vélemyényező ujj

A kritika kritikája (x)

Mindennapi életünk során gyakran szembesülünk kritikával. Főnökünk és munkatársaink minősítik a munkánkat, szakmai teljesítményünket a munkahelyünkön. Ismerőseink bírálják viselkedésünket. A tanáraink értékelik a tanulmányi eredményünket az iskolában. De még a ruházatunkkal vagy hajviseletünkkel kapcsolatban is kaphatunk visszajelzést. 

Bár tanulhatunk belőle, de kevés olyan ember van, aki szereti a kritikát. Nincs ez másképp a művészek világában sem. De milyen is a kritika az írókra vetítve?

Van-e jó kritika?

Egy író életében, legyen akár gyermekkönyvek írója, az a tény, hogy könyve nyomdába kerül és bekerül egy olyan könyváruház kínálatába, mint Mai-Könyv.hu webáruház, elismerést, sikert jelent. De a könyv ettől fogva nemcsak megvehető, de bírálható is.

Az írók hiperérzékeny emberek, ezt nem kérdőjelezi meg talán egyetlen olvasó sem. A kritikát éppen érzékenységükből kifolyólag sokkal nehezebben viselik, mint mások. Főként, ha az nem építő jelleggel született. 

Ez pedig az alkotás örömén túl a szerző alkotókedvére és hitére is befolyással lehet.

A kritikának fájnia kell?

A közösségi oldalak trolljai az irodalmi alkotások és alkotók világába is besurrannak időnként. A könyváruházi blogcikkek alatt vagy a social media felületeken egyre többször jelennek meg kritikának álcázott hozzászólásaik. 

Nem a véleményezés az, ami problémát okoz, hanem az a mód, ahogy elkövetik. A nagy publikum előtt, arctalanul, nem egyszer észérveket nélkülözve osztják meg gondolataikat a nagyközönséggel. A hibát legtöbb esetben javíthatatlannak könyvelik el és az alkotót nevetségessé téve fogalmazzák meg a mű hibáit.

A kritika e fajtája a romboló kritika. A romboló kritika sajnos időnként csupán a kritikus az íróról alkotott negatív véleményének megfogalmazása, és nem objektív vélemény.

A jó kritika építő kritika

A pszichológia szerint létezik jó kritika: ez a konstruktív vagy építő kritika. 

A konstruktív kritika nem a negatívumokat emeli ki a produktumban, hanem a pozitívumokat, megerősítve. Mintegy mellékesen megemlíti a negatívumokat, de azokat is, mint javítanivalót. Dicsér, amivel megerősíti az író hitét, önbizalmát. Folytatásra biztatja az alkotót. 

Esetleg tanácsot is ad, éreztetve, hogy ezzel segíteni akar. De semmiképp nem személyeskedik.

A jó kritikus (irodalomkritikus, esztéta) ebből értetődően empatikus, példamutató.

A kritika kritikája

Milyen a kritika? Kétélű fegyver.

  • A kritika tehát negatívan vagy pozitívan befolyásolhatja az alkotó megítélését az olvasók, a közvélemény szemében. 
  • Elveheti vagy növelheti az alkotókedvét.
  • Rombolja vagy építi önbizalmát.
  • Ártóan vagy javítólag hat az írói sikereire.

Ezért a kritikusnak felelőssége van! Felelős azért, amit mond, tesz és mutat az alkotónak. Hiszen a kritikus csak hozzáértő lehet.

(X) hirdetői tartalom

Ne maradjon le a híreinkről, iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Mielőtt távozna...

Kérje ingyenesen napi hírlevelünket és naponta elküldjük e-mail fiókjába a legfrissebb híreinket!

Adatvédelmi beállítások