Okotelefont, twittert használó férfi

Vádat emeltek a Twitter két munkatársa ellen személyes adattal való visszaélés miatt

A közösségi médiás cég két munkatársa személyes adatokat gyűjtött a szaúdi kormány számára több ezer olyan felhasználóról, akik a rijádi rezsimet bírálták. A Twitter szigorításokkal reagált a történtek után.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

A San Franciscó-i kerületi bíróság dokumentumaiból kiderül: a szaúdi kormányzat tisztségviselői összehangolt erőfeszítésekkel elérték hogy az amerikai médiaóriás, a Twitter két munkatársa továbbítsa nekik több ezer felhasználó személyes adatait, köztük e-mail-címüket és számítógépük IP-címét. Ennek révén könnyen beazonosítható volt az érintettek tartózkodási helye is – derül ki az MTI tudósításából.

Olyan felhasználókról van szó, akik közismert bírálói a szaúdi rendszernek, vagy csak a sivatagi királyságot bíráló bejegyzéseket tettek közzé.

Az AP amerikai hírügynökség értesülései szerint a megrendelésre dolgozó adathalászok áldozatai között van egy több mint egymillió követővel rendelkező közismert szaúdi rendszerkritikus személyiség és egy neves újságíró is, akiknek nevét nem tették közzé.

Órákkal és dollár-tízezrekkel honorálták a Twitter embereinek kémkedését

Nyilvánosságra hozták viszont a két Twitter-alkalmazott nevét: Ahmad Abouammo amerikai és Ali Alzabarah szaúdi állampolgárról van szó. Mindketten értékes tárgyakat, köztük karórákat és titkos bankszámlákra elhelyezett dollár-tízezreket kaptak rijádi megbízóiktól. A vádirat szerint a szaúdi királyság ügynökeként tevékenykedtek, anélkül, hogy – a törvénynek megfelelően – külföldi állam megbízottjaként bejegyeztették volna magukat az amerikai igazságügyi minisztériumnál.

Vádat emeltek egy meg nem nevezett harmadik férfi ellen is, aki a közösségi médiában tevékenykedő marketingcéget irányított, és a szaúdi királyi család számára dolgozott.

Szigorít a Twitter

A Twitter közleményben tudatta, hogy együttműködött a szövetségi bűnüldöző szervekkel az ügy felgöngyölítésében, egyben közölte, hogy megszigorította a hozzáférést a felhasználók érzékeny adataihoz. Ezekhez az adatokhoz ezentúl „csakis kiképzett és szigorúan ellenőrzött munkatársak kis létszámú csoportja” férhet hozzá – hangsúlyozta a kaliforniai cég közleménye.

Szaúd-Arábia washingtoni nagykövetsége az amerikai sajtó megkeresésére nem kommentálta az információkat.

Akár ki is végzik a rendszer bírálóit

Amerikai kommentátorok az üggyel kapcsolatban emlékeztetnek arra, hogy Szalmán király és 34 éves fia, Mohamed bin Szalmán trónörökös többször is agresszív lépéseket tett a rendszert bírálók börtönbe zárására, elhallgattatására vagy akár kivégzésére is. Ez történt a szintén rendszerkritikus Dzsamál Hasogdzsi újságíróval, akivel 2018 őszén Szaúd-Arábia isztambuli konzulátusán végeztek a trónörököshöz közelálló emberek.

A Hasogdzsi-gyilkosság miatt végül Mohamed bin Szalmánnak is ki kellett mondania, hogy övé a végső felelősség, azt azonban tagadta, hogy ő rendelte volna el Hasogdzsi brutális meggyilkolását.

A Vanity Fair című folyóirat nemrég részletes oknyomozó riportban tárta fel a politikai ellenfelek vagy vélt ellenfelek elhallgattatására alkalmazott szaúdi módszereket.

A riportból kiderült: az internetes portálok, közösségi médiumok megfigyelésének rendszerét Szaúd al-Kahtáni, a trónörökös bizalmasa és egyik legszorosabb munkatársa dolgozta ki és működteti. Al-Kahtáni nevéhez fűződik a rendszert bírálókról vezetett feketelista létrehozása is.

(MTI)

Borítófotó: Unsplash

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti