Lezárul egy korszak azok számára, akik fiatal koruk egy részét azzal töltötték, hogy várták a legújabb videoklipet, figyelték a toplistás visszaszámlálásokat, és átélték mindazt a popkulturális és divatvilágból érkező izgalmat, amit az MTV kínált.
Aki rendszeres olvasója médiaipari lapunkkal, nem fog meglepődni az Euronews minapi hírén, hogy 2025. december 31-ével megszűnik az MTV (Music Television) csatornáinak sugárzása Európa több országában, köztük Magyarországon. Mi már júliusban kétszer is írtunk erről: itt, majd itt – még azt a levelet is megszereztük, amelyben a Paramount ezt a kábelszolgáltatókkal és egyéb terjesztőkkel tudatta.
Az Euronews most viszont immáron a hivatalos bejelentés alapján közli, hogy a szórakoztatóipari óriás, a Paramount Global megerősítette, hogy 44 évnyi folyamatos sugárzás után lekapcsolja az alábbi csatornákat: MTV Music, MTV 80s, MTV 90s, Club MTV és MTV Live. Először az Egyesült Királyságban és Írországban szűnnek meg a csatornák, majd Franciaország, Németország, Ausztria, Lengyelország, Magyarország, Ausztrália és Brazília következik.
A döntés a Paramount Global drasztikus költségcsökkentési intézkedéseinek része, mivel a vállalat idén egyesül a Skydance Media céggel. A pénzügyi szempontokon túl ez a lépés azt is tükrözi, hogy a nézési és médiafogyasztási szokások már régóta drasztikusan megváltoztak – a zenerajongók tömegesen tértek át a digitális platformokra, például a Spotify-hoz és iTunes-hoz hasonló streamingplatformokra.
A közösségi média és a streaming-szolgáltatások kemény versenytársnak bizonyulnak, és a hagyományos tévécsatornák nem tudnak velük lépést tartani – még akkor sem, ha évtizedeken át a közösségi élmény egyik fő forrását jelentették. Ezt az élményt ma már sokkal inkább a személyre szabott zenehallgatási módok váltják fel.
A leállás egy olyan popkulturális örökség végét jelenti, amely 1981-ben kezdődött az Egyesült Államokban. Az elsőként sugárzott videoklip a The Bugglestől a “Video Killed The Radio Star” volt, ami akkor is egy korszakváltást szimbolizált – írja az Euronews.
Ezután is fontos helyszíne volt a Music Television különféle eseményeknek:
- 1983 decemberében például Michael Jackson „Thriller” videójának premierje,
- David Bowie felszólalása a fekete előadók támogatásáért az MTV News-ban,
- a korát megelőző valóságshow, The Real World az 1990-es évek elején,
- a Nirvana, amely a grunge-ot a mainstreambe emelte a „Smells Like Teen Spirit” folyamatos sugárzásával,
- és a Courtney Love kontra Madonna botrány.
Az MTV néhány évvel később, 1987-ben indult el Európában. Az olyan műsorok mint az MTV Unplugged, művészi alkotásokká emelte a klipeket, zenei karriereket indított el, segítette a trendek nemzetközi terjedését, és befolyásolták az ifjúság kultúráját.
A 2010-es évekre azonban a hagyományos zenei tévézés elavulttá vált – a közösségi média és az igény szerinti streaming átvette a helyét.
Az MTV márka persze nem tűnik el teljesen: tovább él majd digitális platformokon és olyan ikonikus eseményeken keresztül mint a VMAs és az EMAs. Ám 2025 utolsó napján az a fajta zenei televíziózás, amit generációk ismertek és szerettek, örökre megszűnik.
Magyarországon egyébként további Paramount-csatornák megszűnése is várható – hiszen a Paramount felmondta a kábelszolgáltatókkal kötött szerződését, ami 10 csatornája terjesztését biztosította.
A Paramount csatornáinak reklámidejét mostanáig az RTL Magyarország reklámértékesítő háza (korábbi nevén R-Time) értékesítette.
Trumpot bírálta, 3 nap múlva elkaszálták: megszüntetik Colbert The Late Show-ját
Celeb Fegyházat nyit az RTL – startol a Most Wanted Sebestyén Balázzsal
Az RTL újra összezárja a szétment párokat – jön az Exek csatája
Nulláról 140 ezerre: Palik Lászlóval beszélgettünk a Palikék Világa 4. születésnapja előtt
Az RTL bejelentette: Sárközi Ákossal és Rácz Jenővel új, éttermes reality-t indít
Átszervezés az RTL-nél – távozik az egyik vezérigazgató-helyettes
Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.Nem jött be a cenzúrakísérlet, pert vesztett az RTL a Media1 ellen