facebook

Érkezik a Facebook fontos újdonsága, a Facebook Top News tab

A cég fizetni fog a vele együttműködésre lépő médiavállalatoknak az új fül alá kerülő tartalmakért. Íme, hogy mit lehet még tudni az újdonságról.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Augusztusban a Media1 már beszámolt róla, hogy hír téren tervez erősíteni Mark Zuckerberg népszerű közösségi oldala, a Facebook.

Ismert az is, hogy a Facebook hamarosan fizetni fog néhány felkért, illetve vele együttműködő médiavállalatnak, hogy szindikátusban adják át a cikkeik főcímét és cikkeik kivonatos összefoglalóját (preview), és azok a közösségi oldalon megjelenhessenek.

Szeptember 10-én egy belső Facebook-feljegyzés alapján további részletek is kiszivárogtak a The Information nevű oldalhoz a tervezett Top News tab nevű újdonságról, amiről a Niemenlab.org közölt a minap további részleteket.

Íme néhány csemege arról, hogyan fog működni a Top News tab, amit talán leginkább Vezető hírek fülként lehetne említeni magyarul.

Útmutató alapján, szerkesztők döntenek majd a tartalmak kiemeléséről

E szerint a Top News fület nem algoritmus, hanem élő szerkesztők fogják szerkeszteni, valószínűleg ezért is toborzott újságírókat korábban a Facebook.

A szerkesztők egységes irányelv, egy útmutató alapján fogják a cikkeket szelektálni, a cikkek tartalmának ellenőrzésével döntenek arról, mit érdemes kiemelni. Fontos cél, hogy elsősorban azt a tartalomgyártót támogassák, amelyik először jön elő egy sztorival, vagyis előnyt élveznek majd az eredeti tartalmak, de emellett a helyi hírügynökségek is prioritást kapnak majd a hírek tálalásakor.

Ha a szerkesztők valóban követni fogják ezt az irányvonalat, és a Facebook News szolgáltatáshoz sok helyi hírügynökség csatlakozik, a Facebook Tab alapvetően más kínálatot nyújt majd, mint például az Apple News, ahol csak ritkábban jelennek meg helyi hírek, és gyakran csak a már a központi hírügynökségek által publikált verziókat teszik fel.

Már van, aki tesztelte

A Facebook egyelőre még nem erősítette meg, melyik kiadókkal tervez együttműködni. Olyan bennfentes informátorok szerint, akik látták, amint a Facebook egyik alkalmazottja a Facebook News Tab működését teszteli, a tartalmak a következő újságokból származtak:

  • The Wall Street Journal
  • ABC News
  • CBS News
  • National Geographic
  • BBC
  • The Huffington Post
  • The Hill

Ugyanakkor közel sem biztos, hogy végül ezen kiadók közül mindegyikkel tényleg született megállapodás, és nyilván az is lehet, hogy más kiadókkal még születik megállapodás a hivatalos indulásig. Az indulás egyébként már hamarosan, még az ősszel várható. (A Niemenlab.org szerzője egyébként tett is egy megjegyzést, hogy vajon a Fox News miért nem szerepel a figyelt oldalak között.)

Évi 2-3 millió dollárt is fizethet a Facebook

Az imént is említett The Wall Street Journal korábban azt közölte, hogy a Facebook a kiadóknak három éves licencmegállapodást ajánlott, és ezért évente 3 millió dollár összeget fizetne. A CNN-es Dylan Byers azonban csak 2-2,5 millió dollár közötti összeget emlegetett. Szerinte a News Tabba való bekerülésért kiadónként is eltérő összeget fizetne a Facebook.

Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója az F7 konferencián. Fotó: Facebook sajtószoba
Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója az F7 konferencián korábban. Fotó: Facebook sajtószoba

Van, aki nagyon örül neki, mások viszont bizonytalanok

A cikk szerint egyébként néhány kisebb és közepes méretű kiadó máris szerződött. Egy olyan kiadó számára ugyanis mint a Dallas Morning News vagy a BuzzFeed, a fizetés szinte ajándékpénz lehet, bár feltehetőleg a Facebook nem azonos összeget fizet majd egy kisebb és egy nagyobb elérésű oldalért.

A Facebook ugyanakkor várhatóan nem fogalmaz majd meg konkrét elvárást azzal kapcsolatban, hogy az általa fizetett összeget új tartalom létrehozására kellene költeni, csak lehetőséget ad arra, hogy belinkeljék a kiadók, amit létrehoztak. Ez azt jelenti, hogy szinte extra költség nélkül tehetnek szert majd bevételre a kiadók, vagyis a Facebook által fizetett összeg 100 százaléka profitként érvényesül majd – írta a Niemanlab.

Számos nagy kiadó egyébként még csak fontolgatja, hogy csatlakozzon-e. A bizonytalanság oka részükről, hogy a Facebook ugyan jelentős összeget fizet majd a tartalomért, de közel sem akkorát, mint amekkora bevételt szerez ezek által a hirdetőktől.

További, online médiával kapcsolatos hírek találhatók a Media1 online rovatában.

Borító: Pexels.com

Szóljon hozzá!