fbpx
állóképesség

5+1 tipp az állóképesség növelésére

Testünk minden nap kisebb-nagyobb fizikai igénybevételnek van kitéve. Ha kielégítő állóképességgel vagyunk megáldva, akkor a munkaidő végeztével sem érezzük magunkat teljesen kifacsarva, sőt marad még energiánk sportolásra, az edzőteremben való helytállásra is. Másnap pedig újult erővel nézünk szembe az aznapi teendőinkkel. Lássuk, hogyan fejleszthetjük erőnlétünket, hogy mi is ezt tapasztalhassuk nap mint nap!
Teads

Tűpontos célzás a másodpercek töredéke alatt – Hogyan működik a Teads mesterséges intelligenciája? (x)

A digitális reklámpiac régóta egy nehéz választás előtt áll: minőség vagy széles elérés? Az elmúlt néhány évben, ahogy a vásárlás egyszerűbbé és gyorsabbá vált, a reklámipar konszolidálódott, a hirdetők egyre nagyobb közönséget szerettek volna megszólítani, ám mindez a minőség rovására ment. A Teads erre egy saját mesterséges intelligencia-rendszer fejlesztésével válaszolt, amely milliszekundumok alatt képes eldönteni, hogy egy adott felhasználónak mikor és milyen hirdetést jelenítsen meg a rendszer.

Tovább a részletekért »

Miről is szól az állóképesség?

Az állóképesség a testünk azon tulajdonságára utal, hogy a hosszabb ideig tartó, nagyobb intenzitású fizikai erőkifejtésre is képesek vagyunk elfáradás nélkül. Minél jobb az állóképességünk, annál tovább tudjuk a kívánt testi erőt fenntartani és kifejteni. Az erőnlétünket szervezetünk többféle tulajdonsága is befolyásolja. A fizikai erőkifejtéshez az izomzatunknak gyors és folyamatos tápanyag- és oxigénellátásra van szüksége, amit a vérkeringésünk biztosít. A keringést a szív folyamatos munkája tarja fenn. Fizikai megterhelés hatására a szívfrekvencia megnő, hogy az izmok fokozott oxigénigényét ki tudja elégíteni.

A vér oxigénszintjét a tüdőnk biztosítja, minél nagyobb vitálkapacitással rendelkezik, annál jobb lesz az oxigénellátásunk. A kondíciónk természetesen az izomzatunk minőségétől is függ. Az úgynevezett vörös izomrostok a hosszabb, kitartóbb erőkifejtésre specializálódtak, míg a fehér izomrostok a gyorsabb munkára képesek, ám hamarabb elfáradnak.

Az állóképesség tehát a vérkeringésünk, a tüdőkapacitásunk és az izomzatunk együttes állapotának függvénye. A kielégítő erőnléthez mindhárom fejlesztésére szükség van.

5+1 tipp az állóképesség növelésére

Ha szeretnénk az állóképességünkön javítani, akkor igyekezzünk megfogadni az alábbi néhány tippet!

Megfelelő tápanyagbevitel

A táplálkozás nagyban hozzájárul az állóképesség kialakításához és megőrzéséhez. Ahhoz, hogy az izmainkat fejlesszük illetve fenntartsuk, fehérjékre van szükség. A húsok és tejtermékek megfelelő mennyiségben történő fogyasztása elengedhetetlen a folyamatos edzés mellett. Szervezetünknek a fehérjéken kívül természetesen szüksége van zsírokra és szénhidrátokra is, amelyek nemcsak építőanyagot, hanem energiát is biztosítanak. Diétától és edzésprogramtól függően az étrendünket úgy alakítsuk ki, hogy 40-60% szénhidrátot, 10-30% fehérjét és hozzávetőlegesen 20-30% zsiradékot tartalmazzon.

