A Gazdasági Versenyhivatal 2022 novemberében kezdett piacelemzésében arra jutott, hogy komoly eltérések vannak a reklámüzenetek fenntarthatósági (vagyis zöld) reklámüzeneteinek valódi értelme, és a fogyasztók értelmezése között: a kutatás szerint gyakoriak az általános állítások egy-egy termékről (környezettudatos vagy zöld), de ezeknek az állításoknak nem érhetők el az alátámasztása a honlapokon, vagy csak nagyon hosszas keresgélés után lehet őket megtalálni.
Néha a magyarázatot már csak angolul juttatják el a fogyasztóhoz, és szintén gyakran van rá példa, hogy a környezet védelme érdekében tett lépések a vállalkozás üzletpolitikájának leírásának tűnnek, nem pedig a termékre vonatkozó, pontosan alátámasztott leírásként. Egyes cégek konkrétumok nélkül, nem ellenőrizhető módon próbálják alátámasztani a fenntarthatósági törekvéseiket (például „vásárlásával hozzájárul környezetvédelmi céljaink megvalósításához”).
A közlemény szerint volt a törekvések frissítésének elmaradása is (például „2021-re szeretnénk elérni…”). Több vállalkozás bizalmi jegyekkel, logókkal támasztja alá a „zöld” működését, de az már nem mindig azonosítható, mi a mögöttük álló tanúsító szervezet vagy szempontrendszer. Bizonyos nyelvtani jelzők fokozása esetén (például „fenntarthatóbb”) pedig nem derül ki, hogy az adott termék mennyiben és mihez képest gyakorol kedvezőbb hatást a környezetre.
Találtak pozitív példákat is azért: ilyen például a zöld állítások értelmezését segítő „fenntarthatósági szószedet”, vagy a cég környezetvédelmi aktivitásának átlátható és közérthető bemutatása (például hogyan és milyen arányban hasznosít újra flakonokat, vagy miként váltja át a tevékenységével járó CO2-kibocsátást abszorpciós kreditekké). A fogyasztók tájékoztatását erősíthetik a honlapon elérhető, validált éves fenntarthatósági jelentések is, amennyiben azok átláthatók és jól strukturáltak.
A GVH februári gyorsvizsgálata a várhatóan 2023 nyarán lezáruló átfogó piacelemzés része, ennek egyik célja, hogy szempontokat adjon a jogalkotó számára egy egységes állítás- és jelölésrendszer bevezetéséhez. A remények szerint ettől erősödhet a fogyasztók bizalma a fenntarthatósági állítások iránt.
A piacelemzés részeként a GVH 2023 februárjában 60 hazai weboldal kommunikációját tekintette át egy átfogó gyorsellenőrzés keretében. A vizsgálat középpontjában a ruházati termékekre, a kozmetikumokra és tisztítószerekre, valamint a napi fogyasztási cikkek csomagolásaira vonatkozó „zöld” állítások álltak.
További hírek érhetők el a Media1-en. Követhet minket Facebookon is.