
Budapest Környéki Törvényszék
9.P.20.536/2025/7. 1

A Budapest Környéki Törvényszék a dr. Rosta Márton egyéni ügyvéd (1154 Budapest, Arany János
utca 134.) által képviselt  Magyar RTL Televízió Zártkörűen Működő Részvénytársaság (1068
Budapest, Dózsa György út 84/A)  felperesnek a Litresits Ügyvédi Iroda (1053 Budapest, Veres
Pálné utca 14. II/4.; ügyintéző: dr. Litresits András ügyvéd) által képviselt  Media1 sajtótermék
Szerkesztősége (2724 Újlengyel,  Petőfi  Sándor utca 48.)  I.  rendű és  Media1 Digitális  Média
Szolgáltató és Kereskedelmi Korlátolt Felelősségű Társaság (2724 Újlengyel, Petőfi Sándor utca
48.)  II. rendű alperes ellen sajtó-helyreigazítás iránt indított perében meghozta a következő

Í T É L E T E T

A bíróság a felperes keresetét elutasítja.  

A bíróság kötelezi a felperest, hogy 15 napon belül fizessen meg egyetemlegesen az I. és II. rendű
alperesek részére 492.201 (négyszázkilencvenkétezer-kettőszázegy) forint perköltséget. 

A bíróság  kötelezi  a  felperest,  hogy  fizessen  meg  az  esedékesség  napjáig  az  állami  adó-  és
vámhatóság  által  közzétett  illetékbevételi  számla  javára  31.500  (harmincegyezer-ötszáz)  forint
eljárási illetéket. Az illetékfizetési kötelezettség az ítélet jogerőre emelkedését követő 60. napon
válik esedékessé. 

Az ítélet ellen a kézbesítéstől számított 15 napon belül fellebbezésnek van helye, melyet a Budapest
Környéki Törvényszéken elektronikus úton kell előterjeszteni a Fővárosi Ítélőtáblához címezve.

A másodfokú eljárásban a jogi képviselet kötelező. Ha a fellebbezést benyújtó fél nem rendelkezik
jogi  képviselővel,  a  fellebbezést  a bíróság hiánypótlási  felhívás  kiadása nélkül  visszautasítja.  A
fellebbezést benyújtó fél  pártfogó ügyvédi képviselet  biztosítása iránti  esetleges kérelmét a jogi
segítségnyújtó szolgálatnál terjesztheti elő.

A másodfokú bíróság a  fellebbezést  tárgyaláson kívül  bírálja  el,  kivéve,  ha  a  felek  bármelyike
tárgyalás tartását kéri, a bíróság azt indokoltnak tartja, vagy tárgyaláson foganatosítható bizonyítást
kell lefolytatni. A fellebbező félnek a tárgyalás tartására irányuló kérelmét a fellebbezésében kell
előterjesztenie. A fellebbező fél ellenfele a fellebbezés kézbesítésétől számított tizenöt napon belül
tárgyalás tartását kérheti.
A felek  kérelme  alapján  sem  kell  tárgyalást  tartani,  ha  az  elsőfokú  bíróság  ítéletét  a  polgári
perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (Pp.) 379. és 380. §-ban meghatározott okból kell
hatályon kívül helyezni, a fellebbezés csak a perköltség viselésére vagy összegére vonatkozik, a
fellebbezés csak a teljesítési határidővel kapcsolatos, vagy a fellebbezés csak az ítélet indokolása
ellen irányul.



Budapest Környéki Törvényszék
9.P.20.536/2025/7. 2

I N D O K O L Á S

[1] Az I. rendű alperes szerkeszti a media1.hu internetes hírportált.

[2] Az I. rendű alperes a media1.hu honlapon 2025. június 19-én „Az RTL gyerektábort  szervez –
miközben kényes ügyek és mély hallgatás árnyékolják be a céget” címmel cikket publikált.

