Egy osztrák jogvédő szervezet az ország adatvédelmi hatóságához fordult, mondván, a fizetős Facebook szembe megy az európai jogokkal, illetve túl sok pénzébe kerül a felhasználóknak – írta a TechCrunch nyomán a 24.hu. Ezt követően még további közel 20 régiós fogyasztóvédelmi szervezet követte őket és közös panaszt nyújtottak be, mivel szerintük a cég tisztességtelen és illegális módon kényszeríti rá a felhasználókat arra, hogy beleegyezzenek a nyomon követésbe és a profilalkotásba, ez márpedig sérti az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat.
A jelenlegi rendszerben a reklámmentes Facebookért 10 és 13 eurót kell fizetni attól függően, hogy webes böngészőben vagy mobilon fizetünk elő, de ha például védett Instagram-profilra vágyunk, akkor tovább nő ez az összeg. Ha nem akarunk fizetni, akkor beleegyezünk, hogy az adatainkat szabadon használhassa a cég.
„Ez egy tisztességtelen választás a felhasználók számára, amely több szempontból is sérti az uniós fogyasztóvédelmi jogot, éppen ezért meg kell állítani”
– írta az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC), hozzátéve, hogy panaszt nyújt be a fogyasztóvédelmi hatóságok hálózatához.
A szervezet közleménye kiemelte, hogy a Meta ráadásul korlátozza a két oldal használatát addig, ameddig nem választja ki a felhasználó valamelyik lehetőséget, ami az álláspontjuk szerint az európai fogyasztóvédelmi jog szerint agresszív gyakorlatnak minősül. A Meta a sürgősség érzetének keltésével időprésbe helyezi a felhasználókat és olyan döntésre kényszeríti a fogyasztókat, amelyet nem feltétlenül akarnak meghozni ilyen gyorsan. Emellett sok fogyasztó azt gondolja, hogy az előfizetés választásával olyan adatvédelmi szempontból kedvezőbb opciót kap, amely kevesebb nyomon követéssel és profilalkotással jár, miközben a személyes adatokat valószínűleg továbbra is gyűjteni fogják, csak nem reklámokhoz.
Kiemelték, hogy mivel a Facebook és Instagram szolgáltatásainak elképesztő piaci és emocionális ereje van, ha kilépnének a szolgáltatásokból, elveszítenék az évek során kialakított összes kapcsolatukat és interakciójukat, tehát a fogyasztóknak valójában nincs valódi választásuk.
A Meta vezető adatvédelmi hatósága az Unióban, az ír adatvédelmi bizottság már több hónapja vizsgálja a cég fizetős ajánlatát, azonban egyelőre nem közölt következtetést. A Meta mindeközben fenntartja, hogy az általa kidolgozott modell, amellyel a felhasználók hozzájárulását kérte a hirdetések feldolgozásához, megfelel az általános adatvédelmi rendeletnek.
A lap szerint a Meta hosszú jogi procedúrára készülhet az ügyben, ám amíg hivatalos döntés nem lesz, valószínűleg marad a jelenlegi megoldás.
A Facebook és az Instagram előfizetéses verzióját még nem hagyták jóvá az uniós hatóságok
Az előfizetéses rendszerrel kerülné ki az uniós adatvédelmi szabályokat a Facebook és a TikTok is
Egyre több magyarnak kell választania, hajlandó-e fizetni a Facebookért
További hírek érhetők el a Media1.hu oldalon. Megtalálhat minket Facebookon is.