Magyarország ma egyfajta digitális útelágazásnál áll. Bár az elmúlt években sokat fejlődött a hazai digitális infrastruktúra, a különbség a főváros és a vidéki térségek között továbbra is jelentős. Ez a szakadék nem pusztán a technikai ellátottságban mutatkozik meg, hanem a digitális készségekben, az eszközökhöz való hozzáférés költségeiben és a társadalmi-gazdasági háttérben is.
A Covid-járvány idején bevezetett online oktatás nem új egyenlőtlenségeket teremtett, hanem a meglévőket erősítette fel. A falvakban és kisebb településeken élő diákoknak sokszor kellett szembenézniük a lassú internetkapcsolattal, az eszközök hiányával és a nem megfelelő otthoni tanulási körülményekkel. Ráadásul a szülők körében sem mindig volt meg a megfelelő digitális jártasság, így nem tudtak hatékonyan segíteni a gyermekeiknek. Mindez sok fiatal számára komoly hátrányt és hosszú távú bizonytalanságot eredményezett.
Bár az eddigi beavatkozások hasznosak voltak, széttagoltan valósultak meg, és hiányzik mögülük az egységes, átfogó stratégia. A digitális szakadék csökkentéséhez a statisztikai céloknál többre van szükség: hangsúlyt kell fektetni a hozzáférés minőségére és megfizethetőségére, országos prioritássá kell tenni a digitális írástudást, valamint új formákat kell találni az együttműködésre.
Az alábbiakban egy olyan cselekvési tervet mutatunk be, amely mindenki számára elérhetővé teszi a nagy sebességű internetet:
-
minőségi szélessávú internethez való egyetemes szolgáltatási kötelezettség (USO) bevezetése,
-
országos kampány indítása a digitális írástudás fejlesztésére, helyi „digitális központok” létrehozásával,
-
köz-magán-civil partnerség (PPCP) kiépítése a különböző kezdeményezések összehangolására.
Ha Magyarország képes megvalósítani ezt a stratégiát, a digitális szakadék a társadalmi hátrányok forrása helyett egy lehetőséggé válhat, és a vidéki közösségek is teljes mértékben élvezhetik a digitális technológia nyújtotta előnyöket.
A magyarországi digitális szakadék körvonalai
Első pillantásra úgy tűnhet, Magyarország digitális infrastruktúrája kifejezetten erős. Az ország hálózati lefedettsége kiemelkedő, sok uniós tagállamét is meghaladja. Csakhogy a nemzeti átlagok elfedik a valós különbségeket: más a helyzet a városi, és más a vidéki térségekben élők mindennapi tapasztalata. Az internethez való hozzáférés és annak minősége régiónként jelentősen eltér. Budapesten például szinte minden háztartás rendelkezik internetkapcsolattal (96%), Észak-Magyarország szegényebb vidékein azonban ez az arány mindössze 86%.
A helyzetet tovább nehezíti, hogy egyesek sokkal jobb hozzáféréssel rendelkeznek, mint mások. Az országos átlagos vezetékes szélessáv sebessége kedvezőnek mondható, de a mobilinternet – amely sok eldugott településen az egyetlen opció – jelentősen lassabb. Ez a különbség a járvány idején különösen szembetűnően mutatkozott meg: a vidéki szülők több mint 20%-a számolt be elégtelen internetkapcsolatról az online oktatás idején, ami több mint kétszerese a budapesti aránynak. Az egyik fő akadály az ár: a megbízható internet sok alacsony jövedelmű család számára egyszerűen megfizethetetlen. Így egyfajta paradox helyzet jön létre: bár a hálózat fizikailag adott, a használat mégsem valódi opció mindenki számára.
A digitális egyenlőtlenség nemcsak az infrastruktúráról szól, hanem a humán tőkéről is. Bár a magyarok többsége rendelkezik alapvető digitális készségekkel, a város és vidék közötti tudásszakadék továbbra is jelentős. Ennek közvetlen gazdasági következményei vannak: a vidéki munkavállalók nagy része nem birtokolja azokat a digitális ismereteket, amelyeket a modern munkaerőpiac megkövetel. Ez különösen igaz a mezőgazdaságra, amely a vidéki gazdaság gerincét adja, mégis alig használ digitális megoldásokat. Emiatt csökken a termelékenység, és akadályozott a gazdaság szerkezetváltása.