[3] A cikk első bekezdése a következő szöveget tartalmazta: „Új területre lép az RTL Magyarország az
idei nyáron: napközis gyerektábort szervez, ahová már meg is kezdte a jelentkezők toborzását –
értesült a Media1. A kezdeményezés üzletileg logikus lehet, hiszen a cég így kihasználhatja saját
médiaerejét  és  a  fiatalok  média  iránti  kíváncsiságát.  Ugyanakkor  több,  a  vállalathoz  kötődő
közelmúltbeli  ügy  és  azok  kezelése  is  hitelességi  kérdéseket  vet  fel  azzal  kapcsolatban,  vajon
valóban az RTL a legalkalmasabb szereplő arra, hogy fiatalokat neveljen médiatudatosságra – ezek
közül a cikkben néhány példát is bemutatunk.” 

[4] A cikk  ezután  a  tábor  szervezésével  kapcsolatos  részleteket  tartalmazott,  majd  „Kényes  ügyek
árnyékában  indult  az  RTL  gyerektábora”  alcím  alatt  a  következő  szöveget:  „A  médiatábor
bejelentését különösen visszás fénybe helyezi egy 2024 végén nyilvánosságra került eset, amely az
RTL több ismert tévésorozatának egyik korábbi kulcsembere, Greg Stevens múltját érinti. Kiderült,
egy 14 éves fiú ellen elkövetett szexuális visszaélésért 12 hónap börtönbüntetésre ítélte (két éves
felfüggesztéssel) a melbourne-i bíróság Greg Stevenst, nem sokkal azt megelőzően, hogy Stevens
1998-ban a Barátok közt stábjának, majd később a Szeress most! című sorozatnak a vezető írója
lett. Úgy kapott munkát a Barátok közt című szériát gyártó Magyar Grundy UFA Kft.-től (az RTL
Csoporthoz tartozó UFA Produkció jogelődjétől), hogy a büntetőügyéről akkoriban több külföldi
lap,  így  a  Daily Telegraph,  a  The  Australian,  a  Herald  Sun  és  a  The  Advertiser  is  széles
nyilvánosságban beszámolt. (Képaláírás: Greg Stevens LinkedIn oldalán a Magyar Grundy UFA
Kft.-t jelölte meg annak idején. Sötét múltú ember közösségi médiás oldala.) Az akkoriban 44 éves
Stevens az 1996-ban zajló büntetőeljárás során beismerte, hogy elkövette a terhére rótt szexuális
bűncselekményt a 14 éves fiú ellen. Már önmagában is megdöbbentő, hogy ilyen előzmények után
íróként  dolgozhatott  az  RTL sorozatain.  Ennél  is  beszédesebb azonban,  hogy amikor a Media1
tavaly megkereste  az RTL-t az esettel  kapcsolatban,  a társaság egyetlen szót sem volt  hajlandó
mondani:  sem akkor,  sem azóta  nem kommentálták  az  ügyet.  Azt  sem tették  világossá,  hogy
elítélik-e  a  kiskorúak  elleni  szexuális  visszaéléseket,  vagy  hogy  egyáltalán  ellenőrizték-e  a
sorozataik írónak hátterét  – hiszen Stevens múltjáról akkoriban több sajtóorgánumban is olvasni
lehetett.  Egyedül  Kalamár  Tamás,  a  Barátok  közt  egykori  producere  volt  hajlandó  nyilatkozni,
miután  az RTL Marketing  és  Kommunikációs  Igazgatósága megtagadta  a  válaszadást.  Kalamár
azzal  védekezett,  hogy  nem  volt  feltétele  az  írók  a  sorozathoz  való  szerződtetésének  erkölcsi
bizonyítvány,  tehát  nem ellenőrizték  az írók büntetlen előéletét,  másrészt Kalamárnak nem volt
tudomása  Stevens  múltjának  ezen  részéről.  Pedig  a  tettenéréses  büntetőügy  nem  sokkal  azt
megelőzően zajlott,  hogy felvették  Stevenst  a  Barátok  közt  stábjához és akkoriban több helyen
cikkek jelentek meg az ügyről. Ráadásul Stevens ügyéről olyannyira tudtak a Grundy Csoportnál,
hogy a  Grundy Organisation vezérigazgatója, Andrew Brooke nyilatkozott is róla annak idején a
sajtóban,  méghozzá  azt,  hogy  Stevens  a  felfüggesztését  kérte,  valamint  hogy  az  ügy  miatt
Melbourne-ben  a  produkciós  cég  a  Neighbours  szereplőinek  és  stábjának,  valamint  a
gyermekszínészek szüleivel konzultációkat szervezett.”

