Bíró, tűzoltó, profi sportoló, állatorvos – a legtöbbünktől általában kisgyermekként ezek a válaszok hangzottak el a „mi leszek, ha nagy leszek” kérdésre. Aztán eljött az általános és a középiskola vége, amikor már nem halogathattuk tovább a döntést, meg kellett jelölni, hogy mik is legyünk, mit válasszunk, mit tanuljunk.
Néhány évtizeddel ezelőtt azonban nem volt még pályaorientáció, hanem csakis azok szakmák álltak a fiatalok előtt példaként, amelyeket a szüleik vagy a rokonok űztek, és csakis abban bízhattak, hogy jól választanak.
Sokan ezért választották például a kereskedelmet, és azon belül is az eladói szakmát, amely a tévhitekkel ellentétben egyáltalán nem való mindenkinek. Ha a kereskedelemben dolgozna itt nézzen szét!
A mai cikkünkben sorra vesszük a legfontosabb felvételi szempontokat a kereskedelem terén. Más szóval, ezekkel a konkrét tulajdonságokkal mindenképpen rendelkeznünk kell, hogy megszerezzük a megpályázott állást.
Kereskedelmi véna
Bár egy-egy eladói állás betöltése céljából leszervezett állásinterjúztatás során akár 10-20 személyt is behívhatnak, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy a legtöbb jelölt szinte egyáltalán nem rendelkezik kereskedelmi vénával, pedig ez ennél a szakmánál egy alapkövetelmény.
Nem elég tehát nyitottnak és érdeklődőnek lenni, fontos az értékesítés-orientált szemléletmód és a határozott fellépés.
Pozitív és nyitott hozzáállás
Nap mint nap emberek százaival fogunk találkozni, így kiemelten fontos, hogy szívesen foglalkozzunk az emberekkel, és jó emberismerettel rendelkezzünk.
Az utóbbi tulajdonságnak köszönhetően ugyanis képesek leszünk már az elején kiszűrni, hogy melyik vásárló milyen személyiségtípusba tartozik. Úgyis mondhatnánk, hogy átlátunk mindenkin, mint a szitán, ami alapján rá tudunk majd érezni arra, hogy mire is van szüksége a leendő vevőnek vagy üzleti partnernek, és a kommunikációnkat is ehhez tudjuk igazítani.
Szolgálatkészség
Amennyiben a vásárlókkal történő foglalkozást csupán tehernek érezzük, akkor biztosak lehetünk abban, hogy ez a pálya nem nekünk való. A “mi vagyunk a vevőkért” filozófia ugyanis nem véletlenül számít a kereskedelmi munkakörök alapelvének. Ennek belülről kell fakadnia, és régen rossz, ha újra és újra el kell magyarázni számunkra, illetve meg kell tanítani rá minket.
Ehhez kapcsolódóan fontos még megjegyezni az elhivatottság jelentőségét is. Csak akkor válhat ugyanis valakiből jó eladó, ha egyfajta tulajdonosi szemlélettel is rendelkezik. Tehát akkor is ugyanolyan odaadással végzi a feladatait, amikor a főnök nincsen mögötte.
A fentebb említett dolgokon túl még néhány speciális szempont is szóba jöhet, de ezt már az üzlet jellege is diktálhatja. Mondjuk, ha a bolt, ahová jelentkezünk nem csak egészséges élelmiszereket árul, hanem életmód szaküzletként is funkcionál, akkor fontos, hogy jártasak legyünk a különböző táplálkozási módok témakörében.
Érdemes tehát egy kis önvizsgálatot tartani, mielőtt jelentkezünk a Gyöngyösállás meghirdetett pozícióira.
(x) hirdetői tartalom