A rendelkezésre álló információk, adatok alapján az Írországban bejegyzett Whaleco Technology Limited az általa üzemeltetett honlaponés a Temu mobilalkalmazáson keresztül valószínűsíthetően olyan árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatot folytat, ami alkalmas lehet a fogyasztók megtévesztésére, áll a GVH szerdai közleményében.
Egyes termékek esetében „akár 95 százalék” (vagy magasabb) mértékű kedvezményeket hirdetnek bizonyos termékkategóriákra, azonban ilyen mértékű kedvezmény a kategóriára történő kattintással nem lelhető fel a találatok között.
A GVH észlelte azt is, hogy a vállalkozás a honlapon, illetve a mobilalkalmazáson elérhető termékekre vonatkozó akciós ajánlataival összefüggésben a teljes vásárlási folyamat alatt a termékek elérhetőségére vonatkozó sürgető jellegű tájékoztatásokat tesz közzé, például:
- „már csak 4 maradt”
- „majdnem elfogyott”
- „megvásárolva 1 perccel ezelőtt”
- „Siessen! Több, mint x személy helyezte a kosarába ezt terméket”
- „Keresett! x eladva az utolsó 24 órában”
- „A közelmúltban x-en értékelték 5 csillaggal”.
Ezek az üzenetek tartalmuk és vizuális megjelenítésük révén összhatásukban valószínűsíthetően alkalmasak arra, hogy a fogyasztókat sürgessék, illetve pszichés nyomásgyakorlás alá helyezzék a termék megvásárlására vonatkozó döntésük meghozatalában – tették hozzá.
A GVH észlelte azt is, hogy a honlapon a Temuról szóló linken közzétett, és vallott értékek között a „Társadalmilag felelősségteljes – Jót tenni a világgal” kijelentés szerepeltetésével valószínűsíthetően megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytat a termékek lényeges jellemzőivel kapcsolatban, különösen a termékek környezeti hatásai szempontjából.
Továbbá a GVH azt is valószínűsíti, a vállalkozás az általa népszerűsített, és forgalmazott termékek esetében azt a hamis benyomást kelti, hogy a termékek jogszerűen értékesíthetők, holott nem rendelkeznek CE megfelelőségi jelöléssel.
Arra a GVH is felhívta a figyelmet, hogy az eljárás megindítása még nem annak a kimondása, hogy jogsértést követett el a Temu, a vizsgálat lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. A versenyfelügyeleti eljárásban kiszabható maximális bírság az érintett vállalkozás nemzetközi csoportszintű éves árbevételének a 13 százaléka lehet.
A GVH észlelte azt is, hogy a Temu a különböző közösségi médiumokban nagy követőtáborral rendelkező, magyar influenszerekkel is népszerűsíti a termékeit. Ezzel kapcsolatban a nemzeti versenyhatóság, összhangban a 2022 novemberében közzétett, influenszereknek szóló útmutatójával fokozottan felhívja az érintett véleményvezérek figyelmét a reklámozással kapcsolatos szabályok betartására, illetve ennek elmaradása esetén a lehetséges jogkövetkezményekre.
113 millióra bírságolta a GVH a Mediashopot és a Telemarketing Internationalt
169 milliós bírságot kapott az Elittárs, mert átverte a felhasználókat
Eljárást indított a Foodora ellen a GVH – reagált a hírre a vállalat
Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.