[5] A  cikkben  ezután  „Reality-erőszak  és  gyerekek  médiaképzése  –  mennyire  hiteles  ez  a
szerepvállalás?” alcím alatt a következő szöveg szerepelt: „Ám még ha feltételesen el is fogadjuk,



Budapest Környéki Törvényszék
9.P.20.536/2025/7. 3

hogy esetleg az RTL-nél és a gyártópartnerénél  nem tudtak Stevens múltjáról  a róla  a sajtóban
megjelentek ellenére, van itt még néhány más ügy is, ami miatt meglehetősen különös, hogy az
RTL médiatábort szervez fiataloknak a médiatudatosság nevelésére.” 

[6] A cikk további részében szerepel egy beágyazott  írás: „Botrány: Az RTL szerint rögtön léptek,
holott 15 órát vártak a ValóVilág 12-es abúzusnál” címmel, említve, hogy a vállalat például tavaly
élő adásban közvetítette, amint az egyik reality-jében egy férfi egyre durvábban erőszakoskodik egy
nővel szemben, majd egy beágyazott  cikk „Nevetségesen enyhének tartják az RTL büntetését  –
Reagált a bírálatra a luxemburgi médiahatóság” címmel, említve, hogy az RTL ugyanezen reality-
jének egy korábbi évadában is volt már erőszakoskodás, akkor rúgások formájában, egy további
beágyazott cikk „Osváth Zsolt : Bűncselekmény történt a VV11 műsorában, szerződést bontok az
RTL Magyarországgal (18+)” címmel, majd „Az RTL politikai függetlensége is kérdésessé vált”
alcímmel  részletezi,  hogy az RTL ellen  munkaügyi  bírósági  per  zajlik  Luxemburgban,  mert  az
egyik korábbi vezető szerint politikai háttéralku részeként, jogszerűtlenül bocsátották el, továbbá
„Kolumbiai kisfiút aláztak” alcímmel említi a cikk, hogy a vállalat furcsa működésére utal az az
eset is, amikor verbálisan megaláztak egy kolumbiai fiút az RTL egyik műsorában, valamint „Privát
bizniszhez az RTL ügyvédjét vette igénybe az RTL vezérigazgatója” alcímmel ír arról, hogy az
RTL vezérigazgatója  saját  magának megvett  ingatlanok megvásárlásához igénybe vette  az RTL
által megbízott ügyvédi iroda egyik ügyvédjét, és hogy az ügyvédi irodával kapcsolatos későbbi
jogsértő döntése miatt az RTL-nek súlyos kártérítést kellett fizetnie. 

[7] A közzétett cikk utolsó mondata ezt tartalmazta: „Mindezek fényében komoly kérdés, vajon hiteles
lehet-e  az  RTL  abban  a  szerepben,  amelyet  most  magának  szán:  gyerekek  médiatudatosságra
nevelőjeként – miközben saját működését is súlyos etikai és átláthatósági aggályok övezik.”

[8] A felperes képviselője 2025. július 17-én az I. rendű alperes részére küldött levelében a fenti cikkel
összefüggésben kérte az I. rendű alperestől, hogy a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető
szabályairól szóló 2010. évi CIV. törvény (Smtv.) 12. § (2) bekezdés szerinti határidőben, az eredeti
tartalom  közlésével  azonos  helyen  és  közvetlenül  a  sérelmezett  cikk  címe  alatt  az  eredeti
tartalommal  azonos betűmérettel  és  megjelenéssel  a  cikk  elérhetőségéig,  de  legalább 30 napra,
tegyen közzé helyreigazítást a kereseti kérelemben megjelölt tartalommal egyező szöveggel. 

[9] A helyreigazítási kérelmet az I. rendű alperes 2025. július 18-án átvette.

[10] Az I. rendű alperes a felperes kérelmének nem tett eleget, helyreigazító közleményt nem tett közzé. 