A digitális szakadék tehát nem pusztán technológiai kérdés: a magyar társadalom és gazdaság mélyebb problémáira világít rá. A vidéki térségek sokkal több problémával küzdenek, mint a városok – magasabb a szegénység, a munkanélküliség, és a rendszerváltás óta sok hagyományos iparág eltűnt anélkül, hogy hasonló számú új munkahely jött volna létre. Mindez ördögi körhöz vezet: az alacsony jövedelmű családok nem engedhetik meg maguknak a gyors internetet, a digitális készségek hiánya pedig távol tartja őket a jobb fizetésű állásoktól, ami tovább nehezíti az online világba való belépést.
Az oktatásra gyakorolt hatások
A járvány miatt bekövetkező hirtelen átállás az online oktatásra világosan megmutatta, mennyire sérülékeny a vidéki Magyarország oktatási rendszere. A digitális szakadék konkrét, mindennapi hátrányokban jelent meg: a gyerekek nem ugyanazokkal a lehetőségekkel indultak, ami igazságtalan helyzetet teremtett, és közvetlenül kihatott a teljesítményükre. Különösen a szegényebb régiókban okozott gondot az alapvető eszközök hiánya – sok diáknak nem volt saját számítógépe, megbízható internetkapcsolata, sőt, néhol még stabil áramellátás sem.
Még azokban a háztartásokban sem volt ideális a tanulási környezet, ahol tudtak internetet használni. A túlzsúfolt lakásokban gyakran nem volt nyugodt, koncentrált tanulásra alkalmas hely, ami szintén nehezítette a tanulást. Tovább súlyosbította a helyzetet, hogy a szülők 78%-a szerint gyermekeik az iskolában nem kaptak alapos felkészítést a számítógép-használatra. Az online oktatás így különösen a hátrányos helyzetű diákokat érintette rosszul: míg egy fővárosi, jól felszerelt otthonban élő gyerek számára zökkenőmentesebb volt a tanulás, addig vidéken sokkal több akadállyal kellett megküzdeni.
A következmények nem állnak meg az általános és középiskolánál. A digitális hozzáférés hiánya komolyan beszűkítette a felnőttképzés és az átképzés lehetőségeit is – pedig a munkahelyek hiányával küzdő régiókban különösen fontos lenne, hogy az emberek fejleszteni tudják a készségeiket, például online képzések keretein belül. A vidéki lakosság számára azonban ugyanazok az akadályok állnak fenn, mint a diákoknál: gyenge infrastruktúra, alacsony digitális jártasság és megfizethetetlenség. Pedig a statisztikák egyértelműen mutatják, hogy a digitális infrastruktúra és a digitális írástudás fejlesztése mérhetően csökkenti a város és a vidék közötti termelékenységi szakadékot.
Az online tanulási modell hatalmas terhet rótt a diákokra, a szülőkre és a pedagógusokra egyaránt. Sok szülő úgy érezte, hogy a „digitális oktatás” valójában kimerült abban, hogy a gyerekek feladatokat kaptak, miközben valós idejű tanításra vagy interakcióra alig került sor. A tanárok nagyrészt magukra maradtak, így a diákokra rengeteg önálló munka hárult. Ez a folyamatos terhelés a gyermekek mentális egészségét is megviselte: a szülők 75%-a számolt be arról, hogy gyermeke számára az online tanulás komoly stresszt jelentett. Ráadásul sok családban a szülők – főként az édesanyák – kényszerültek „helyettes tanárként” támogatni a gyerekeket. Mindezt úgy, hogy közben saját munkájukat is el kellett végezniük.
