Kozák Ákos, a GfK Hungária távozó ügyvezetője

30 év után távozik Kozák Ákos a GfK Hungária éléről

A Mr. GfK-ként is emlegetett ügyvezető igazgató ezt egy interjúban jelentette be. Azt is elmondta, hogy alapít egy új céget.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Vannak emberek, akik nem dolgoznak egy munkahelyen, hanem összenőnek vele. Kozák Ákos harminc évig volt „Mr. GfK” Magyarországon. Most új fejezet kezdődik az életében, derül ki abból az interjúból, amit a markamonitor.hu internetes oldal munkatársa november 29-én, pénteken délután három órakor rögzített Kozák Ákossal, a GfK Hungária piackutató cég eddigi vezetőjével, és ami ma, hétfőn jelent meg publikusan.

Az interjú elkészítési időpontjának azért van jelentősége, merthogy az interjú eleje rögtön egy meglepő fordulattal kezdődik. Kozák Ákos ugyanis elárulja, hogy az interjú készítésekor már „kereken egy órája” nem dolgozik a GfK-nál, ahol szinte a kezdetektől, 1989. június 15-től ügyvezető volt. Kozák azt mondta, nagy űrt érez most. Volt egy búcsúvacsora és egy búcsúértekezlet is, de nyilván nem tudja elfelejteni, hogy ez a cég számára nem egy munkahely volt, hiszen előbb ismerkedett meg vele, mint a feleségével.

„A GfK élén töltött három évtized hihetetlenül sikeres korszak volt számomra, az életem szerves része.  Rengeteg öröm ért, és persze voltak negatív élményeim is, kollégák betegsége, haláleset, de összességében úgy gondolok vissza erre az időszakra, mint három szuper évtizedre. Az utolsó néhány év volt hektikus, amikor a nemzetközi vállalat új befektető kezébe került, és komoly átalakítások kezdődtek. Ez a befektető ugyanaz,  aki korábban a Nielsent vette meg. Még azt sem mondhatom, hogy nem értek egyet az átalakításokkal, bár próbáltam felvenni a ritmust. Az új tulajdonost professzionális szakemberek képviselik, mindvégig korrekt viszonyban voltunk, úgy is váltunk el.”

Mr. GfK most új céget alapít, megy vele néhány ügyfél is

Az interjú alapján Kozák Ákos egy régi kollégájával, Bacher Jánossal új céget alapított Impetus Research néven, a tervek szerint néhány kollégát és projektet visznek is tovább a GfK-ból.

„Bacher Jánossal ketten együttvéve több mint ötven év szakmai tapasztalatot mondhatunk a magunkának, elég kiterjedt networkkel is rendelkezünk, a CEO-któl a marketingigazgatókig rengeteg emberrel álltunk és állunk kapcsolatban, ezt a kapcsolatrendszert nem hagyjuk parlagon heverni.”

Egy új korszak kezdődik tehát, de Kozák azt mondta, így is rossz ott hagyni a GfK-t. Kozák Ákos az interjúban elárulta azt is, hogy sokan azt hitték, ő tényleg Mr. GfK, azaz ő a tulajdonos is, ez azonban nem így volt.

Hol van már az utolsó békeév?

Az interjúban szóba kerül, hogy a GfK az utolsó békeévben, 2008-ban 3 milliárdos forgalmat ért el, akkor volt a csúcson, aztán a gazdasági válság megtépázta és átalakította a marketingkutatást is, lényegében az egész iparágat szétzilálta.

„Ami ma történik, az ennek az utózöngéje. Nézd meg a legnagyobbakat, a Nielsent, a WPP csoporthoz tartozó Kantart.  Mindenki a helyét keresi, tektonikus mozgások vannak az iparágban” – fejtegette Kozák Ákos, hozzátéve, hogy legalább az elmúlt két-három évben már nem csökkent a bevétel.

Ugyanakkor meglehetősen nagy változások történtek a szakmában, például új szakmák kerültek be, mint például a data science, tette hozzá.

Jövőkutatásban is segít Kozák új cége

Ami az új céget, az Impetus Research helyét illeti, Kozák Ákos azt mondta, két specialitásuk egész biztosan van. Módszertanban, operációs kérdésekben bárkivel felveszik a versenyt. Az egyik ügyfél iparági insightot akar, a másik business insightot, de az Impetus mind a kettő területen otthonosan mozog.

„Talán némi önteltséggel elmondhatom, harminc GfK-s év elteltével bizonyos iparágakról kitüntetett tudásom van. Nem mindegyikről, de azokról biztosan, ahol kiemelten fontos szerepet játszik a kutatás. Attól függetlenül, hogy magam nem játszottam operatív szerepet a kutatásokban, én vállalatot irányítottam, CEO-kkal voltam körülvéve. Rendszeresen adok elő vállalati topmenedzsereknek, szektorokra specializálva.”

Az interjúban szóba kerül az is, hogy az elmúlt 15 évben Kozák Ákos üzleti jövőkutatással is elkezdett foglalkozni, és e területen eléggé egyedül is van.

„A jövőt kutató szociológusként vállalati menedzsereknek tartok előadásokat, ezt a tevékenységet szeretném a jövőben consulting üzletággá fejleszteni.  Ezt azt jelent, hogy én látom a big picture-t, társadalomkutatói és üzleti vénám is van, hiszen mindkét területen módom volt alapos jártasságot szerezni. Tizenöt évvel ezelőtt az Amerikai Jövőkutató Társaság tagja voltam, az elmúlt években a Német Jövőkutató Intézettel voltam kapcsolatban, láttam, hogyan kell ezt professzionálisan csinálni.”

Közös megegyezéssel, békésen történt a GfK-szakítás

A beszélgetés végefelé egyébként még egyszer szóba került a GfK éléről történő távozás. Arra, hogy meglepte-e, hogy távoznia kellett a cégtől, Kozák azt mondta, nem.

„Persze közös megegyezés volt, de nem ért váratlanul. Meg nem csak rólam van szó, hiszen a régió többi országában is hasonló váltások történtek. Az erről szóló hírek megjelentek a sajtóban, az érintett ügyfeleknek külön is ment értesítés. Nagyon méltányos volt a GfK, megvan benne a régi éthosz. Teljesen normális viszonyban voltunk és maradtunk. Nem adtam ki kommünikét, hogy elmegyek a cégtől.”

További karrierhírek olvashatók a Media1 karrier rovatában.

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Pesti Hírlap 0. szám

Szerdán megjelenik a Pesti Hírlap

A Media1 információi szerint Budapest hétfőn mégis megadta a rikkancsos terjesztéshez szükséges engedélyt Kerényiéknek, igaz, egyelőre csak egyszeri engedélyről van szó.

Jonny Round, The Sound Agency ügyvezető előad a Brandfestival konferencián Budapesten

Így segíthet vagy árthat a hang egy márkának

Jonny Round, a The Sound Agency igazgatója is előadást tartott a nemrégiben Budapesten megrendezett Brandfestival konferencián. A Sound Businessről, vagyis arról beszélt, hogyan segítheti az értékesítést, illetve a márkázást a hangok megfelelő használata, illetve hogyan üthet vissza, ha valaki nem körültekintő.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!