A nemzeti versenyhatóság vizsgálata megállapította, hogy az Asztro Show című, országos kereskedelmi csatornán futó jósműsor a fogyasztókat megtévesztve sürgette telefonálásra a tévénézőket. Az adások során a műsorvezető üzenetei, illetve a képi elemek – mint például egy visszaszámláló óra – ugyanis azt sugallták, hogy a jósok szolgáltatásai csak azonnali telefonálással, korlátozottan érhetőek el.
A vizsgálat alapján a szolgáltatás hozzáférhetősége valójában nem volt korlátozott, sőt a jósok a műsoron kívül is elérhetőek voltak. A valótlan állításokon alapuló sürgetés megfosztotta a nézőket a megfontolt, tájékozott döntéshez szükséges időtől és alkalomtól – áll a GVH határozatában.
Arra a GVH közleménye nem tér ki, hogy mely országos kereskedelmi csatorna sugározta a műsort, de a műsorújság és a Nemzeti Audiovizuális Archívum (NAVA) adatbázisa szerint ilyen néven az RTL Klubon látható jósműsor.
A bírság: 650 ezer forint
A műsort gyártó svájci NTH AG az eljárás során elismerte a törvénysértést, megfelelési programot vezetett be a jövőbeli hasonló jogsértések elkerülésére, és lemondott a jogorvoslat lehetőségéről. A GVH minderre tekintettel – figyelembe véve, hogy a cég kis- és középvállalkozásnak minősül, első alkalommal követett el versenyjogi jogsértést, és tisztességtelen gyakorlata nem generált jelentős bevételt – végül 650 ezer forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra.
A Gazdasági Versenyhivatal közölte: a jósműsorokkal kapcsolatban a kereskedelmi gyakorlat – ebben az esetben például az eladásösztönzés – vizsgálatára van jogi lehetősége, míg a szolgáltatás tartalmának, azaz magának a jóslás tevékenységének, a jóslatok alapjának vagy tartalmának megítélése nem tartozik a versenyhatóság hatáskörébe. A GVH korábban tájékoztatót tett közzé a fogyasztók számára arról, mit érdemes alaposan végiggondolni, mielőtt valaki betelefonál egy jósműsorba.
Egyébként a kisebbik kormányzópártnak, a KDNP még 2019-ben a jósműsorok betiltását szorgalmazta, de ebből végül nem lett semmi.
Még több hír található a Media1-en!