Egy stabil ötlet
A világ legnagyobb cégei is úgy indultak, hogy valakinek egyszer csak támadt egy nagy ötlete. Méghozzá olyan ötlete, ami egyedi és megvalósítható volt, és amire cseppet sem mellesleg komoly piaci igény mutatkozott. Ha jól profitáló céget szeretnénk, akkor nekünk is egy ilyen ötletre van szükségünk! Olyan területet kell találnunk, ahol van esélyünk a konkurenciával szemben, és olyan terméket, szolgáltatást kell kínálnunk, ami érdekli az embereket.
Az ötlet azonban önmagában nem elég – le is kell tesztelnünk, hogy tényleg működőképes-e. Ezt a célt szolgálják a piackutatások, amit mindenképp rendeljünk meg egy erre szakosodott vállalkozástól még a cégalapítás előtt. Arra is derítsünk fényt, hogy a választott piacon mekkora a verseny, és miben erősek, illetve gyengék a versenytársak. Ennek fényében már meghatározhatjuk azt, hogy nekünk mi a legfőbb értékajánlatunk, vagyis miben vagyunk mások, jobbak, mint a többiek.
Üzleti terv készítése
Szép dolog az álmodozás, de a tapasztalat azt mutatja, hogy egy sikeres céghez nem ezen keresztül vezet az út. Sokkal inkább a szigorú matek mentén: olyan üzleti tervet kell összeállítanunk, ami mintegy mankóként vezet minket az első időkben. Ebben mindenképp szerepeljen, hogy milyen piacon fogunk tevékenykedni, kiket tekintünk potenciális ügyfeleknek, mekkora növekedést prognosztizálunk a következő években és miként alakulnak majd a kiadások és a bevételek.
Az üzleti terv többféle célt is szolgálhat. Egyrészt szánhatjuk kizárólag belső használatra, arra, hogy folyamatosan tisztában legyünk azzal, hogy jó irányba tartunk-e. Az üzleti terv emellett arra is tökéletes, hogy másokat meggyőzzünk a cégünk értékéről. Ha például szabad felhasználású hitel felé fordulnánk, vagy befektetőt hoznánk be, nem árt, ha be tudunk mutatni egy ilyen dokumentumot.
Stabil pénzügyi háttér megteremtése
Ha pedig már szóba kerültek a pénzügyek, bizony ezen a téren is sok megfontolni- és tennivaló áll előttünk. Először is azt gondoljuk végig, hogy mekkora kezdőtőkét tudunk letenni az asztalra a cégindításhoz. Ne feledjük, hogy egy kezdő vállalkozás általában hosszú ideig (akár évekig) nem termel profitot, ezért nekünk kell biztosítanunk az anyagi hátteret.
Ha nincs elegendő kezdőtőkénk vagy nagyobb összeggel szeretnénk belevágni, akkor több lehetőség is áll előttünk. A már említett szabad felhasználású hitel mindenképp jó választás, de kifejezetten vállalkozásokra szabott kölcsönöket is találunk a piacon. Befektetőknél szintén kopogtathatunk, de akár társtulajdonost is kereshetünk.
Jogi és adminisztratív lépések
Senki sem szeret papírmunkával bajlódni, de egy cégalapításnál ezt sajnos nem lehet megúszni. A jó hír az, hogy a papírmunka ma már valójában nem papírt takar, mert lényegében mindent elintézhetünk online. Akár magát a cégalapítást is, de csak azután, hogy kiválasztottuk a számunkra ideális formát. A legkézenfekvőbb választás a kft., de sokan a betéti társaságot preferálják. Annak sincs akadálya, hogy egyéni vállalkozóként induljunk, sőt egyszemélyes kft-t is ismer a magyar jog.
Az egyéni vállalkozást segítség nélkül is elindíthatjuk, a kft-hez vagy a bt-hez ugyanakkor feltétlenül ügyvédre lesz szükségünk (ez törvényi előírás). Egy jogász magában a cégforma kiválasztásában is támogathat minket, illetve ő ismeri a vonatkozó engedélyekre vonatkozó szabályokat.
Marketing és ügyfélszerzés
Mindegy, milyen piacon fogunk tevékenykedni, garantáltan komoly versennyel nézünk majd szembe. Nem lesz tehát könnyű dolgunk, ha ügyfeleket szeretnénk bevonzani. Ehhez marketingstratégiát kell alkotnunk: tudnunk kell, hogy kik számítanak potenciális ügyfeleknek, és őket mi jellemzi (életkor, lakhely, érdeklődési kör stb.). Ennek fényében fogalmazhatjuk meg az üzeneteinket, dönthetjük el, hogy milyen marketingeszközök válnának be, vagy éppen azt, hogy melyik közösségi média platformon célszerű hirdetnünk.
Az ügyfélszerzés azonban nem csupán marketingből áll. Ne hanyagoljuk el a keresőoptimalizálást (SEO) sem, azaz törekedjünk arra, hogy a honlapunk minél jobb helyen legyen a Google találati listáján. Akár saját magunk is elvégezhetjük a weboldal feltuningolását némi tanulás után, de még jobb, ha erre szakosodott ügynökséget kérünk fel a munkára. A SEO fontosságát jól mutatja, hogy egy átlagos felhasználó a Google első három találatának valamelyikére kattint. Létfontosságú tehát, hogy a mi oldalunk is itt szerepeljen.
A türelem a kezdő vállalkozó legjobb barátja
Róma sem egy nap alatt épült, és a piacvezető cégek mögött is hosszú évek kemény munkája áll. Ne legyünk tehát türelmetlenek, ha eleinte nem jönnek a sikerek. Tanuljunk, elemezzünk és igyekezzünk javítani a folyamatokon, az ügyfélélményen vagy a marketingen!
(x)