A Facebookon és az Instagramon feladott politikai hirdetéseket vizsgálta a Lakmusz az Európai Unió tagállamaiban idén január 15. és április 13. között.
A tényellenőrző portál azt találta, hogy több mint 2,1 millió eurót, vagyis majdnem 827 millió forintot költöttek politikai hirdetésekre Magyarországon ebben az időszakban a Meta platformjain, ami a hatodik legmagasabb összeg az EU-ban, a 100 ezer lakosra vetített költés pedig a harmadik legmagasabb érték az egész Európai Unióban (Dánia és Svédország után).
A CÖF és a Megafon szórja el a legtöbb pénzt
Magyarországon a vizsgált időszakban a Civil Összefogás fórum (CÖF) oldalának tartalmait hirdették a legtöbbért, bő 82 millió forintért, a top 10 legtöbbet hirdető oldal között pedig hat megafonos személy található:
- Bohár Dániel,
- Szarvas Szilveszter,
- Deák Dániel,
- Apáti Bence,
- Trombitás Kristóf
- és Ibolya Csenge.
A Media1 is megírta, hogy csak március 7. és április 5. között a megafonosok több mint 117 millió forintot hirdettek el a Facebookon Magyar Péter lejáratására.
90 nap alatt 300 millió forint
Összességében a Megafon közel 298 millió forintot költött el 90 nap alatt, ami több mint amit például Szlovákia, Horvátország, Írország vagy Csehország összes politikai hirdetése kóstál a tárgyidőszakban.
A Lakmusz elemzése rámutat: míg más uniós országokban inkább pártok, független civil szervezetek vagy üzleti vállalkozások tartoznak a top hirdetők közé,
Magyarországon lényegében a kormánypártok kiszervezett kampányát viszik a top hirdetők, azaz a CÖF és a Megafon.
A Media1 is beszámolt róla, hogy a CÖF-öt legutóbb plágiumon, a Megafon egyik húzónevét, Bohár Dánielt pedig interjúhamisításon kapták.
Plágiumon kapták a CÖF-öt, rasszistának ható közleménnyel válaszolt