A DIGI egyik boltja Budapesten

A GVH újra beavatkozik a DIGI és az Invitel fúziójába

Félrevezető információszolgáltatásra hivatkozva vonta vissza 2018 végén a GVH a DIGI-Invitel fúzióról hozott döntését, és újranyitotta a fúzió vizsgálatát. Az ismételt eljárás most lezárult, összesen 82 települést érintő beavatkozással.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2018 májusában – feltételek és kötelezettségek előírása mellett – járult hozzá, hogy a DIGI Távközlési és Szolgáltató Kft. (DIGI) megszerezze az Invitel Távközlési Zrt.-t (Invitel). A GVH  azonban a határozathozatalt követően megállapította, hogy döntése az ügyfél által közölt félrevezető tényeken alapult, ezért visszavonta határozatát, valamint bírságot szabott ki a jogsértésért. A GVH egyidejűleg megindította az összefonódás újbóli vizsgálatát.

A fúzió ismételt vizsgálata most zárult le: a GVH ismét feltételek és kötelezettségek előírása mellett járult hozzá, hogy a DIGI megszerezze az Invitel-t. A beavatkozások tartalma és hatásuk földrajzi kiterjedése azonban ezúttal bővebb mint a korábbi visszavont döntésé. Ennek egyik oka, hogy a félrevezető közlés éppen az érintett települések listáját érintette, és a hatóság egyúttal figyelembe vette az időközben lezajlott piaci változásokat is.

A GVH két területen értékelte kiemelten az esetleges káros versenyhatásokat: egyrészt ott, ahol a DIGI és az Invitel hálózatai átfedésben vannak, másrészt azokon az Invitel hálózattal lefedett településeken, ahol a DIGI-vel azonos vállalkozáscsoportba tartozó i-TV Digitális Távközlési Zrt. nyújt televízió-szolgáltatást más piaci szereplőtől bérelt hálózaton (i-TV szolgáltatás).

A DIGI és az Invitel saját vezetékes távközlési hálózatai 34 településen mutatnak átfedést. Ezek közül a GVH vizsgálata 15 település esetében állapította meg, hogy a tranzakció a verseny jelentős mértékű csökkenését eredményezné.

Egyes területeken el kell adni az Invitel hálózatokat

E területen a DIGI – a versenyproblémák orvoslása érdekében – értékesíti az Invitel hálózatokat (azok infrastruktúráját és az értékesítés időpontjában meglévő előfizetői szerződéseket) egy, a GVH által jóváhagyott vevő, a TM IT Services Kft. részére. A leválasztás végrehajtásáig a DIGI köteles fenntartani a hálózatok gazdasági működőképességét és versenyképességét, valamint tartózkodni az előfizetők átcsábításától. A hatóság ezúttal is ellenőrző biztost jelölt ki e kötelezettségek felügyeletére.

A leválasztáshoz kapcsolódó kötelezettség továbbá, hogy a DIGI 10 éven belül nem veheti vissza a hálózatokat, valamint csak olyan nagykereskedelmi szolgáltatásokat nyújthat a jövőben a vevő részére, amelyek nem veszélyeztetik a társaságnak a DIGI-től független kiskereskedelmi piaci működését.

A GVH arra a következtetésre jutott, hogy az Invitel hálózat által lefedett területen, ahol a DIGI csoport i-TV műsorterjesztési szolgáltatása is elérhető, az összefonódás 67 településen járna a verseny jelentős csökkenésével, hiszen a fúziót követően csak e két szereplő műsorterjesztési szolgáltatása lenne elérhető, vagy nagyon magas lenne együttes részesedésük.

A versenyprobléma kezelésére előírt kötelezettségek szerint az érintett településeken a DIGI csoport 2023 végéig kilép a vezetékes távközlési hálózatokra vonatkozó bérleti szerződésekből, míg a hálózatok üzemeltetői akár korábban is kiléphetnek. Ez az időkeret elégséges a hálózatüzemeltetők számára, hogy az i-TV helyett versenyképes megoldást találjanak a vezetékes műsorterjesztési szolgáltatásra a hálózatukon, vagy hálózatuk más, számukra elfogadható hasznosítására (pl. teljes bérbeadás, értékesítés). A GVH egyéb intézkedéseket is előírt a versenyproblémák megelőzése érdekében (pl. az i-TV szolgáltatás árazására vonatkozóan) a 2023 végéig tartó időszakra.

A GVH határozata alapján a fenti intézkedések együttes teljesülésével kiküszöbölhető a verseny jelentős mértékű, az összefonódásból eredő csökkenése.

Borító: A DIGI egyik boltja Budapesten. Fotó: Ladányi András / Media1

Szóljon hozzá!

Orbán Viktor miniszterelnök (j) és Marjan Sarec szlovén kormányfő kezet fog a hivatalos tárgyalásuk után tartott sajtótájékoztatón Budapesten, a Karmelita kolostorban 2019. október 28-án.

Erősödnek Szlovéniában az Orbán Viktorhoz közeli, a TV2-t is tulajdonló nagyvállalkozóval kapcsolatos aggályok a Planet TV felvásárlása kapcsán, eközben csúszik az ügylet jóváhagyása

A legfrissebb hírek szerint a szlovén állami tulajdonban lévő Telekom Slovenije Felügyelőbizottságainak tagjai nem hagyták jóvá csütörtökön azt a döntést, amelynek alapján a TV2 tulajdonosa veheti meg a Planet TV-t. A szlovén sajtóban eközben erősödőben vannak azok a hangok, hogy mit is akarnak Orbán Viktor köreibe tartozó személyek a szlovén médiával, illetve beszámolnak arról is, hogy Magyarországon állami hirdetésekkel tömték ki a veszteséges TV2-t.

A Magyar Parlament

A tiltakozás ellenére elfogadták a kata szigorítását: rosszul járnak az újságírók, a weblaptulajdonosok, a fuvarosok, az ügyvédek és sokan mások

A pénteken elfogadott jogszabályi rendelkezés alapján jövőre, ha egy katás vállalkozás egy év alatt 3 millió forintnál magasabb összegű bevételre tesz szert ugyanazon üzleti partnerétől, akkor azt extrém mértékű, 40 százalékos büntetőadóval sújtják a kata fix összegén felül. Megszűnik továbbá a kettős katázás lehetősége és sor más, a vállalkozók szempontjából rendkívül előnytelen változás is jön, miközben kivételezni fognak az állam beszállítóival. A változások nagyon kedvezőtlenül érintik a média szektort is.

Bodolai László, az Index.hu Zrt. elnöke, a Magyar Fejlődésért Alapítvány kuratóriumi elnöke

Az Index.hu Zrt. elnöke pontosítást kért a 444-től, és azt, hogy „ne működjön közre az Index szétverésében”

Bodolai László a 444-hez és a Media1-hez is eljuttatott jegyzőkönyvi részlettel igazolva látja, hogy szerinte nem igaz, amit tegnap a 444 írt az Index.hu Zrt. kapcsán. Az Index elnöke több kört is futott már a 444.hu-nál, először a szerzőnél, majd a főszerkesztőnél és a 444-et működtető Magyar Jeti Zrt. vezérigazgatónál is, hogy pontosítsák az írást, illetve ahogy Bodolai fogalmazott, „ne működjön közre az Index szétverésében”. Bodolai azonban állítja: nem kapott választ. Ezt a 444 munkatársa is megerősítette a Media1 érdeklődésére, de azt is elmondta, miért.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!