisztráltak a mi régiónkból, ezért az elemszám miatt önálló értékelést is kaptak a válaszaink. Örömmel láttam, hogy a reputáció fenntartása, építése Közép-Kelet Európában is prioritássá vált, mind az ügynökségek, mind a megbízók részéről. Mivel stratégiai kommunikációs tanácsadással foglalkozom régóta, ezért én is optimista vagyok, hogy ennek jelentőségét egyre több vállalatvezető ismeri fel. Ez pedig magával hozza, hogy az ügynökségek is – a kreatív, tartalomgyártásra épülő munka mellett – egyre bizakodóbbak tanácsadói szerepüket illetően” – fűzte hozzá Sztaniszláv András, az MPRSZ alelnöke, aki Magyarországot képviseli az ICCO vezetőségében.
Borító: 123rf