Augusztusban a Media1 már beszámolt róla, hogy hír téren tervez erősíteni Mark Zuckerberg népszerű közösségi oldala, a Facebook.
Ismert az is, hogy a Facebook hamarosan fizetni fog néhány felkért, illetve vele együttműködő médiavállalatnak, hogy szindikátusban adják át a cikkeik főcímét és cikkeik kivonatos összefoglalóját (preview), és azok a közösségi oldalon megjelenhessenek.
Szeptember 10-én egy belső Facebook-feljegyzés alapján további részletek is kiszivárogtak a The Information nevű oldalhoz a tervezett Top News tab nevű újdonságról, amiről a Niemenlab.org közölt a minap további részleteket.
Íme néhány csemege arról, hogyan fog működni a Top News tab, amit talán leginkább Vezető hírek fülként lehetne említeni magyarul.
Útmutató alapján, szerkesztők döntenek majd a tartalmak kiemeléséről
E szerint a Top News fület nem algoritmus, hanem élő szerkesztők fogják szerkeszteni, valószínűleg ezért is toborzott újságírókat korábban a Facebook.
A szerkesztők egységes irányelv, egy útmutató alapján fogják a cikkeket szelektálni, a cikkek tartalmának ellenőrzésével döntenek arról, mit érdemes kiemelni. Fontos cél, hogy elsősorban azt a tartalomgyártót támogassák, amelyik először jön elő egy sztorival, vagyis előnyt élveznek majd az eredeti tartalmak, de emellett a helyi hírügynökségek is prioritást kapnak majd a hírek tálalásakor.
Ha a szerkesztők valóban követni fogják ezt az irányvonalat, és a Facebook News szolgáltatáshoz sok helyi hírügynökség csatlakozik, a Facebook Tab alapvetően más kínálatot nyújt majd, mint például az Apple News, ahol csak ritkábban jelennek meg helyi hírek, és gyakran csak a már a központi hírügynökségek által publikált verziókat teszik fel.
Már van, aki tesztelte
A Facebook egyelőre még nem erősítette meg, melyik kiadókkal tervez együttműködni. Olyan bennfentes informátorok szerint, akik látták, amint a Facebook egyik alkalmazottja a Facebook News Tab működését teszteli, a tartalmak a következő újságokból származtak:
- The Wall Street Journal
- ABC News
- CBS News
- National Geographic
- BBC
- The Huffington Post
- The Hill
Ugyanakkor közel sem biztos, hogy végül ezen kiadók közül mindegyikkel tényleg született megállapodás, és nyilván az is lehet, hogy más kiadókkal még születik megállapodás a hivatalos indulásig. Az indulás egyébként már hamarosan, még az ősszel várható. (A Niemenlab.org szerzője egyébként tett is egy megjegyzést, hogy vajon a Fox News miért nem szerepel a figyelt oldalak között.)
Évi 2-3 millió dollárt is fizethet a Facebook
Az imént is említett The Wall Street Journal korábban azt közölte, hogy a Facebook a kiadóknak három éves licencmegállapodást ajánlott, és ezért évente 3 millió dollár összeget fizetne. A CNN-es Dylan Byers azonban csak 2-2,5 millió dollár közötti összeget emlegetett. Szerinte a News Tabba való bekerülésért kiadónként is eltérő összeget fizetne a Facebook.

Van, aki nagyon örül neki, mások viszont bizonytalanok
A cikk szerint egyébként néhány kisebb és közepes méretű kiadó máris szerződött. Egy olyan kiadó számára ugyanis mint a Dallas Morning News vagy a BuzzFeed, a fizetés szinte ajándékpénz lehet, bár feltehetőleg a Facebook nem azonos összeget fizet majd egy kisebb és egy nagyobb elérésű oldalért.
A Facebook ugyanakkor várhatóan nem fogalmaz majd meg konkrét elvárást azzal kapcsolatban, hogy az általa fizetett összeget új tartalom létrehozására kellene költeni, csak lehetőséget ad arra, hogy belinkeljék a kiadók, amit létrehoztak. Ez azt jelenti, hogy szinte extra költség nélkül tehetnek szert majd bevételre a kiadók, vagyis a Facebook által fizetett összeg 100 százaléka profitként érvényesül majd – írta a Niemanlab.
Számos nagy kiadó egyébként még csak fontolgatja, hogy csatlakozzon-e. A bizonytalanság oka részükről, hogy a Facebook ugyan jelentős összeget fizet majd a tartalomért, de közel sem akkorát, mint amekkora bevételt szerez ezek által a hirdetőktől.
További, online médiával kapcsolatos hírek találhatók a Media1 online rovatában.