[11] A felperes keresetében kérte, hogy a bíróság kötelezze az I. rendű alperest az alábbi közlemény 15
napon belüli  közzétételére,  akként,  hogy a közlemény legalább 30 napig,  de a  sérelmezett  cikk
elérhetőségének  időtartamáig  az  eredeti  tartalom  közlésével  azonos  helyen  és  közvetlenül  a
sérelmezett  cikk  címe  alatt  az  eredeti  tartalommal  azonos  betűmérettel  és  megjelenéssel  a
szerkesztőségi  honlapon  elérhető  legyen:  „Helyreigazitás:  2025.  június  19.  napján  a
www.media1.hu weboldalunkon közölt, " Az RTL gyerektábort szervez – miközben kényes ügyek
es mely hallgatás árnyékolják be a céget " című cikkünkben azokat a valós tényeket, miszerint az
RTL Magyarország gyermektábort szervez, valamint azt, hogy az RTL korábbi sorozatának egyik
korábbi (mar elhunyt) forgatókönyvíróját majd három évtizede Ausztráliában egy 14 eves fiú ellen
elkövetett  szexuális  visszaélésért  12  hónap  börtönbüntetésre  ítéltek  (két  eves  felfüggesztéssel)
abban a hamis színben tüntettük fel, hogy a gyermektábor résztvevői konkrét veszélynek vannak
kitéve, szexuális bűncselekményekben résztvevő személyekre lennének bízva.” 

[12] Keresetét  az  Smtv.  12.  §  (1)  bekezdésére  alapította,  megjelölve  a  Pp.  495.  §  és  496.  §
rendelkezéseit, az Smtv. 1. § 6. pontját is.



Budapest Környéki Törvényszék
9.P.20.536/2025/7. 4

[13] Előadta,  hogy  az  alperesi  szerkesztőség  2025.  június  19-én  „Az  RTL gyerektábort  szervez  –
miközben  kényes  ügyek  és  mély  hallgatás  árnyékolják  be  a  céget.”  címmel  publikált  cikket,
amelyben  említett  gyerektábort  a  felperes  szervezi.  A  cikkben  nevesített,  már  elhunyt  Greg
Stevenssel a felperes nem állt jogviszonyban, az elhunyt a felperes részére a Barátok Közt, illetve
Szeress Most! című sorozatokat gyártó Magyar Grundy UFA Kft-vel állt jogviszonyban közel két
évtizeddel ezelőtt. 

[14]  Sérelmezett  cikkbeli  állításként a cikk következő részeit  jelölte meg: „Új területre lép az RTL
Magyarország  az  idei  nyáron:  napközis  gyerektábort  szervez,  ahová  már  meg  is  kezdte  a
jelentkezők toborzását – értesült a Media1. A kezdeményezés üzletileg logikus lehet, hiszen a cég
így kihasználhatja saját médiaerejét és a fiatalok média iránti kíváncsiságát….. A szervezők nem
minden jelentkezést  fogadnak el,  a résztvevőket  válogatják – de nem részletezik a  felhívásban,
milyen  szempontok  alapján  történik  a  kiválasztás,  ahogy  azt  sem,  hány  fő  vehet  részt  a
programban….  A médiatábor  bejelentését  különösen  visszás  fénybe  helyezi  egy  2024  végén
nyilvánosságra került eset, amely az RTL több ismert tévésorozatának egyik korábbi kulcsembere,
Greg Stevens múltját érinti.  Kiderült,  egy 14 éves fiú ellen elkövetett szexuális visszaélésért 12
hónap börtönbüntetésre ítélte (két éves felfüggesztéssel) a melbourne-i bíróság Greg Stevenst, nem
sokkal azt megelőzően, hogy Stevens 1998-ban a Barátok közt stábjának, majd később a Szeress
most! című sorozatnak a vezető írója lett. … Ám még ha feltételesen el is fogadjuk, hogy esetleg az
RTL-nél és a gyártópartnerénél nem tudtak Stevens múltjáról a róla a sajtóban megjelentek ellenére,
van itt még néhány más ügy is, ami miatt meglehetősen különös, hogy az RTL médiatábort szervez
fiataloknak a médiatudatosság nevelésére.”

