A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egyebek között azt javasolja, hogy jogszabály tiltsa meg az árversenyt akadályozó szerződési gyakorlatokat az online szálláspiacon, emellett javítanák a szállásadók helyzetét a nyárihoz hasonló, tömeges piaci problémák hatékony kezelésében – közölte a Media1-nek is eljuttatott közleményében a GVH.
Mint arról a Media1 is beszámolt, a versenyhivatal augusztus végén azután indított gyorsított ágazati vizsgálatot az online szálláshelyfoglalás és a szálláshely-szolgáltatás magyarországi piacán, hogy nagyszámú panasz érkezett a legmeghatározóbb nemzetközi szálláshely-közvetítő, a Booking.com hazai szállásadó partnereitől.
Több javaslatot is letett az asztalra a GVH
A kiemelt gazdasági jelentőségű ágazat versenyének, illetve a hazai szereplők versenyképességének fenntartása és élénkítése érdekében a GVH több jogalkotási javaslatot fogalmazott meg jelentéstervezetében. A versenyhivatal nemzetközi példákat követve azt javasolja a jogalkotónak, hogy az online szálláshely-közvetítés szereplői számára tiltsa meg az úgynevezett árparitás-rendelkezések alkalmazását.
Az árparitás-kikötések lényege, hogy a szállásadóknak – ha szeretnének megjelenni egy szállásközvetítő platformon – vállalniuk kell az oldal üzemeltetője felé, hogy az ott megadott áraiknál olcsóbban a saját honlapjukon vagy más felületeken sem értékesítik a szobáikat. Ez azonban a GVH elemzése alapján gátolja a különböző értékesítési csatornák hatékonysági versenyét, illetve a szállásközvetítők közötti jutalék-versenyt, vagyis végső soron magasabb szállásárakat eredményezhet a fogyasztók számára. A versenyhatóság ezért más uniós országokhoz hasonlóan Magyarországon is ezeknek a megállapodásoknak a teljes jogszabályi tiltását javasolja.
Emellett azt javasolják a szállásközvetítőknek, hogy tegyék átláthatóvá a platformjaikon a keresési találatok rangsorolásának szempontjait. A rangsorolással kapcsolatos információk érthető, egyértelmű, átlátható megjelenítése tudatosabb fogyasztói döntéseket eredményezhet, amely serkenti a szálláshelyek közötti versenyt.
A közlemény szerint a GVH javaslattal élt a nyári, nagy számú hazai szálláshelyet érintő fizetési problémával kapcsolatban is annak érdekében, hogy a szállásadók a jövőben hatékony panaszrendezési és panaszkezelési megoldásokat találhassanak hasonló helyzetekben. A vizsgálat alapján ugyanis a felek közötti tárgyalási- és szerződéses viszonyok egyenlőtlenek, így a köztük létrejövő megállapodások rendszerint ugyan részletes szabályokat tartalmaznak a szállásadók szerződésszegéseinek kompenzációra, jogkövetkezményeire, nélkülözik azonban mindezeket a platform oldalán történő esetleges mulasztásokkal kapcsolatban.
A versenyhatóság ezért megfontolásra javasolja a nagyobb szálláshely-közvetítők általános szerződési feltételeinek szabályozását a szállásadók számára nyitva álló panaszkezelési mechanizmusról, valamint a hibás teljesítések kölcsönös jogkövetkezményeiről.
A gyorsított ágazati vizsgálat eredményei alapján készült jelentéstervezetet a GVH nyilvános társadalmi konzultációra bocsátotta a honlapján. A piaci szereplők 30 napig tehetnek észrevételeket.
Reagált a Szállás.hu
Az előállt helyzetre a magyar Szallas.hu is reagált:
„A GVH gyorsított ágazati vizsgálatának eredménye arra világít rá, hogy fontos az árverseny. Az ajánlatok sokszínűsége, az árak összehasonlíthatósága is versenyhelyzetet teremtenek – a Szallas.hu szerint. A szállásközvetítő használata mind a vendég, mind a szállásadó számára előnyös lehet. Az átlátható folyamatokkal és az elkülöníthető pénzkezeléssel megteremthető a garantált kifizetés és pénzvisszafizetés” – áll a Media1-hez eljuttatott közleményben.
Hozzátették: ők támogatják a a GVH gyorsított ágazati vizsgálatában megállapított árverseny fontosságát, mivel a verseny élénkítését is szolgálhatja a széles szálláskínálat és az összehasonlítható árak.
„Az ár mellett az ajánlat további részletei mint a vendégértékelések, a fotók, az elhelyezkedés stb. is fontosak, hiszen ezek mentén lehet érdemben összevetni a különböző lehetőségeket, végül pedig döntést hozni a foglalást illetően”
– nyilatkozta Szabó Tamás, Szallas.hu Magyarországért és Horvátországért felelős igazgatója.
További hírek érhetők el a Media1.hu oldalon. Megtalálhat minket Facebookon is.