Az idén már 20. születésnapját ünneplő, október 1. és 2. között megrendezendő Internet Hungary siófoki internetes konferenciát megelőző két napon, szeptember 29-30-án ugyancsak a Hotel Azúrban rendezik meg a Magyar Kommunikációs Szövetség (MKSZ) és a Magyar Kábeltelevíziós és Hírközlési Szövetség (MKHSZ) közgyűlését – tudta meg a Media1 Csermely Ákostól, az Internet Hungary főszervezőjétől.
A kábelkommunikációs szakma szeptember 29-i találkozója a szövetségek zárt körű tanácskozásával veszi kezdetét, majd szeptember 30-án egész napos szakmai konferencia lesz két teremben, vezetékes és a vezeték nélküli szolgáltatók számára, illetve szakmai kiállítás is lesz.
A két rendezvény, a kábelesek találkozója és az Internet Hungary térbeli és időbeli közelsége nem véletlen, hiszen előbbi témái (a vezetékes és a vezeték nélküli kommunikáció kapcsolata, a hazai és nemzetközi piaci trendek, az audiovizuális szórakoztatás és tartalomgyártásról, illetve a tartalomdisztribúció aktuális kérdései) az Internet Hungary témájához is szorosan kapcsolódnak.
Az Internet Hungary fő támogatója is lesz a kábelesek találkozójának.
Szimbiózisban
Hogy a tartalomszolgáltatás és az ezek fogyasztásához szükséges kábeles és mobil kommunikációs csatornák egyre inkább összekapcsolódnak, azt jól mutatja, hogy a legnagyobb kábeles cégek is jelen vannak ma már a mobil piacon: a Telekom évtizedek óta, de a DIGI is idén indított mobilszolgáltatást, a Vodafone pedig ugyancsak idén vásárolta meg a UPC-t.
A legnagyobb médiaszolgáltatók pedig már nem csak a szolgáltatókon keresztül igyekeznek elérni fogyasztóikat, hanem egyre több fogyasztói (B2C) megoldással is megjelennek, közvetlenül is értékesítik tartalmaikat a nézőknek.
Itthon is kihívások elé állíthatják a streaming cégek a kábelszolgáltatókat
Emellett egyre több nemzetközi streaminig szolgáltató érhető el Magyarországon is, mint amilyen a Netflix is, mely a hazai online és offline szolgáltatók bevételeit igyekszik megszerezni. Ugyan a telekommunikációs cégek biztosítják az ezen szolgáltatások eléréséhez szükséges infrastruktúrát, de eközben a médiatartalmak értékesítéséből könnyen ki is szorulhatnak az új konkurencia miatt.
Az Egyesült Államokban a háztartások harmadában például már nincsen kábel előfizetés, a lakosság 60 százalékának viszont van OTT/streaming szolgáltatása, és mindez pedig csupán néhány éves folyamat eredménye. Az amerikai kábeles cégek az integrációt választották: média és OTT cégekkel egyesültek, vagy felvásárolták ezeket. Nagy kérdés (és ezt a konferencia is érinti majd), hogy a kisebb és közepesebb cégek számára milyen stratégia lehet célravezető ezen a viharos sebességgel átalakuló piacon.
A digitalhungary.hu alapján a négy napos eseménysorozaton lesznek könnyedebb programok is: szakmai versenyt hirdettek a Legjobb Optikai Szálhegesztő, valamint a Leggyorsabb Oszlopmászó szakember címért is. Vasárnap bográcsos főzőversenyt is hirdetnek, de estére díszvacsora is lesz.
Erről esik szó az Internet Hungary-n
Október 1-jén az Internet Hungary konferencia zöld termében ugyancsak szakmai témák lesznek a fókuszban: egy amerikai médiapiaci és startup tanácsadó előadásában például arról esik majd szó, hogy hogyan lehetünk a változások győztesei, ha időben felismerjük a folyamatokat, és az elsők között tudunk változtatni. Az amerikai tévés- és médiapiac jó példákkal szolgálhat a hazai szereplőknek.
Hazai gyakorlati tapasztalatokról is be fognak számolni tévétársaságok arról, hogy kinek, mikor és hogyan érdemes az OTT-piacra belépnie. Az előfizetéses online médiatartalmak (SVOD) egyre nagyobb részét letöltve, később szeretnék a felhasználók megnézni – Amerikában és Angliában a fogyasztók közel fele él ezzel a lehetőséggel. Arra is hozni fognak példákat az Internet Hungary előadói, hogy hogyan lehet ezeket a fogyasztókat reklámokkal is elérni.
A reklámozókat is érinti a médiafogyasztási szokások megváltozása
A lineáris tévézés és az OTT eltérő reklám megjelenítési, mérési lehetőségeket kínál: ezt nem csak a hirdetőknek, de a tévétársaságoknak is tanulnia kell, és erre is már működő megoldásokat ismerhetnek meg a konferencia részvevői.
A tévés piac átalakulása ma már nem lehet kérdés, és hiába tudjuk, hogy az OTT előre fog törni, jelentős generációs eltérések lesznek, tehát a Y és Z generáció elvárásait, szokásait egyetemi kutatókkal elemezzük.
A magyar OTT-piac és az 5G bevezetése
A konferencián a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság is képviselteti magát. Előadójuk arról beszél majd, hogy a Netflix-e a magyar OTT-piac sztárja, és hogyan állnak a globális és hazai szereplők a versenyben.
Ha a reklámok hatékonyságáról van szó, akkor nem is biztos, hogy olyan nagy a távolság a lineáris tévézés és az OTT között: egy friss felmérés szerint ugyanis akkor lesznek a streaming szolgáltatások hirdetései igazán hatékonyak, ha a lineáris tévével közös kampányokban futtatják azokat. A két – egyébként eltérő demográfiai csoportok által favorizált – csatorna hirdetési együttműködésének kérdéseiről a legnagyobb hazai média és telekommunikációs vállalkozások képviselőit kérdezik majd.
A konferencián kiemelten foglalkoznak majd az 5G magyarországi bevezetésével is, amiről állami és magánpiaci szereplők is beszélnek majd.