Ma már a 16-34 éves korosztály 95 százaléka napi rendszerességgel internetezik, a 65-74 éveseknél 44 százalék ez az arány és náluk csaknem hatszorosára nőtt a naponta internetezők aránya tíz év alatt.(A 35-44 éves korosztálynál 91 százalék, a 45-54 évesek 82 százalék ez az arány) Az internethasználat teremti meg a digitalizációs folyamat alapját, hiszen hiába épül ki a technika, ha az emberek nem térnek át a használatára.
A banki ügyintézés során is alig találni olyan folyamatot, amely csak személyesen lenne intézhető. A legtöbb ember zsebében ott lapul az okostelefonja, amelyen lévő banki applikáció segítségével bárki bármilyen információt lekérdezhet, azonnali átutalást indíthat – ez ma már valóban csak pár másodperc -, devizát vásárolhat, betétet köthet le és akár egy hiteligénylést is elindíthat.
Ma már tényleg csak a legelszántabb ügyfelek veszik igénybe a bankfiókok személyes szolgáltatását. Talán a jelzáloghitelek, befektetések és a pénztári műveletek miatt kell okvetlenül bankba járnunk, minden mást online elintézhetünk.
Természetesen vannak több éves, stabil banki kapcsolatok, amelyek fenntartása személyes jelenlétet (is) igényel, az emberek úgy érzik, hogy ezeknek a kapcsolatoknak a fenntartása érdekében érdemes időnként személyesen is megjelenni a bankjukban.
Újdonságok a hitelügyintézésben
Az online hitelügyintézés jogi akadályai elhárultak, ma már valóban teljesen online lehet például személyi hitelt igénybe venni. A legfontosabb kérdés az ügyfélazonosítás megoldása volt, ma már ez egy videóhívás keretében rutinszerűen megoldható.
A fogyasztási hitelek ügyintézésének szintén sarkalatos pontja a bankszámlakivonat és a munkáltatói igazolás: régebben ez volt a legfontosabb oka annak, hogy az emberek leginkább a már meglévő bankjukban vették igénybe a hitelszolgáltatást, mivel a bankszámlakivonat nyomtatása, papír alapú beadása drága és körülményes volt. Sokan a munkahelyükkel sem akarták tudatni, hogy hitelt vesznek fel, így sokan örültek, hogy a jövedelem megfelelő igazolása is sokat változott. A legtöbb bank már elfogadja a bankszámlakivonaton látható havi munkabér átutalásokat, nem okvetlenül kér munkáltatói jövedelemigazolást.
Kedvelt az online hitel
2020-ban a pandémia következtében megemelkedett a teljesen online módon nyújtott személyi hitelek aránya az új hitelkihelyezéseken belül, a korábbi 15 százalékról 20-25 százalékra nőtt, és azóta is ezen a szinten maradt. A digitális hitelnyújtás terjedése várhatóan tovább folytatódik, az ügyfelek körében egyre elfogadottabbá válik, és a kapcsolódó banki fejlesztésekben is egyre több újdonságra lehet számítani.
Nagy előny az online hitelnél, hogy nem kell papírokkal a bankfiókba rohangálni, hanem mindent feltölthetünk a számítógépünkről. Ez nem csak a mi, hanem a bank ügyintézését is nagyban segíti és gyorsítja. Így vált lehetségessé, hogy egy személyi hitelhez akár 24 óra alatt hozzá lehet jutni.
Az internet másik nagy előnye, hogy a hitelfelvételre történő felkészülés, a döntéselőkészítés szakaszában is sok segítséget kapunk: hitelkalkulátorok, termékleírások, hitelek kondíciói gyorsan elérhetőek és könnyen összehasonlíthatóak.
A videós azonosításhoz, banki tanácsadáshoz stabil internet kapcsolat szükséges, az ajánlott sávszélesség: 512kbit/s fel- ill. 1 Mbit/s letöltési sávszélesség. Van olyan bank, ahol a böngésző típusa vagy a használt kapcsolati szoftver is előre meghatározott.
Egyelőre több hitelnél még szükséges a személyes kapcsolat kisebb-nagyobb mértékben, azonban sok dokumentum már online feltölthető, vagy digitális formában létezik és letölthető.
Személyesen vagy online jobb?
Sokan szeretnek egy ügyintézővel találkozni, személyes benyomást szerezni, megerősítést kapni arról, hogy a hitellel minden rendben lesz. Mások attól félnek, hogy bizalmas adatokat adjanak meg, hiszen az online ügyintézés során több bank is a jövedelmet úgy tudja ellenőrizni, hogy annak a számlának a számlatörténetéhez, amelyre a jövedelmét kapja, hozzáférést kell engednie a bank számára
A személyes ügyintézés – bármilyen célból is történjen – a bankfiókban hosszú-hosszú sorban állást, sok türelmet igénylő dolog, hiszen a bankok sorra zárják be a fiókjaikat, igyekeznek több módon is csökkenteni a költségeiket – ők is érdekeltek az online ügyintézés elterjedésében.
Hibák az ügyintézés során
Az online hitelügyintézésnél azonban körültekintően kell eljárnunk, hiszen ha hibázunk, akkor érthetően nő az ügyintézés ideje, minden hiba félreértésekre adhat okot. Sokak számára gond a dokumentumokról megfelelő minőségű képet, szkennelt anyagot készíteni, ezek láthatóságával, minőségével szokott a legtöbb gond lenni. Szerencsére a bankszámlakivonatokat le tudjuk pdf állományként tölteni a netbankunkból, applikációnkból, így azt nem kell másolni, fotózni.
Érdemes hiteltípusonként utána járni a részleteknek, hiszen a hitelfelvételhez szükséges személyi és dokumentációs követelmények elérhetőek, át tudjuk gondolni, hogy azoknak megfelelünk-e. A legkisebb eltérés a feltételekhez képest már szükségessé teheti, hogy időben banki szakemberhez, tanácsadóhoz forduljunk segítségért.
Ne vegyünk fel hitelt kapkodva, elsietve, a feltételek teljeskörű megismerése és megértése nélkül. Gondoljuk meg, hogy milyen terhet tudunk vállalni, legyen mindig „B” tervünk vagy legalább hitelbiztosításunk.
(x)