A Media1 birtokába került egy körlevél, amit ma, péntek délután (október 13-án) küldött az RTL Magyarország a partner médiaügynökségek számára, melyben a televíziós médiavállalat arról értesíti őket, hogy az M-RTL Zrt. televíziós hirdetésértékesítésére vonatkozó Általános Szerződési Feltételeiben a C/GRP alapú kampányok esetében az úgynevezett 1+ Reach és 3+ Frequency csomagokra a szezonális index és a market index mellett 2023. november és 2023. december hónapokat érintően rendkívüli túlkeresleti indexet vezet be, melynek mértéke:
November 40% pont*
December 25% pont*
Valaki vagy lemondja a kampányát, vagy el kell fogadnia az új feltételeket
A levélben az RTL közölte, hogy a tájékoztatástól számított 5 munkanapon belül, azaz 2023. október 20. napjáig, bánatpénz fizetése nélkül lemondható a megrendelés az áremelés miatt, ezt követően arra azonban bánatpénz megfizetése mellett van lehetőség. „A megrendelések módosítására, illetve ismételt megküldésére nincs szükség, a beérkezett 2023. novemberi megrendeléseket már a rendkívüli túlkeresleti index és egyéb ÁSZF szerinti indexek alkalmazásával igazoljuk vissza” – tették hozzá.
Mintegy 20 százalékkal drágul a tévéreklám az RTL-nél egyik pillanatról a másikra
Egy médiaügynökségi szakértő a Media1-nek azt mondta, ez ténylegesen most mintegy 20 százalékos emelést jelent, ami nehézbe helyzetbe hozta a hirdetőiket, ugyanis mindössze 17 nappal a novemberi időszak kezdete előtt már megtervezett médiakampányokat kell újratervezni.
A november az év legforgalmasabb időszakának egyike, amikor a vállalatok üzleti eredményeiknek akár 20-30 százalékát is teljesítik, lásd például Black Friday, ahol az e-kereskedeők nagyon nagy forgalmat érnek el a karácsony előtti online kereskedelemben. Az e-kereskedők mostanában amúgy is elég kedvezőtlen helyzetét egy ilyen jellegű áremelés tovább rontja – jegyezte meg a médiaügynökségi szakértő.
A további nehézséget az okozza, hogy a rövid, mindössze 5 munkapos reagálási határidő már lehetetlenné teszi az úgynevezett shared dealek tartását (az osztott két sales house-t használó hirdetők számára), mivel a versenytárs Atmedia a novemberi rendeléseket már lezárta, így oda nem vihetik át a reklámköltéseiket, miután ennyire későn változnak meg a feltételek.
Online-ra és rádióba menekülhetnek át a hirdetők
A Media1-nek nyilatkozó szakértő azt mondta, elgondolkodnak azon, hogy az utolsó pillanatban történt változások miatt a reklámköltések egy részét inkább nem tévében, hanem online portáloknál vagy rádióknál költik majd el.
Várhatóan egyébként 2024 januárjától mindkét nagy sales house, az RTL és az Atmedia is 20% körüli általános áremelést hajt majd végre, erről Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója és Vaszily Miklós, a TV2 elnökének az Internet Hungary-n tett kijelentéseiből lehet következtetni, ami egy olyan beszélgetésben hangzott el, melyen Guttengéber Csaba, az Atmedia ügyvezető is részt vett. Az áremelés pontos mértékéről a hamarosan megtartandó Big Picture konferencia időpontja körül adnak tájékoztatást.
A Media1 már idén szeptemberben arról írt, hogy várhatóan a magyarországi televíziók idén ősszel túlkeresletes piaccal találkozhatnak majd és áremelés lesz.
* November havi index = Aktuális szezonális index (november havi szezonális index 180% + november hónap market indexe 10%) + Rendkívüli túlkeresleti index 40%, összesen 230%
December havi index = Aktuális szezonális index (december havi szezonális index 125% + december hónap market indexe) + Rendkívüli túlkeresleti index 25%, összesen 150% + december hónap market indexe