Mindennapi életünk során gyakran szembesülünk kritikával. Főnökünk és munkatársaink minősítik a munkánkat, szakmai teljesítményünket a munkahelyünkön. Ismerőseink bírálják viselkedésünket. A tanáraink értékelik a tanulmányi eredményünket az iskolában. De még a ruházatunkkal vagy hajviseletünkkel kapcsolatban is kaphatunk visszajelzést.
Bár tanulhatunk belőle, de kevés olyan ember van, aki szereti a kritikát. Nincs ez másképp a művészek világában sem. De milyen is a kritika az írókra vetítve?
Van-e jó kritika?
Egy író életében, legyen akár gyermekkönyvek írója, az a tény, hogy könyve nyomdába kerül és bekerül egy olyan könyváruház kínálatába, mint Mai-Könyv.hu webáruház, elismerést, sikert jelent. De a könyv ettől fogva nemcsak megvehető, de bírálható is.
Az írók hiperérzékeny emberek, ezt nem kérdőjelezi meg talán egyetlen olvasó sem. A kritikát éppen érzékenységükből kifolyólag sokkal nehezebben viselik, mint mások. Főként, ha az nem építő jelleggel született.
Ez pedig az alkotás örömén túl a szerző alkotókedvére és hitére is befolyással lehet.
A kritikának fájnia kell?
A közösségi oldalak trolljai az irodalmi alkotások és alkotók világába is besurrannak időnként. A könyváruházi blogcikkek alatt vagy a social media felületeken egyre többször jelennek meg kritikának álcázott hozzászólásaik.
Nem a véleményezés az, ami problémát okoz, hanem az a mód, ahogy elkövetik. A nagy publikum előtt, arctalanul, nem egyszer észérveket nélkülözve osztják meg gondolataikat a nagyközönséggel. A hibát legtöbb esetben javíthatatlannak könyvelik el és az alkotót nevetségessé téve fogalmazzák meg a mű hibáit.
A kritika e fajtája a romboló kritika. A romboló kritika sajnos időnként csupán a kritikus az íróról alkotott negatív véleményének megfogalmazása, és nem objektív vélemény.
A jó kritika építő kritika
A pszichológia szerint létezik jó kritika: ez a konstruktív vagy építő kritika.
A konstruktív kritika nem a negatívumokat emeli ki a produktumban, hanem a pozitívumokat, megerősítve. Mintegy mellékesen megemlíti a negatívumokat, de azokat is, mint javítanivalót. Dicsér, amivel megerősíti az író hitét, önbizalmát. Folytatásra biztatja az alkotót.
Esetleg tanácsot is ad, éreztetve, hogy ezzel segíteni akar. De semmiképp nem személyeskedik.
A jó kritikus (irodalomkritikus, esztéta) ebből értetődően empatikus, példamutató.
A kritika kritikája
Milyen a kritika? Kétélű fegyver.
- A kritika tehát negatívan vagy pozitívan befolyásolhatja az alkotó megítélését az olvasók, a közvélemény szemében.
- Elveheti vagy növelheti az alkotókedvét.
- Rombolja vagy építi önbizalmát.
- Ártóan vagy javítólag hat az írói sikereire.
Ezért a kritikusnak felelőssége van! Felelős azért, amit mond, tesz és mutat az alkotónak. Hiszen a kritikus csak hozzáértő lehet.
(X) hirdetői tartalom