„Nehéz változások” címmel küldött levelet nemrégiben Jonah Peretti, a BuzzFeed alapítója és vezérigazgatója a cég alkalmazottainak. Ebben a levélben jelentette be a vezérigazgató, hogy a cég 15 százalékkal, azaz 250 fővel csökkenti létszámát, mely így nemzetközi összesítésben összesen 1100 főre csökken. Peretti a levélben úgy fogalmaz:
„A hosszú távú sikert és a cég jövőjének kézben tartását csak a költségcsökkentés biztosíthatja, anélkül, hogy ismét befektetőt kelljen bevonni”.
Az online tartalom-előállítás egyik trenddiktáló weboldala, a BuzzFeed már 2017-ben is jelentős leépítést hajtott végre, és az újabb áramvonalasítással esetleg versenytársaival, a Vox-szal vagy a Vice-szal való összeolvadást készítheti elő – áll a The Guardian témával foglalkozó cikkében.
Az egész szakma van válságban
A cikk kitért rá, hogy a felmondásokat más cégek sem tudják elkerülni. A Verizon médiavállalatai, a HuffPost, a Yahoo és az AOL is 7 százalékos létszámcsökkentést, azaz 800 ember elbocsátását jelentette be. A legutóbbi vészjósló jel a Warner Mediától érkezett: a Warner bezárja a digitális beruházásokat folytató WarnerMedia Investments nevű leányvállalatát. Ráadásul ezek a létszámcsökkentések más cégek, például a Mic és a Refinery29 korábbi hasonló döntéseit követték – emlékeztetett a The Guardian, mely egyébként maga is kénytelen olvasói támogatására, az online befizetésekre hagyatkozni – a témával foglalkozó mostani cikke kapcsán is olvasói hozzájárulását kéri.
A Facebook és a Google elszívóerejét is okolják
Kétségtelen, hogy a kiadói szakma egészében véve is zuhanásban van, a digitális áttörés – becslések szerint – az üzletág 50-80 százalékos visszaesését okozta.
Számos cég, így például a BuzzFeed és a Vox Media is hirdetések gyors növekedésére számított korábban, és most azt kell tapasztalniuk, hogy a Facebook és a Google elveszi előlük a digitális hirdetések túlnyomó részét. Előrejelzések szerint a két óriás 2020-ig hirdetések több mint felét elhalássza, sőt az Analyst Emarketer prognózisa alapján 2017-2020 között 75 százalékkal bővül piaci részesedésük, míg a többi digitális cégé csupán 15 százalékkal
– jegyzi meg a cikk, mely ezek után hozzáteszi: 2019-ben már nincs jövője annak a kiadónak, mely a „szöveg alapú” stratégiában bízik. A lap felidézte a Digiday digitális kereskedelemmel foglalkozó kiadványban megjelent felvetést is, hogy lehet, hogy nem is lesz érdemes tartalmakat író embereket alkalmazni.
Podcastok, konyhai felszerelések és más alternatív bevételi lábak
Az ágazat egyre gyorsuló hanyatlása a kiadókat új bevételi források megtalálására kényszeríti. A Vice például az HBO-val szövetkezik, míg a BuzzFeed a Netflix online videotéka szolgáltatással közösen vitt korábbi üzletét, a speciális konyhai felszereléseknek a Walmart áruházon keresztül történő eladását újította meg.
A rövid (short form) típusú videók a cikk szerint eddig nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, és a legtöbb cég most éppen a nyugati médiapiacon a podcastokban bízik. Legutóbb az Economist jelentette be, hogy nyolc emberrel bővíti audio csapatát, és a Wall Street Journal is hasonló lépést tervez, olvasható a The Guardian cikkében.