Közzétette a GKI Digital a 2015 óta minden évben elkészülő nyilvános rangsorát a magyar piacon működő legnagyobb online kereskedőkről.
A 2018-as online forgalmi adatok alapján Magyarország legnagyobb webáruháza az eMAG lett, második helyre az Extreme Digital került, míg a harmadik helyen a Media Markt végzett.
Íme hazai webshopok top10-es rangsora
- eMAG
- Extreme Digital
- Media Markt
- Alza.hu
- 220 VOLT
- iPon
- Telekom
- TESCO
- Aqua
- Libri-Bookline
Az eMAG a toplista első helyét négy év után vette át az eddigi listavezető Extreme Digitaltól. A két legnagyobb online áruház a tavalyi eredményük alapján cserélt helyet egymással, ugyanakkor nyitott a kérdés, hogy az eMAG és Extreme Digital idén márciusban bejelentett fúziója miként alakítja majd át a piaci erőviszonyokat. Ennek megválaszolására várhatóan 2020-ig még várnunk kell.
A GKI Digital e-toplistáján szereplő első 10 webáruház a tavalyi év során együttesen mintegy nettó 150 milliárd forint forgalmat ért el online értékesítésből. Ehhez a bevételhez összesen több mint 5 millió sikeres tranzakció (rendelés) társult.
A GKI Digital által nyilvántartott több mint 5 ezer webáruház közül az első 10 piaci súlya 35 százalék volt 2018-ban, ami 2 százalékpontos csökkenést mutat az egy évvel korábbi eredményekhez képest.
A legnagyobb webáruházak esetében a növekedési dinamika alacsonyabb a piaci átlagnál, az első 10 összesített forgalma csupán 11 százalékkal nőtt egy év alatt, miközben a hazai online kiskereskedelem 17 százalékot bővült.
Átalakul a webkereskedelem piaca
A legnagyobb webáruházak körében komoly változások történtek, történnek. Miközben a lista szereplőinek egy része 2018-ban kiemelkedő bővülést tudott elérni, addig több kereskedő stagnálást, vagy akár forgalmi visszaesést volt kénytelen megélni. Ezzel párhuzamosan a TOP10 mögötti webáruházak erős középmezőnyt alakítottak ki.
A változások mögött érdekes és fontos trend, hogy a meghatározó, hagyományos bolti háttérrel rendelkező kereskedők egyre nagyobb piaci súlyt szereznek az online értékesítések terén is – áll a GKI Digital összefoglalójában.
Nehéz bekerülni a 10 legnagyobb közé
Az elmúlt években egyértelművé vált, hogy a 10 legnagyobb forgalmú webáruház közé nem könnyű bejutni. Ez a tavalyi listához hasonlóan idén is csak egy szereplőnek sikerült: 2018-as online értékesítési eredményei alapján a lista 7. helyére került a Magyar Telekom online shopja.
Az összesített 7. pozíció mellett egyben a Telekom a legnagyobb forgalmú online mobiltelefon és tablet értékesítő is a mezőnyben.
A TOP10-et követő mezőny is egyre erősebb, ezért az idei lista további 6 nevesített webáruházzal bővült, ráadásul mindegyik áruház más-más piaci szegmensben működve nőtt nagyra:
11. MALL.hu
12. Euronics
13. PCX
14. Auchan
15. Praktiker
16. Tchibo
A lista összeállításakor a magyar nyelven működő, forintban árazó, magyar háttérrel (is) rendelkező, terméket (is) értékesítő webáruházak sokaságát vették figyelembe, egyéb megszorítás alkalmazása nélkül.

A sorrendet a 2018-as naptári évre vonatkozó, online értékesítésből származó nettó forgalom becslése alapján határozták meg. A becslés során figyelembe vették a nyilvánosan hozzáférhető, valamint a webáruházak üzemeltetői által szolgáltatott adatokat, ugyanakkor a nyilvános nevesítés feltétele volt az is, hogy az általunk becsült forgalmi adatokat a webáruházak validálják.
Néhány napja az eNET is webshopokra vonatkozó adatokat publikált: ők a felhasználói szokásokat vizsgálták, amiről ide kattintva olvashat bővebben.