Étrend-kiegészítők szedése

Ahhoz, hogy a testünk fejlődése és működése ideális legyen, el kell látnunk azt megfelelő vitaminokkal és nyomelemekkel is. Érdemes olyan készítményeket fogyasztanunk, amelyek megfelelő összetételben tartalmazzák az ásványi anyagokat és a legszükségesebb vitaminokat. Az izmaink fejlődését aminosav-komplexek vagy fehérjeporok fogyasztásával is támogathatjuk. Az izmokat ugyanis nagyrészt az aminosavakból felépülő fehérjék alkotják, így ezek pótlásával nagymértékben hozzájárulhatunk az izomtömeg fejlődéséhez.

Tudatos edzésterv

Ahhoz, hogy az állóképességünk a lehető legnagyobb mértékben növekedjen, az izmaink mellett az érrendszerünket és a tüdőkapacitásunkat is edzenünk kell. A kardióedzésekkel a vérkeringésünk hatékonyságát fejleszthetjük leginkább. A súlyzós gyakorlatokkal az izmokat tudjuk hozzászoktatni a hosszabb ideig tartó, nagy erőkifejtéssel járó munkához. A tüdőkapacitásunkat kiválóan fejleszti az úszás, de elsajátíthatunk különböző légzőgyakorlatokat is, amelyek ezt a célt szolgálják. Lényeg, hogy egyformán építsük be edzéstervünkbe a különböző szervrendszereinket fejlesztő gyakorlatokat.

Figyeljünk oda a folyadékpótlásra!

Főleg a nyári melegben ronthatja a teljesítőképességünket az elégtelen folyadékfogyasztás. A besűrűsödő vér keringési és vérnyomásproblémákhoz vezet. Az edzés során a verejtékezéssel fokozottan megnő a kiszáradás veszélye, ezért ilyenkor fokozzuk a folyadékbevitelt! Lehetőleg tiszta vizet vagy ásványvizet igyunk!

Káros szokások kerülése

Ahhoz, hogy az állóképességünket hosszú távon meg tudjuk őrizni fontos, hogy egészségesen éljünk. A dohányzás számos kedvezőtlen hatása mellett a tüdőnk egészségét, tehát a vitálkapacitásunkat is csökkenti. Az alkoholfogyasztás hosszú távon szinte az összes szervünket károsítja. A máj tönkretételével csökkenti a szervezet méregtelenítő és regenerálódó képességét. Nem csak a káros anyagok fogyasztása lehet rossz hatással az állóképességünkre: a rendszeres éjszakázás, a kevés alvás szintén negatív következményekkel jár. Figyeljünk tehát oda, hogy napi 7-8 órás pihenéssel hozzájáruljuk testünk regenerálódásához!

Vörösvérsejtszám növelése

Mivel a vérben a vörösvérsejtek szállítják az oxigént, ezért a számuk növelésével szintén fokozhatjuk állóképességünket. Ezt úgy tudjuk megtenni, hogy olykor magaslati levegőn is töltünk időt. A ritkább levegő csökkent oxigéntartalma a vörösvértestek szaporítására sarkallja a szervezetet. A folyamatot támogathatjuk azzal, hogy vastartalmú készítményeket fogyasztunk.

Érezzük a határainkat!

A rendszeres edzéssel és egészséges életmóddal előbb-utóbb érezni fogjuk a kedvező hatásokat. Azonban ne erőltessük túl magunkat! Tartsunk pihenőket edzés közben is, ha úgy érezzük kényelmesnek! Azzal csak ártunk, ha kifullasztjuk magunkat, az izmainkat pedig túlerőltetjük. Fokozatosan növeljük a terhelést, edzésről-edzésre. Iktassunk be pihenőnapokat is, hiszen a regenerálódás és az ezzel járó fejlődés csak így mehet végbe.

Az állóképességük növelése az életünk minden területére kihatással lesz. Nemcsak a munkánkat fogjuk könnyebben elvégezni, hanem lesz energiánk az aktív pihenésre, sportolásra is. Mindenki számára érdemes tehát odafigyelni az erőnlétének javítására, sportolással, egészséges életmóddal, az elengedhetetlen tápanyagok – vitaminok, fehérjék aminosavak pótlásával.

(x) Hirdetői tartalom

Szóljon hozzá!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások