Mint arról a Media1 elsők között beszámolt, a Vodafone Magyarország és a Magyar Telekom egyes szolgáltatásai országszerte elérhetetlenné váltak kedden, probléma volt az internettel és például a Telekom esetében a televíziós szolgáltatással is. A két cégnél a leállás szinte egyszerre történt.
A két cég a leállást követően azt a magyarázatot adta a sajtónak, hogy áramellátási problémáik voltak.
Az üggyel kapcsolatban azonban több olvasónk is lapunkhoz fordult, mivel úgy vélték, hogy a magyarázat körül valami nem stimmel. Egyik, egyébként távközlési mérnökként dolgozó levélírónk (Zsolt) például így fogalmazott a Media1-nek küldött ma reggeli e-mailjében:
„(…) A Vodafone és a Telekom január 2-i leállásával kapcsolatban írt cikkére reagálnék: a két szolgáltatási probléma indoklása számomra picit »sántít«. A két országos telko cégeknél lényegesebben kisebb techno cégeknél is minimum elvárás a szünetmentes áramellátás, megtámasztva dízel generátorokkal. Ezek kapacitását a kritikus rendszerek igényeihez méretezik, és építik ki. (…) Lényegesen más, és a két cég közös infrastruktúrájában keletkezhetett nem tervezett műveletsor. Üdvözlettel (…) távközlési mérnök”
Mivel több hasonló észrevétel is érkezett, megkerestük a két távközlési cég sajtóosztályait, mit gondolnak az állításokról, amelyek kétségbe vonják a magyarázatukat. Kértük, fejtsék ki bővebben, mi vezetett oda, hogy nem volt áram és a szünetmentes ellátások nem védték meg a rendszereket a leállástól, illetve használnak-e egyáltalán dízel generátorokat vagy sem és redundáns-e az áramellátásuk. Rákérdeztünk arra is, bár a szolgáltatáskiesés időtartama nem érte el a 72 órát, az ügyfelek a történtek miatt számíthatnak-e kompenenzációra, kötbérre.
Válasz a Vodafone-tól érdemben nem érkezett, a Telekom sajtóosztályától ugyanakkor reagáltak. Ezt írták:
„Ahogy korábban jeleztük, villamosenergia ellátási probléma miatt a Telekom IPTV és Telekom TV szolgáltatásai, valamint a mobil hangszolgáltatás elérhetősége január 2-án kedden délelőtt akadozhatott. A központi funkciókat ellátó hálózati berendezések redundáns, szünetmentes rendszerrel és generátorral védett villamos energiaellátással rendelkeznek. A szolgáltatások egyik üzemeltetési helyszínén a villamosenergia-ellátó rendszerben komplex probléma keletkezett, a redundáns villamos energiaellátásban is rövid időre szolgáltatási üzemszünet következett be. Kollégáink azonnal megkezdték a szolgáltatások helyreállítását, a kiváltó okot kivizsgálták és haladéktalanul elhárították. A szolgáltatások azóta újra üzembiztosan, megfelelő generátoros és szünetmentes védelem mellett működnek. Folyamatosan dolgozunk azon, hogy hálózatunkon a legjobb szolgáltatást nyújtsuk ügyfeleinknek, az esetleges kellemetlenségért ezúton is szíves elnézésüket kérjük.”
A magyarázat szerint tehát hiába van több, egymástól független forrásból is az áramellátásuk (ezt hívják redundanciának), és hiába van generátoruk is, ebben az esetben a redundáns áramellátás sem jelentett megoldást arra, hogy az üzemszünetet el tudják kerülni.
Arra a cég nem válaszolt, kapnak-e kötbért, vagy valamilyen jóváírást az ügyfelek, amiért nem tudták elérni a szolgáltatásokat.
Természetesen ha a Vodafone-tól is befut végül valamilyen érdemi válasz, arról beszámolunk még.
Megsemmisült az ATV-s Csatt című vitaműsor keddi adásának 2. része
Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.Kiderült, mi okozta a Vodafone és a Telekom leállását – ezt tegye, ha még mindig észleli a hibát