elektromos autót tölt egy nő

Biztonságos elektromos autó töltés (x)

Az elektromos autók elterjedésével egyre több új szó kerül a köztudatba. A töltéshez kapcsolódó technikai részletek megértéséhez érdemes tisztázni, hogy ezek mit is jelentenek. Mai cikkünk is egy ilyen kifejezést taglal kicsit részletesebben.

A Voltie elektromos autók töltése terén sok-sok hasznos cikkel és információval látja el a témában az érdeklődőket. Az EVSE kifejezés is a töltéshez kapcsolódik, magyarra nehéz szó szerint lefordítani, de ez az eszköz felelős azért, hogy az elektromos járművet tölteni tudjuk. Míg sokan egyszerűen „töltőként” hivatkoznak rá, valójában ez nem a legpontosabb megnevezés. Az EVSE olyan berendezés, amely a konnektor és a kocsi közötti kommunikációt biztosítja, és gondoskodik a folyamat biztonságáról. 

Miért nem töltő az EVSE? 

A valódi töltő az autóban található, nem a külső eszközökben. A jármű belső rendszere alakítja át a konnektorból érkező váltakozó áramot az akkumulátor számára megfelelő egyenárammá. Az EVSE szerepe tehát az áramkör biztonságos zárása és nyitása, valamint az energiaforrás maximális teljesítményének közlése az autóval.

Képzeld el, hogy az járműhöz adott EVSE egyfajta kapuőr. Csak akkor engedélyezi az áram áthaladását, ha az autó megfelelően csatlakoztatva van, és biztonságosan képes fogadni az energiát. Ezen felül figyelmeztet, ha a forrás csak alacsonyabb áramerősséget képes biztosítani, például egy háztartási konnektor esetén.

Biztonságos működés 

A kocsikhoz mellékelt EVSE-k általában 10 amperes korlátot állítanak fel, függetlenül attól, hogy a konnektor többre lenne képes. Ez azért van, mert a gyártók nem tudhatják, hogy az otthoni hálózat milyen állapotban van. Egy régebbi, gyengébb minőségű áramellátás esetén ugyanis a magasabb áramerősség túlmelegedést, sőt, akár tüzet is okozhatna. 

Váltakozó áram, egyenáram, fedélzeti töltő? Mi, mit jelent? 

Fontos különbséget tenni az EVSE és a valódi töltők között. A váltakozó áramú (AC) töltés esetén az autó belső rendszere végzi az áram átalakítását, míg az egyenáramú (DC) villámtöltő közvetlenül az akkumulátort táplálja, megkerülve a fedélzeti töltőt.

Az autóban található fedélzeti egység az, amely meghatározza, hogy a jármű milyen gyorsan tudja feltölteni az akkumulátort váltakozó áramról. Az elsőgenerációs villanyautók többsége körülbelül 3,6 kW-os fedélzeti berendezéssel rendelkezett, ami 7-8 órás töltési időt jelentett egy teljesen lemerült akkumulátor esetén. 

 Ma már léteznek nagyobb teljesítményű fedélzeti töltők is, amelyek három fázison akár 22 kW-tal is képesek tölteni az autót. Ilyen esetben a töltési idő jelentősen lerövidül, de csak akkor, ha az EVSE és az áramforrás is támogatja ezt a teljesítményt.

Az EVSE tehát fontos része az elektromos autó töltési folyamatának, még ha a neve nem is cseng túl ismerősen. Feladata a töltés biztonságosságának garantálása, és az áramforrás kapacitásának közlése a járművel.

(x) irdetői tartalom

Ne maradjon le a híreinkről, iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Mielőtt távozna...

Kérje ingyenesen napi hírlevelünket és naponta elküldjük e-mail fiókjába a legfrissebb híreinket!

Adatvédelmi beállítások