Telekom és Vodafone üzlet egymás mellett egy Auchan áruházban

Újra megszólalt a Telekom a nagy keddi leállás ügyében és bővebb magyarázatot adott a történtekre

A Media1 olvasói közül többen, köztük egy telekommunikációs mérnök is furcsállotta a Magyar Telekom és a Vodafone azon magyarázatát, mely szerint áramellátási problémák okozták a két nagy távközlési óriás együttes leállását: olvasóink szerint valami „sántít”, hiszen a cégeknek egy áramszünet nem okozhatna problémát. Erről kérdeztük a két érintett szolgáltatót, de végül csak a Telekom reagált érdemben, ők viszont kifejtették bővebben, mi vezetett az üzemszünethez.

Mint arról a Media1 elsők között beszámolt, a Vodafone Magyarország és a Magyar Telekom egyes szolgáltatásai országszerte elérhetetlenné váltak kedden, probléma volt az internettel és például a Telekom esetében a televíziós szolgáltatással is. A két cégnél a leállás szinte egyszerre történt.

A két cég a leállást követően azt a magyarázatot adta a sajtónak, hogy áramellátási problémáik voltak.

Az üggyel kapcsolatban azonban több olvasónk is lapunkhoz fordult, mivel úgy vélték, hogy a magyarázat körül valami nem stimmel. Egyik, egyébként távközlési mérnökként dolgozó levélírónk (Zsolt) például így fogalmazott a Media1-nek küldött ma reggeli e-mailjében:

„(…) A Vodafone és a Telekom január 2-i leállásával kapcsolatban írt cikkére reagálnék: a két szolgáltatási probléma indoklása számomra picit »sántít«. A két országos telko cégeknél lényegesebben kisebb techno cégeknél is minimum elvárás a szünetmentes áramellátás, megtámasztva dízel generátorokkal. Ezek kapacitását a kritikus rendszerek igényeihez méretezik, és építik ki. (…) Lényegesen más, és a két cég közös infrastruktúrájában keletkezhetett nem tervezett műveletsor. Üdvözlettel (…) távközlési mérnök”

Mivel több hasonló észrevétel is érkezett, megkerestük a két távközlési cég sajtóosztályait, mit gondolnak az állításokról, amelyek kétségbe vonják a magyarázatukat. Kértük, fejtsék ki bővebben, mi vezetett oda, hogy nem volt áram és a szünetmentes ellátások nem védték meg a rendszereket a leállástól, illetve használnak-e egyáltalán dízel generátorokat vagy sem és redundáns-e az áramellátásuk. Rákérdeztünk arra is, bár a szolgáltatáskiesés időtartama nem érte el a 72 órát, az ügyfelek a történtek miatt számíthatnak-e kompenenzációra, kötbérre.

Válasz a Vodafone-tól érdemben nem érkezett, a Telekom sajtóosztályától ugyanakkor reagáltak. Ezt írták:

„Ahogy korábban jeleztük, villamosenergia ellátási probléma miatt a Telekom IPTV és Telekom TV szolgáltatásai, valamint a mobil hangszolgáltatás elérhetősége január 2-án kedden délelőtt akadozhatott. A központi funkciókat ellátó hálózati berendezések redundáns, szünetmentes rendszerrel és generátorral védett villamos energiaellátással rendelkeznek. A szolgáltatások egyik üzemeltetési helyszínén a villamosenergia-ellátó rendszerben komplex probléma keletkezett, a redundáns villamos energiaellátásban is rövid időre szolgáltatási üzemszünet következett be. Kollégáink azonnal megkezdték a szolgáltatások helyreállítását, a kiváltó okot kivizsgálták és haladéktalanul elhárították. A szolgáltatások azóta újra üzembiztosan, megfelelő generátoros és szünetmentes védelem mellett működnek. Folyamatosan dolgozunk azon, hogy hálózatunkon a legjobb szolgáltatást nyújtsuk ügyfeleinknek, az esetleges kellemetlenségért ezúton is szíves elnézésüket kérjük.”

A magyarázat szerint tehát hiába van több, egymástól független forrásból is az áramellátásuk (ezt hívják redundanciának), és hiába van generátoruk is, ebben az esetben a redundáns áramellátás sem jelentett megoldást arra, hogy az üzemszünetet el tudják kerülni.

Arra a cég nem válaszolt, kapnak-e kötbért, vagy valamilyen jóváírást az ügyfelek, amiért nem tudták elérni a szolgáltatásokat.

Természetesen ha a Vodafone-tól is befut végül valamilyen érdemi válasz, arról beszámolunk még.

Megsemmisült az ATV-s Csatt című vitaműsor keddi adásának 2. része

Kiderült, mi okozta a Vodafone és a Telekom leállását – ezt tegye, ha még mindig észleli a hibát

Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.
Borító: Telekom és Vodafone üzlet egymás mellett egy nagyáruházban. Fotó: Ladányi András / Media1

Ne maradjon le a híreinkről, iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Mielőtt távozna...

Kérje ingyenesen napi hírlevelünket és naponta elküldjük e-mail fiókjába a legfrissebb híreinket!

Adatvédelmi beállítások