A Vodafone Magyarország elindította első állandó, élő 5G bázisállomását Zalaegerszegen. A Zala ZONE Járműipari Tesztpálya ünnepélyes megnyitója alkalmából, a távközlési cég jóvoltából a résztvevők az elsők között próbálhatták ki az önvezető autózás felé vezető út egyik legfontosabb állomásának számító távvezérlésű gépjárműirányítást. Az első tesztelők között volt a fotók alapján Orbán Viktor miniszterelnök, aki egy szimulátorból ülve kormányozhatta a rá bízott BMW i3 típusú elektromos autót.
A távoli vezetőülés közötti kapcsolat a Vodafone élő hálózatán, 5G technológiával valósult meg, lehetővé téve a gépjármű valós idejű, távoli vezérlését. Az autóban található kamera HD minőségben, valós időben közvetítette a pálya melletti távoli vezetőüléshez azt a képet, amely a járműből volt látható, valamint ezzel párhuzamosan a jármű felé a parancsok is élő 5G kapcsolaton keresztül, szinte késleltetés nélkül jutottak el. Ezáltal a sofőr számára a vezetési élmény közel megegyezett azzal, amelyet a tényleges vezetőülésben tapasztalt volna.

„Az egyre jobban terjedő digitalizáció a szemünk láttára gyorsítja fel az ipari fejlődést, hatalmas lehetőségeket adva a gazdasági növekedésre. Fontos azonban, hogy a technológiai fejlődés innovációi, mint amilyen az 5G hálózat is, a lehető legtöbb embert elérjék és mindenki részesüljön az előnyeiből. A jelenleg is zajló negyedik ipari forradalom motorja a telekommunikációs szektor, amelynek egyik legjelentősebb képviselőjeként a Vodafone elkötelezett amellett, hogy szolgáltatásai és technológiai megoldásai révén biztonságosabb, fenntarthatóbb jövő teremtsen mindenki számára” – mondta Amanda Nelson, a Vodafone Magyarország elnök-vezérigazgatója. (A borítóképen Orbán Viktortól jobbra.)
„Nagyon örülök, hogy Zalaegerszegen bemutathattunk egy olyan, már a jövő hálózatára épülő technológiát, amelynek legnagyobb nyertesei a magyar vállalkozások, a magyar ipar, és legfőképpen a magyar emberek lesznek” – tette hozzá Amanda Nelson.
A Vodafone már most rendelkezik kereskedelmi 5G-re alkalmas frekvenciakészlettel
A Vodafone által elindított, saját hálózatába kapcsolt élő 5G állomás az úgynevezett non-standalone szabványon működik, tehát már meglévő 4G állomásra épül. Az állandó 5G állomás a vállalat saját, kereskedelmi szolgáltatás nyújtására alkalmas frekvenciáján működik, véglegesnek tekinthető hardveres és szoftveres eszközökkel.
Magyarország első állandó, élő hálózatba kapcsolt 5G állomása azért jöhetett létre közel egy évvel a várakozásokat megelőzve, mert jelenleg az aktív mobilszolgáltatók közül egyedüliként a Vodafone rendelkezik saját, kereskedelmi szolgáltatás nyújtására alkalmas 5G-s frekvenciakészlettel.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) egyébként épp a közeljövőben további, 5G-re használatára is alkalmas frekvenciák pályáztatására készül.
Kamion és daru is irányítható lesz az 5G hálózaton
„Az újgenerációs mobilhálózat olyan lehetőségek előtt nyitja majd meg a kapukat, amelyek forradalmasítják az életünket. A Zalaegerszegen bemutatott távvezérlésű technológia, valamint egy megbízható és kellően magas teljesítményű ötödik generációs mobilhálózat lehetővé teszi elméletileg bármely gépjármű, akár kamionok vagy daruk irányítását is. A jövőben várhatóan számos feladatot lehet majd ellátni távvezérlés segítségével, akár távműtétekre gondolunk, akár járművek, építőipari bázisok távolról történő építésére és karbantartására, de jelentős fejlődést hoz a távoli vezérlés lehetősége az ipari gépek és a drónok világában is” – mondta el Budai J. Gergő, a Vodafone Magyarország vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese, az igazgatóság alelnöke.
1 gigabit másodpercenként
„Az 5G-hálózatok elméleti maximális letöltési sebessége meghaladja majd az 1 gigabit/szekundumot is. A zalaegerszegi állomás kiépítéséhez aktív antenna technológiát használtunk, amely kombinálja a beamformingot és a MIMO technológiát, növelve a sebességet és a kapacitást egyaránt” – ismertette Ahmed Elsayed, a Vodafone Magyarország műszaki vezérigazgató-helyettese.
„Ezeknek az innovációknak köszönhetően egyrészt a vevő oldalán erősebb lesz a jel és így nő az adatátviteli sebesség, másrészt pedig megsokszorozódik a mobilkapcsolat kapacitása anélkül, hogy szükség lenne nagyobb rádiós sávszélességre” – tette hozzá a műszaki vezérigazgató-helyettes.