A szallas.hu felülete

GVH: Nyomást gyakorolt a Szallas.hu

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jogsértőnek találta a Szallas.hu működési gyakorlatát, a szálláskereső ugyanis sürgető üzeneteivel pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra. A versenyhatóság összetett intézkedéscsomagra kötelezte a szolgáltatást működtető vállalkozást, mely ezt elfogadta.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A Gazdasági Versenyhivatal vizsgálata szerint a Szallas.hu weboldalán és mobil applikációjában megjelenő, sürgető jellegű tájékoztatások (pl. „Négyen tervezik, hogy itt foglalnak.” „Épp 38 ember nézi.” „Már csak 2 szoba maradt oldalunkon!”) jogsértőnek minősülnek. Megjelenési módjuk miatt ugyanis az üzenetek – a GVH érvelése szerint – pszichés nyomásgyakorlással közvetítették a fogyasztók számára, hogy az általuk keresett szálláshelyek csak korlátozottan elérhetők. Ez az agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősülő módszer megzavarja a felhasználók döntéshozatali folyamatát, így jelentősen korlátozhatja lehetőségüket a tájékozott választásra – véli a hivatal.

A GVH közölte: a szállásfoglalási oldalt és applikációt működtető Szallas.hu Zrt. az eljárás során együttműködött a Versenyhivatallal, elismerte a jogsértést és felhagyott a kérdéses gyakorlattal.

A GVH ezért bírság kiszabása helyett egy összetett – a jogszabályokhoz való igazodást, a piac iránymutatását és a fogyasztók tájékoztatását egyaránt szolgáló – intézkedés-csomag végrehajtására kötelezte a céget.

Ennek keretében a társaság többek között átalakítja online felületeit, valamint fogyasztói tájékoztató kampányba kezd, amely felhívja a figyelmet a pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas magatartásokra, felismerésük fontosságára és elkerülésük lehetőségeire. A cég emellett piacfelmérést és fogyasztói kutatást folytat a témában, melynek eredményéről tájékoztatja a többi piaci szereplőt (például szállásadó partnereit, illetve e-kereskedelmi vállalkozásokat).

A GVH felidézte: a pszichés nyomás gyakorlásával együtt járó kereskedelmi módszerek az utóbbi időben elszaporodtak, tisztességtelenségük azonban nem mindig ismerhető fel a fogyasztók számára, mivel részben a tudatalattira hatnak. A GVH – több más, jogellenes gyakorlat mellett – hasonló módszert tárt fel a Booking.com szálláskereső portál esetében is, akire 2,5 milliárd forint bírságot szabott ki. A holland céggel szemben azonban a Szallas.hu elismerte a jogsértést és önként felhagyott a kifogásolt üzenetek alkalmazásával. A vállalkozás számára előírt hatósági kötelezettség-csomag e területen segíti a piac öntisztulását, illetve a fogyasztói tudatosság növelését, így hatékonyan szolgálhatja a káros gyakorlatok visszaszorítását – közölte a versenyhatóság sajtóirodája.

Frissítés 2020.09.23

Megszólalt a Szallas.hu

Mostanra megszólalt a Szallas.hu is. Közleményében hangsúlyozza, hogy a Szallas.hu a GVH vizsgálatával mindvégig együttműködött és a felvetett kifogásokhoz konstruktívan és együttműködően viszonyult, egyébként pedig a közzétett adatok valósak volatk. „Esetünkben fontos leszögezni, hogy a Szallas.hu a fogyasztó által megtekintett egyetlen szálláshely esetében sem közölt valótlan információt. A hatóság által felvetett kifogások csak a közölt információk lehetséges összhatására, illetve az információk egyes megjelentetési formáira vonatkoztak. A Szallas.hu vállalása lehetővé teszi azt, hogy a fogyasztói percepciók kapcsán végre tiszta képet kapjanak a piaci szereplők, így a kommunikáció jogszerűsége is könnyebben megítélhetővé válik” – idézi a közlemény Szigetvári Józsefet, a Szallas.hu Csoport vezérigazgatóját.

Hozzátették: a fogyasztói döntések további támogatására szolgáltak a szálláshelyek népszerűségére vonatkozó számszerűsíthető információk is, amelyek a többi fogyasztó magatartásán alapultak, így egy adott szálláshely foglalási adatai, az aktuális érdeklődők száma, vagy a Szallas.hu oldalon elérhető szobaszám. A hatóság által felvetett kifogások elsősorban e számszerűsített adatok lehetséges összhatására irányultak, ezért a szállásközvetítő vállalat kötelezettségvállalásai is éppen e kérdéskör vizsgálatát célozzák.

A Szallas.hu vezérigazgatója hozzátette, hogy amellett, hogy ezen üzenetek alkalmazásával meglévő piaci trendeket követtek, fogyasztói oldalról sosem kaptak panaszt erre irányulóan. „Vékony a határmezsgye a kártékony, tisztességtelen, sürgető üzenet és a jó kereskedőtől származó, a döntéshozatalt és a tudatos szálláskeresést támogató valós információközlés között, és az sem mindegy, hogy az egyes üzenetekkel a felhasználó a tájékozódás vagy vásárlás mely szakaszában találkozik” – fejtette ki Szigetvári.

A cég annak érdekében, hogy kommunikációs gyakorlatát ért felvetés számukra és a szakma számára is egyértelmű, a fogyasztói szempontból kifogásolható kommunikációs formák pedig elkerülhetőek lehessenek, a Szallas.hu a felhasználók körében reprezentatív felmérést készíttet. A kutatás a hazai online szállásfoglalási piac mellett a teljes magyarországi e-kereskedelmi piacok egészére vonatkozik. „A kutatásból kiderül majd, mit tartanak a felhasználók valóban sürgető és mit segítő üzenetnek” – mondta el Szigetvári József.

Azt ígérik, hogy az adatok elemzését követően az eredményeket nyilvánosságra hozzák. A Szallas.hu vállalja, hogy a teljes marketing és reklámkommunikációját, valamint a webes és applikációs felületének szöveges tartalmait a kutatás eredményeivel összhangban alakítja ki. A vezérigazgató azt is hozzátette, hogy az eredményeket széles körben, így a piaci szereplők számára is elérhetővé teszik, az edukáció céljából figyelemfelhívó kampányt folytatnak, és az eredményeket szakmai eseményeken, rendezvényeken részletes prezentációban is bemutatják. A szakmai szereplők tájékoztatása mellett pedig a fogyasztói tudatosság erősítése érdekében az eredményekről és a problémafelvetésről médiakampányt is folytatnak, melyben az online szállásfoglalási folyamatot középpontba helyező módon bemutatják a tisztességes tájékoztatást és a pszichés nyomásgyakorlás kérdését is.

A szállásfoglaló portál továbbá egy ellenőrző jogi testületet alapít, melyben versenyjogász, reklámpszichológus és fogyasztóvédő közösen döntenek a marketingkommunikációs üzeneteik elbírálásáról. „A szabályos működéshez nemcsak nekünk, de a teljes szakmának szüksége van arra, hogy egyértelmű legyen: mit lehet és mit nem lehet tenni” – tette hozzá a vezérigazgató.

A Szallas.hu is megerősítette, hogy elfogadta a GVH jogsértést megállapító, de bírságot nem kiszabó döntését. Egyúttal jelezték, végrehajtják a kötelezettségvállalásokat.

További hírek találhatók a Media1-en!

A Media1 E-kereskedelem rovatának támogatója a Jófogást, Használtautó.hu-t és az Autónavigátor.hu-t működtető Adevinta Hungary. (x)

 

Szóljon hozzá!