November 7-én több magyarországi felhasználót is arról értesített a Facebook és az Instagram közösségi médiás felületeket működtető Meta, hogy döntést kell hozniuk a közösségi oldaluk további használatát illetően, megérkezett ugyanis Magyarországra is a platformok október végén bejelentett fizetős változata, aminek lényege, hogy havidíjért cserébe a Facebook és az Instagram nem jelenít meg kéretlenül reklámokat és a vállalat nem is használja fel a hirdetésekhez a felhasználó adatait – írja a 24.hu.

Az immár hivatalos értesítés szerint az előfizetés díja havi 10 euró, de csak akkor, ha a felhasználó a szolgáltatás böngészős verziójában fizet elő, ha viszont ezt az Android vagy az iOS alkalmazásboltján keresztül letöltött applikációban teszi meg, akkor már havi 13 eurót (4990 forint) kell kicsengetni érte. Mark Zuckerberg cége ugyanis ebben az esetben a felhasználókra hárítja az app áruházak 30 százalékos kikerülhetetlen adóját.
Az előfizetés 2024. március 1-jéig minden, a Fiókközpontban összekötött fiókra vonatkozik. Eszerint, ha például a Facebook-oldalon keresztül fizeti ki valaki az említett összeget, akkor a jelzett időpontig a fiókhoz kapcsolt Instagram profilja esetében is megkapja a hirdetésmentességet. Jövő év márciusától viszont minden egyes csatolt profilért 6 eurónak megfelelő összeget kell fizetni, ha azon keresztül is hirdetésmentes szolgáltatást szeretne a felhasználó. Az okostelefonos alkalmazásokban történő előfizetés díja itt is magasabb lesz, profilonként 8 euró.

A Facebook természetesen továbbra is használható ingyen is, amennyiben a felhasználó elfogadja, hogy a Meta változatlanul megjelenít számára hirdetéseket és ennek érdekében begyűjtheti az adatait.
Az uniós adatvédelmi hatóságok még vizsgálják a Meta ajánlatát
Mint azt a Media1 már korábban jelezte, a Meta valójában az uniós jogszabályok kijátszása érdekében vezeti be az előfizetéses opciót. Lapunk is megírta, hogy a nyáron 390 millió eurós (151 milliárd forintos) bírságot szabott ki a vállalatra az ír adatvédelmi hatóság, mivel az időközben érvénybe lépett európai digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA – Digitals Services Act) megtiltja, hogy a Facebook a felhasználóknak az online tevékenységük alapján kiválasztott hirdetéseket küldjön.
A Meta ezt követően közölte, hogy a célzott reklámozáshoz a felhasználók hozzájárulását fogja kérni, illetve lehetőséget biztosít majd arra, hogy elérhető legyen egy reklámmentes változat. Ez azt is jelenti, hogy az előfizetők adatait a jövőben nem is gyűjtik, lévén azokra a célzott hirdetések miatt volt eddig szükségük.
Az ingyenes felhasználók pedig azzal, hogy nem fogadják el a reklámmentes ajánlatot, lényegében engedélyt adnak a Metának az eddigi gyakorlat folytatására.
A Media1 azonban beszámolt arról is, hogy az előfizetéses modellt az uniós hatóságok még nem hagyták jóvá. Közben az Európai Adatvédelmi Testület (EDPB) október 27-én elfogadott egy olyan kötelező erejű határozatot is, ami arra utasítja a Meta európai működése felett hatáskörrel rendelkező írországi adatvédelmi szabályozó hatóságot, hogy két héten belül tiltsa meg a személyes adatok viselkedésalapú reklámozás céljából történő feldolgozását az egész Európai Gazdasági Térségben.
A Meta ezt a határozatot meglepődve fogadta, mivel a vállalat szerint az október 30-án bejelentett előfizetéses modelljük megfelel a szabályozási követelményeknek.
Hivatalos megkeresést küldött az Európai Bizottság a Facebook és a TikTok tulajdonosainak
További híreket érhet el a Media1.hu oldalon. Követhet bennünket Facebookon is.