A lezárásokat követően mind jobban a négy fal közé szorultak az emberek, így az online térben eltöltött idő drasztikus mértékben növekedett. Az offline hirdetési lehetőségek viszont nagyon beszűkültek: az outdoor reklámhelyek töredékáron kelnek el, a konferenciák és kiállítások online térbe kényszerülnek és a hostess ügynökségek is kénytelenek voltak megszorításokba kezdeni. Azok a cégek viszont győztesként kerültek ki a válságból (legalábbis üzleti értelemben), akik gyorsan éltek a digitalizációban rejlő lehetőségekkel.
A Marketing21 ügynökség vezetőjeként rengeteg csodálatos túlélési technikát láttam az elmúlt egy évben, ami bebizonyította, hogy a hazai vállalkozók és menedzserek kreativitása határtalan. Évtizedek óta működő éttermek álltak át egyik napról a másikra online kiszállításra; és külföldi vendégeknek szállást biztosító szállodák kezdték el kiadni szobáikat hosszú távú érdeklődőknek.
Ha egy jó hatást ki lehet emelni az elmúlt évben, az az innovációra való nyitottság növekedése volt. 2020-ban olyan meglepő helyekről érkeztek megkeresések, amire soha korábban nem volt példa: marketing téren kevésbé tapasztalt gyártó cégek, egészségügyi gyártók és szolgáltatók, valamint offline értékesítő áruházak is menekülőutat láttak az online piacban.
Egy digitális marketing ügynökség vezetőjeként nagyon szerencsésnek nevezhetem magam, mivel soha nem látott érdeklődést tapasztaltunk a szolgáltatásaink iránt. Ugyanakkor ez felszínre hozott egy régóta égető problémát is: kiderült, hogy mostanra elfogytak Magyarországon a tapasztalt digitális marketing szakértők. Gyakorlatilag lehetetlen képzett és rutinnal rendelkező új munkatársakat találni.
Nem állítom, hogy ez egy újkeletű probléma, már a válság előtt is nehéz volt tapasztalt csapatot összeállítani. Mi is kizárólag a belső képzési és mentorálási folyamatainknak köszönhetjük, hogy tudunk kellő kapacitást biztosítani. De így is rengeteg érdeklődőt kellett visszautasítani az elmúlt időszakban, pedig nagyon szerettünk volna több céget segíteni a digitális átállásban.
Ügyféloldalon is egyre nehezebb megfelelő szolgáltatót találni. Folyamatosan jönnek hozzánk olyan cégvezetők, akik csalódtak a korábbi marketinges vállalkozókban és tanácsadókban. Biztos vagyok benne, hogy végsősoron ez is a leterheltségre és a képzett szakértők hiányára, magyarul a kapacitáskorlátokra vezethető vissza.
A Covid válság reméljük hamarosan a múlté lesz, de az online marketing iránti igény ezután sem fog csökkenni, így megoldást kell találni erre a helyzetre. Ideje lenne belátni, hogy egy gazdaság versenyképessége nagyban múlik azon, hogy mennyi képzett digitális szakértő érhető el, ehhez pedig képzési programokra és a szakma népszerűségének növelésére lenne szükség.
Nótin Szabolcs, ügyvezető
Marketing21 online marketing ügynökség
(x) Hirdetői tartalom