A Google Shopping hazai bevezetésének köszönhetően ezentúl Magyarországon is elérhető a Shopping–hirdetés, a Google új, termékalapú hirdetési megoldása. Ez szakértők szerint felforgathatja a piacot és élénkülhet tőle a verseny.
A vásárló a legjobb árral találkozik
Az új keresőhirdetési megoldás abban tér a hagyományos szöveges Google-hirdetésektől, hogy a legjobb ajánlatokat mutatja a keresett termékre a kereső legfelső sorában, képpel, árral és a boltok nevével. A legjobb ajánlat azt jelenti, hogy ha több bolt kínálja ugyanazt a terméket, nagy valószínűséggel annak a hirdetése fog megjelenni, amelyiknek jobb az ára – magyarázta Szabó László, a Growww Digital online szakértője.
A transzparencia élénkíti a versenyt, amivel a legjobban a vevők járnak. A Google Shopping segítségével összehasonlíthatóvá válnak a legjobb ajánlatok, mellyel minden eddiginél könnyebben hozhatnak tudatosabb vásárlási döntéseket.
Mindez a vállalkozásoknak is előnyös, mert lehetővé teszi a hirdetések pontosabb célzását, nagyobb forgalmat, több vásárlást generál. Azonban korántsem mindenkinek.
Nagy növekedési lehetőség
A szakértő szerint az új hirdetési formátum alapjaiban forgatja fel a piacot, szeizmikus méretű változásokat okozva egy-egy szegmensben. A tengerentúli adatok azt mutatják, hogy a Shopping kampányok hatékonysága átlagosan 30 százalékkal jobb mint a hagyományos keresőhirdetéseké.
Ugyanakkor a Growww Digital nemzetközi piacokon szerzett tapasztalatai szerint a Google keresőből érkező forgalom akár 70-80 százalék is származhat a Shopping-hirdetésekből. Ebben a helyzetben felértékelődik a márka és a stratégia jelentősége. Mivel a Shopping-hirdetésekben könnyebben összehasonlíthatók az ajánlatok, minél erősebb egy márka, annál nagyobb valószínűséggel választják hasonló ajánlat esetén – mondta Szabó László.
Erős márkával, kedvezőbb árakkal dominálható a felület
A nemzetközi gyakorlat azt mutatja, hogy a Shopping-hirdetés a tömegtermékek piacán a nagy e-commerce szereplőknek kedvez leginkább, akik kedvezőbb árakkal, erős márkával, fejlett stratégiával dominálni tudják ezt a felületet.
A kisebb vállalkozások olyan réspiacokon tudnak sikeresek lenni, ahol nem konkurálnak nagy versenytársakkal. Ezen a réspiacon aztán erős márkát építhetnek és idővel meghatározóvá, akár piacvezetővé válhatnak.
Export kiskapu
A Google Shopping számos export piacra nyit kiskaput. A világ sok országában már működnek a Shopping-hirdetések. Ezen a platformon keresztül könnyebben átjárhatók lesznek a határok, mivel ezen típusú termékkampányokat könnyebb lokalizálni. Ezért, aki a hazai Shopping-hirdetéseket dominálni tudja, akár külföldi piacokra is léphet. Ez azonban egyben veszély is, mert a külföldieknek már széleskörű tapasztalata van a Google Shoppinggal, és könnyebben be tudnak lépni a magyar piacra – figyelmeztett Szabó László.
A tapasztalatok szerint, akik egy új technológia bevezetésénél időben belevágnak, lefölözik a piacot. Hónapokba, akár évekbe telhet amíg egy új formátum elterjed és aki gyorsan reagál, akár a piac élére ugorhat. Ez játszódott le a webshopok, a PPC kattintás alapú hirdetések, a közösségi média megjelenésekor. Érdemes minél előbb lépni.
Újra kell gondolni az online stratégiát
Azonban nem elég gyorsnak lenni. A sikerhez újra kell gondolni az online üzleti stratégiát, rendet kell tenni a termékkatalógusban – ami egy nagyobb webáruházban többezer terméket is jelenthet – valamint új, Shopping alapú kampányokat kell felállítani a Google hirdetési fiókokban. Ezen felül a sikerhez adatalapú döntéseket kell hozni. Elengedhetetlen a webanalitika – például Google Analytics – haladó szintű alkalmazása, haladó árfigyelés, a versenytársak ajánlatainak naprakész ismerete és nem utolsósorban a növekedési szemlélet.
A Google Shopping a térségben máshová is most érkezett
A világ legnagyobb piacain már 2012 óta létezik ezen a néven a Shopping-hirdetés. Az uniós bevezetést versenyjogi akadályok lassították, korábban az Európai Bizottság rekord összegű bírságot is kirótt a Google-re a Shopping miatt.
Most Magyarországgal egyidőben Romániában és Szlovákiában is elindul a szolgáltatás, mely jelenleg mintegy 30 országban működik világszerte.
A bevezetés kezdeti időszakában a hirdetők egy kis százalékának elérhető a Shopping-hirdetés, de a közeljövőben minden hirdető számára hozzáférhetővé válik, tette hozzá a szakértő.