Petőfi Sándor, kokárda, sajtó

Kívánjuk a sajtó szabadságát?

Miurnusz arról, hová lett a szabad és igaz szólás vágya és esélye, és hogy mit jelenthet ma a Szabad Magyar Sajtó Napja.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Kezdjük messziről, és ha lehet, a példa se legyen pozitív. A Brexit káoszába omló brit társadalom a legkézenfekvőbb példa arra, hogy egy politikai céllal félretájékoztatott, megvezetett nemzet miképp dönthet önnön sorsának megrontása mellett, noha a világ egyik legjobb közszolgálati médiaszolgálata kétségtelenül végezte a dolgát. A BBC egy világnyelv, és egy világbirodalom, majd egy világszolgálat anyagi-technikai bázisán évszázada szolgálja előfizetéses hallgatóit és nézőit. Királyi charta alapította, és működése céljait tényleg majd évszázadig nem kellett a korhoz igazítani. Újságírói etikai kódexét egy egész világ próbálta követni. Hanem az ezredforduló után, amikor a digitális média morálisan, és a közjóhoz, a közértékhez viszonyítva különutakra (is) indult, a BBC vezetői mégis szembenéztek a kor kihívásaival.

Most, amikor lelkünkben bizonyos melankolikus kegyelettel emlékezünk a szabad magyar sajtó először 171 éve esett győzelmére, talán érdemes látnunk, miként frissítette fel nemzeti céljait a XXI. századnak nekigyürkőző brit közszolgálat:

  1. Az állampolgárság és a civil társadalom fenntartása;
  2. Az oktatás és a tanulás elősegítése;
  3. A kreativitás és a kulturális kitűnőség ösztönzése, amelyhez az előfizetői díj a kreativitás kockázati tőkekéjeként használandó;
  4. Nagy-Britannia (nemzeteinek és régióinak) képviselete és azok visszatükrözése a BBC tartalomszolgáltatásában;
  5. Az Egyesült Királyságba hozni a világot és az Egyesült Királyságot kivinni a világba;
  6. A digitális Nagy-Britannia kiépítése;

Meglehet, itt meg kellene állni, és a fenti bekezdés fogalmait egyenként pontosítani, hiszen a magyar közgondolkodásban már alig jelentenek valamit. Helyette ismét szóvá tesszük és felrójuk, hogy a magyar nyelvű nyilvánosság helyreállításával az ellenzéki erők sem foglalkoznak nyilvánosan – vagy sehogy?

„Pedig nyilvánvaló, amennyiben nem sikerül a mai magyar társadalmi nyilvánosság alapvető viszonyait átalakítani, akkor bármiféle rendszerbeli vagy hatalmi változtatási kísérlet csak a nemzet erőforrásait pazarolja el, és még inkább konzerválja a fennálló, mélyen antidemokratikus, igazságtalan és csalárd kommunikációs viszonyokat. Azaz folytatódik a tulajdon és a jövedelmek átirányítása egy egyre szűkülő kisebbség javára, s üzemben marad a mindezt hatékonyan eltakaró mai torz propaganda és médiarendszer.”

– és ezt már egy szakszervezeti elemzésből emeltük ide.

Nem először van ez így.

„Dünnyögj egy új mesét / fasiszta kommunizmusét”

írta 1936-ban József Attila, akkor még csak a zavarodott elmék viharát látva, akik birkamód megvezethetők lettek egymás legyilkolására. Aztán Kepes György 1944-ben már így látja:

„Korunk a káosz kora. Az emberi és anyagi értékek elfecsérlése és az alkotó teljesítőképesség könnyelmű kiuzsorázása azt bizonyítja, hogy közéletünk elvesztette belső összhangját. Az egészséges emberi lét e hanyatlása a legfájdalmasabban az egyént érinti, akit összeroncsoltak formátlan világának szilánkjai, s képtelen arra, hogy rendet teremtsen fizikai és pszichikai igényei között.”

Ki tagadná, hogy újra pontosan itt vagyunk. Hogy soha jobban nem kellene a hatékony, tényleg mindenkit elérő közmédia, hogy az „oktatást, a tanulást elősegítse”, hogy objektív híreivel terepe legyen a politikai harcnak, nem eszköze. Petőfi Sándor még önhitten azt remélte, a puszta sajtószabadság tesz rendet közöttünk. Ma látjuk, hogy a nem szabad, a manipulált és a gyűlölködő sajtót használó Moloch miként triumfál felettünk.

Miurnusz sorozatának eddigi részeit itt olvashatják vissza.

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Magyar Reklámszövetség, MRSZ

Új elnökségi tagok az MRSZ-ben, változás a reklámtorta körül

Az idén 45 éves Magyar Reklámszövetség közgyűlése a két új elnökségi tag megválasztása mellett meghirdette 2020-as programját, melynek részeként megújul a 20 éves reklámtorta, közzétesznek a közterületi fehérlistát, és a reklámipar fenntarthatósága és az önszabályozás kerül az MRSZ fókuszába.

Mészáror Lőrinc nyilatkozik az ATV-nek

Mészáros Lőrinc embereihez került a Rádió 1 és a Best FM

Tulajdonost váltott a korábban Andy Vajna kormánybiztos érdekeltségében lévő Rádió 1 és a Best FM. Változás volt a kesmás Retro Rádió műsorgyártójaként is ismert RadioFactory nevű műsorgyártó cégnél is. A rádiós vállalkozások Orbán Viktor miniszterelnök felcsúti cimborájának (a gázszerelőből lett nemzetközi hírű milliárdos) embereihez kerültek.

Friderikusz Sándor, István Dániel és Bochkor Gábor Music FM Önindító c. műsorában

Összevissza beszélnek Bochkor Gábor rádiós jövőjéről

Egyre ellentmondásosabb információk érkeznek arról, merre folytatja tovább rádiós karrierjét a tavaly elnémított Music FM Önindítójának volt műsorvezetője. A napokban újabb verzió látott napvilágot, amit sokan máris kész tényként kezelnek, pedig a leírtak még közel sem tűnnek biztosnak.