Pár évszázaddal ezelőtt, még az 1800-as évek végén is úgy tartottak minket számon, hogy lovas nemzet vagyunk. A 21. századra ez teljesen megváltozott, mivel már a magyar háztartások 60%-ának van gépkocsija. 2020-ban például 1000 lakosra már 401 autó jutott. De mit jelent ez a gyakorlatban?
Nemcsak a társadalom, de a járműpark is kezd elöregedni
Az előbb említett számok egyáltalán nem számítanak kiemelkedőnek a nyugati országokhoz képest. Ami azonban ijesztő lehet, hogy a Magyarországon használt autók átlagéletkora meghaladja a 15 évet. Ennek ellenére sajnos kevesen viszik el rendszeresen a járműveiket szakemberekhez átnézetni és karbantartani. Pedig a szolgáltatás könnyen elérhető, például ott van a Dubnicz autószerviz és -szerelő vállalkozás, ahol bármilyen gépjárművet könnyen át lehet vizsgáltatni.
Számtalan olyan berendezés és alkatrész van egy autóban, amit érdemes rendszeresen ellenőrizni, pláne, ha több, mint 10 éves példányról van szó. Azért is fontos ezt bizonyos időközönként megtenni, mert a gazdasági helyzet és a technológia is változik. Talán az egyik legkritikusabb terület az üzemanyag-ellátó rendszer. Az elmúlt években a dízelolaj és a benzin ára rengeteget változott, így senki sem engedheti meg magának, hogy az üzemanyag rendszerrel bármilyen probléma is legyen.
A kettő közül érzékenyebb lehet a dízeles befecskendező rendszer, amiben számtalan alkatrész állapotára kell odafigyelni. A hatékony gépek segítségével könnyedén átnézhető a porlasztó, az adagoló, az injektor és a rail-szivattyú is. Vannak olyan alkatrészek, mint a common-rail cső, a nagynyomású szivattyú, a vezérlőelektronika vagy a már említett injektor, aminek a költsége egy használt autó árának a felét is kiteheti.
Ne csak akkor menjünk szervizbe, ha probléma van!
Sajnos a legtöbb autótulajdonos az esetek többségében csak akkor fordul szakemberhez, ha valami hibát észlel a működésben, vagy éppen elérkezett a kötelező műszakiztatás ideje. Pedig egy járműben rengeteg drága és érzékeny alkatrész van, amelyek esetében sokkal jobb a megelőzésre tenni a hangsúlyt, mint már a tünetek kezelésére.
A legjobb megoldás az, ha rendszeresen látogatjuk az autószerelőt, pláne, ha olyan érzékeny rendszer lapul a motorháztető alatt, mint egy dízelmotor. Mint látható, ezekben rengeteg drága alkatrész található, az állapotukat jobb megőrizni.
A rejtett hibákat is megtalálhatjuk
Természetesen nem csak a legnagyobb és legdrágább alkatrészek érdekében fontos, hogy rendszeresen ellenőriztessük az üzemanyag-ellátó rendszert. A legkisebb elemek is könnyedén meghibásodhatnak, amelyek szintén tudnak kellemetlenségeket okozni a működésben.
Szerencsére több hatékony eszköz is a szerelők rendelkezésre áll, hogy minden hibát megtaláljanak. Ott van például az injektorvizsgáló készülék, amivel az ellenállás induktivitást és kapacitást, valamint a szivárgás lehetőségét is ellenőrizni lehet. Keressünk minél hamarabb egy szakértő szervizt, hogy még időben felkészüljünk a nyári terhelésre.
(x) hirdetői tartalom