A beavatkozások helyzete
A magyar kormány elkötelezett a digitális átalakulás mellett, és ezt konkrét lépésekkel is alátámasztja. Ugyanakkor továbbra is nagy a különbség a tervek és a tényleges megvalósulás között. Az Európai Bizottság többször is jelezte: Magyarországnak gyorsabban kellene csökkentenie a digitális szakadékot, különös figyelmet fordítva a leginkább rászoruló csoportokra – az alacsonyabb iskolai végzettségűekre és a vidéki közösségekre. Mindez arra utal, hogy bár vannak kezdeményezések, önmagukban nem elegendőek a mélyen gyökerező egyenlőtlenségek felszámolásához.
A nagy hazai távközlési vállalatok – a Magyar Telekom, a Yettel és a One Alapítvány – saját társadalmi felelősségvállalási (CSR) programokat indítottak, amelyek keretében hátrányos helyzetű közösségeknek biztosítanak eszközöket, képzést és digitálisírástudás-oktatást. Ezek a kezdeményezések tízezernyi diákot és pedagógust értek el, és önmagukban is értékesek. Ugyanakkor az látszik, hogy egymástól elszigetelten működnek: hiányzik az összefogás és az országos stratégia. Így inkább széttagolt „digitális támogatási szigetek” jönnek létre, miközben más térségek teljesen kimaradnak.
A civil társadalom és a nonprofit szervezetek szintén kulcsszereplők, még ha forrásaik gyakran korlátozottak is. Az állami tulajdonú intézmények aktívan próbálják bevonni a lakosságot, különösen az időseket és a munkanélkülieket a digitális világba, miközben a helyi egyesületek és nemzetközi hálózatok is új ötleteket, megoldásokat hoznak. Ezek a kezdeményezések azért értékesek, mert a helyben dolgozó szereplők pontosan látják, hogyan működnek a dolgok a saját közösségeikben. Ahhoz azonban, hogy tartós és átfogó eredményt érjenek el, nagyobb támogatásra van szükségük, valamint arra, hogy be tudjanak kapcsolódni egy átfogó, nemzeti szintű stratégiába.
Stratégiai útiterv az inkluzív digitális jövőért
Magyarország hosszú távú gazdasági versenyképessége és társadalmi összetartása szempontjából kulcsfontosságú, hogy áthidaljuk a város és a vidék közötti digitális szakadékot. A jelenlegi helyzet, ahol Budapest és a vidéki térségek lehetőségei között hatalmas eltérés látszik, hosszú távon nem fenntartható. Ezért le kell lépnünk az eseti, szétszórt beavatkozások útjáról, és bele kell vágnunk egy átfogó, hosszú távú stratégia kidolgozásába.
El kell mozdulnunk attól a szemlélettől, hogy pusztán a lefedettséget tűzzük ki célként, és helyette arra kell törekednünk, hogy a jó minőségű szolgáltatás valóban mindenki számára elérhető legyen. Ennek kulcsa egy egyetemes szolgáltatási kötelezettség (USO) bevezetése, amely jogilag garantálná, hogy minden háztartás számára biztosított legyen a szélessávú internet. Ez megvalósítható különféle technológiák és állami támogatások kombinációjával, hogy egyetlen közösség se maradjon ki.
A generációk közötti tudáskülönbség csökkentése érdekében érdemes lenne egy átfogó programot indítani a digitális készségek fejlesztésére. Ez magában foglalná vidéki települések középületeiben a „digitális központok” létrehozását, ahol képzett segítők nyújtanának személyre szabott támogatást és tartanának workshopokat diákoknak, felnőtteknek, gazdálkodóknak és időseknek egyaránt.
A különálló kezdeményezések összekapcsolásához szükség van egy köz-magán-civil partnerség (PPCP) létrehozására. Egy megfelelő „digitális integrációs tanács” összehozná a főbb szereplőket annak érdekében, hogy a kormányzati és vállalati programok összhangban legyenek a nemzeti stratégiai célokkal, valamint nyomon lehessen követni az USO és a digitális írástudás fejlesztésének eredményeit.
Ha mindezek megvalósulnak, és csökken a digitális szakadék, új távlatok nyílhatnak meg a vidéki közösségek számára. Ez biztosítaná, hogy minden magyar állampolgár aktív alakítója lehessen az ország digitális jövőjének.
(x)