fbpx
SIM-kártya behelyezése.

Szigorítanak a mobilszolgáltatók a sim-kártyák cseréjén

Már nem elég a sim-kártyák cseréjéhez egy egyszerű meghatalmazás.

Adat- és vagyonbiztonsági okok miatt egy egyszerű meghatalmazás már nem elég, ha a sim-kártyánk cseréjére készülünk. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a szolgáltatói gyakorlatok ellenőrzése után ugyanis új, az eddiginél szigorúbb eljárások bevezetését kérte a Magyar Telekomtól, a Telenortól és a Vodafone-tól – derül ki a hírközlési hatóság hétfői, lapunkhoz eljuttatott közleményéből.

A szigorított intézkedésektől azt várják, hogy jelentősen csökkenni fog az ilyen típusú visszaélések száma. Lehet számítani a cserélendő sim-kártya ellenőrzésére, az új kártya késleltetett aktiválására, meghatalmazás esetén hitelesítés megkövetelésére, de ellenőrző kód, tájékoztató sms küldésére is.

Ellenőrzésbe kezdett az NMHH

Különböző híradásokból ismert esetek miatt az NMHH idén tavasszal ellenőrizte a szolgáltatók sim-kártya cseréjével kapcsolatos gyakorlatát. Előfordultak ugyanis olyan nagy anyagi kárt okozó visszaélések, amelyek az áldozatok banki visszaigazoló sms-eihez való hozzáférésen alapultak.

Ehhez a csalók először megszerezték az áldozatok személyes és banki adatait, majd azok birtokában egy kéttanús meghatalmazással sim-cserét kezdeményeztek a szolgáltatónál arra hivatkozva, hogy az eddig használt kártya elveszett vagy már nem használható. Mivel ilyenkor a régi sim-kártyát szinte azonnal deaktiválták, a bűnözők az új kártyára érkező sms-kódokkal visszaélve banki tranzakciókat hajthattak végre, ugyan csak rövid ideig, de így is akár több tízmilliós károkat okozva.

A szolgáltatók a hírközlési hatósággal együttműködve több lépésben is szigorították folyamataikat, így az ellenőrzés végére jelentősen csökkent a csalás esélye.

Idén ősztől mindhárom szolgáltatónál a sim cseréje a lakossági előfizető személyes eljárásán alapul.

Az NMHH teljes kockázatelemzést is kért a szolgáltatóktól azért, hogy a folyamatok gyenge pontjait feltárják és azokhoz védelmi intézkedéseket rendeljenek.

Egyedi megoldások

A Telenor az előfizető helyett eljáró személy meghatalmazását csak akkor fogadja el, miután ellenőrizte, hogy az eredeti sim-kártya nem működik vagy zárolva van, mivel ezek indokolják a kártyacserét. Ezen kívül késlelteti a sim-kártya aktiválását, ezzel párhuzamosan pedig tájékoztató sms-t küld a csereigényről, így az esetlegesen megtévesztett előfizetőnek minimum három órája van közbelépni és jelezni a visszaélést a szolgáltatónak. Az üzleti előfizetőknél a cég bevezetett egy egyszeri, kártyacseréhez kapcsolódó, hívószámhoz kötött kódot, amelyet csere előtt a hivatalos kapcsolattartónak kérnie kell a szolgáltatótól. Kizárólag közjegyző által hitelesített meghatalmazással és a kóddal együtt lehet intézni a sim-cserét.

Telenor
Telenor-üzlet Budapesten. Fotó: Ladányi András / Media1

A Vodafone-nál csak akkor intézkedhet meghatalmazott ilyen ügyekben, ha bemutatja a cserélendő sim-kártyát. Ilyen esetben futár viszi ki az új kártyát az előfizetőnek, vagy pedig felhívják őt, aki a biztonsági kód megadásával igazolja, hogy ő igényelt cserét. Mind a lakossági, mind az üzleti előfizetőknél csak ügyvéd vagy közjegyző által hitelesített meghatalmazást és eredeti okiratokat fogad el a szolgáltató.

Lakossági előfizetők esetében a Telekomnál meghatalmazással egyáltalán nem lehet eljárni. A lakossági és az üzleti előfizetőknél az eljárás során ellenőrzésképpen fel kell hívni a SIM-kártyához tartozó hívószámot. A vállalatnál további biztonsági lépések bevezetését is tervezik.

Telekom és Vodafone üzlet egymás mellett egy Auchan áruházban
Telekom és Vodafone üzlet egymás mellett egy nagyáruházban
Fotó: Ladányi András / Media1

Fontos a fogyasztói éberség

Az NMHH jelezte: folyamatosan figyelemmel kíséri, hogy az intézkedésekkel hatékonyan visszaszorulnak-e az ilyen típusú visszaélések.

Kiemelték: az említett esetek nem a szolgáltatók valamilyen mulasztása miatt történhettek meg, a felhasználók maguk is felelősek saját adataik védelméért, körültekintő és óvatos kezeléséért.

Ezért a hatóság felhívja a fogyasztók figyelmét a mindenkori éberségre, a hírközlési szolgáltatások tudatos igénybevételére és a biztonságos adatkezelésre.

További híreket talál a Media1-en!

Kiemelt fotó: stock / Depositphotos
Szóljon hozzá!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások