fbpx
GovTech Summit, kerekasztalbeszélgetés

Whitereport: Végzetes európai médiaválság jöhet

Az európai tartalomipar hanyatlását jósolja a magyar-brit Whitereport, ha az Európai Unió és az egyes országok döntéshozói nem gondolják újra gyorsabban az iparág szabályozását.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Erről Incze Kinga, a magyar-brit Whitereport cég ügyvezető igazgatója és társtulajdonosa Párizsban beszélt a GovTech Summit nemzetközi konferencián.

A Whitereport előrejelzése szerint a nemzeti médiapiacoknak és az EU kormányzati döntéshozóinak 5 évük maradt arra, hogy változtassanak a hatályos versenyjogi és adózási szabályokon és egyenlő versenyfeltételeket teremtsenek a tartalomszolgáltatók és az online platformok között.

Az elemző ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy a médiavállalatoknak is ugyanígy 5 évük maradt arra, hogy ráerősítsenek digitális transzformációjukra, mielőtt a az Y-generáció és az 5G újabb átalakulási hullámot indítanak el a tartalomfogyasztás terén is.

A Whitereport előrejelzése alapján ha nem történik változás 5 éven belül, a tartalomipar nem tud elkerülni egy újabb, immár talán helyrehozhatatlan válságot. Ennek oka, hogy a nemzeti tartalomszolgáltatók és a globális digitális platformok között egyre nagyobb a bevétel és befolyás különbség, amely mögött a versenyfeltételek egyenlőtlensége is húzódik – miközben az egyes felek kölcsönös függésben vannak egymástól.

A digitális platformok irányába billen minden

A Whitereport szerint a gyors európai és nemzeti kormányzati fellépés a szabályozás, a médiapiaci trendek monitoringja és az innováció támogatása terén nem csak a jelenlegi negatív trendek miatt szükséges: két másik hatás is érvényesülni fog a 2020-as években.

Egyrészt, a millenial-generáció egyre inkább üzleti és háztartási döntéshozóvá válik, ám médiaszocializációjuk és digitális bennszülöttségük révén náluk eleve a digitális platformok irányába billen a mérleg a médiahasználatot, illetve tartalom- és reklámköltést illetően.

Emellett az ötödik generációs mobilszolgáltatási technológia hatására az IoT-piac („a dolgok internete”) megerősödése várható, ami újabb radikális átalakulást hozhat, és e hatások együtt visszafordíthatatlan beszakadást eredményezhetnek a tartalomiparban nem csak Magyarországon, de Európa-szerte egyaránt.

GovTech Summit 2019
GovTech Summit 2019

Az Emmanuel Macron francia elnök által is támogatott GovTech Summit konferenciát idén második alkalommal rendezték meg. A november 14-i, múlt hét csütörtöki találkozón politikusok, vállalkozók, innovátorok, tanácsadók, médiaszakemberek találkoztak számos ország digitális kormányzatának vezetőivel, hogy bemutathassák a legújabb technológiai vívmányokat és megosszák kihívásaikat és tapasztalataikat a téren, hogyan segíthetné a technológia és innováció a kormányzati munkát.

A GovTech Summit és a Whitereport cross-media üzleti intelligenciás magyar-brit cég partnerségében létrejött #Unlockingdigitalcompetition kerekasztalban a Whitereport többek között a New York Times globális hirdetési alelnökével, brüsszeli és brit versenyjogászokkal, a News Media Europe képviselőjével és a Google franciaországi delegáltjával, illetve az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) irányítása alatt működő Digitális Jólét Program vezetőjével beszélgettek.

Kormányzati cselekvés kell

Incze Kinga, a Whitereport ügyvezetője egy konkrét példán keresztül is szemléltette a várható átalakulást, amikor a kiegyensúlyozott verseny létkérdéssé válik. Valójában azért kellene most megfelelő és jövőbiztos szabályozási döntést hozni, hogy fair versenyfeltételek alakuljanak ki a nem oly távoli jövőre nézve is, amikor a híreket például már a hűtőnkön is olvashatjuk.

Nem mindegy ugyanis, hogy ki fogja a híreket szolgáltatni: a közmédia, egy hírtévé, a hűtőforgalmazó, a webshop ahol vettük a hűtőt, netán az internetszolgáltatónk, a Google vagy a Facebook. És legfőképp, hogy a hűtőtulajdonos választhat-e majd szabadon ezek közül a hírforrások közül?

Erre az új korszakra a politikai döntéshozóknak, a tartalomszolgáltatóknak és az üzleti intelligencia szolgálatóinak már most fel kell készülniük – mondta Incze Kinga, aki szerint kormányzati cselekvésre van tehát szükség, hogy a tartalomszolgáltatók egyenlő feltételekkel versenyezhessenek a fogyasztók figyelméért.

A Whitereport szerint a kormányzati cselekvésnek a valóság pontos ismeretén, tényeken, adatokon, a piaci szereplők, az akadémia és a kormányzat párbeszédén kell alapulnia, valamint olyan innovatív piacfigyelő rendszereket kell beépítenie a működésbe, amelyek révén a döntéshozók folyamatosan képben vannak a piaci változásokat illetően, és gyorsabban tudnak lépni mint eddig.

Borító: Kerekasztal-beszélgetés magyar részvétellel a  GovTech Summit konferencián Párizsban

Szóljon hozzá!