[15] Hangsúlyozta,  hogy  a  fiatalkorúak  sérelmére  elkövetett  bűncselekményeket,  visszaéléseket  a
társadalom  mélyen  megveti,  mely  alapelv  napjainkban  hatványozottan  a  közérdeklődés
homlokterében áll, e körben a kegyelmi botrányra és az Alaptörvény szigorítására utalt, a pedofil
elkövetőket és a részükre bármilyen módon segítséget nyújtókat méltó megvetés övezi. Idézte a
Legfelsőbb  Bíróság  PK.  12.  számú  állásfoglalásának  II.  pontját,  és  hivatkozott  a  Kúria
Pfv.20.323/2019/5.  számú  határozatára  abban  a  körben,  hogy  a  tények  sajátos  csoportosítása,
egymás mellé  helyezése megvalósíthatja  a  való tények hamis színben történő feltüntetését,  ami
helyreigazításra  adhat  alapot,  valamint  a  Kúria  Pfv.21.440/2021/4.  számú  határozatát  abban  a
körben,  hogy  a  valós  tények  egyoldalú,  megtévesztésre  alkalmas  vagy  önkényes  módon  való
átcsoportosítása,  egymás  mellé  helyezése  akkor  valósítja  meg  azok  hamis  színben  történő
feltüntetését,  ha  ezzel  megváltozik  a  tartalmuk.  Álláspontja  szerint  nyilvánvaló,  hogy a  tények
sajátos csoportosítása, bárminemű logikai, oksági kapcsolat nélküli egymás mellé gereblyézése az,
hogy  a  felperessel  semmilyen  jogviszonyban  nem  álló  személy  által  majd  30  éve  elkövetett
jogsértést rávetít az alperesi szerkesztőség egy teljes médiumra a felperest beazonosítható módon
megnevezve, az egyik legsúlyosabb váddal illetve. Pedofíliával negatív összefüggésbe hozni valakit
az egyik legsúlyosabb bélyeg, a felperes részére sérelmes a sérelmezett cikkben közölt tények hamis
színben  történő  feltüntetése  azáltal,  hogy  a  felperes  által  a  társadalmi  felelősségvállalásának
körében,  gyerekek  médiatudatosságát  fejlesztő  gyerektábort  olyan  színben  tüntet  fel  egy
évtizedekkel  korábbi  szexuális  bűncselekménnyel  kapcsolatban,  amely  bűncselekménnyel
kapcsolatban a felperes soha nem állt, ekként a cikk azt sugallja, hogy a gyermektábor résztvevői
konkrét veszélynek vannak/lesznek kitéve, szexuális bűncselekményekben résztvevő személyekre
lennének bízva. Az a körülmény, hogy a gyerektábor létszáma betelt, nincs hatással arra, hogy az
alperes hamis színben tüntette fel a felperest.

[16] Az alperesek  ellenkérelmükben  kérték a kereset  elutasítását.  Arra hivatkoztak,  hogy a felperes
közéleti szereplő, a perbeli cikk, közéleti, közérdeklődésre számot tartó témát tárgyal. A cikk azon
része,  hogy „ a  médiatábor  bejelentését  különösen visszás  fénybe helyezi”  véleményt  fogalmaz



Budapest Környéki Törvényszék
9.P.20.536/2025/7. 5

meg, a tény és a vélemény elhatárolásával kapcsolatban a BDT 2012.2653 számú döntésre utaltak
és hivatkoztak a bizonyíthatósági tesztre, hangsúlyozva, hogy az a közlés, amelynek valósága vagy
valótlansága bizonyítható tény, amelynek valótlansága nem bizonyítható, az vélemény. Idézték a
Kúria  Pfv.21.056/2019/3  számú  döntésének  [20]  bekezdését,  és  a  Kúria  Pfv.IV.20.502/2021/5.
számú döntésének [23] bekezdését. Hangsúlyozták, hogy a felperes által sem vitatottan a perbeli
cikkben nincs valótlan tényállítás, erre utal a felperesi petitum is. A perbeli cikkben utalás szintjén
sem  szerepel  az,  hogy  a  gyerektábor  résztvevői  konkrét  veszélynek  vannak  kitéve,  szexuális
bűncselekményekben résztvevő személyekre lennének bízva, hogyan is lehetnének, ha a nevezett
személy- Greg Stevens- már 2009-ben elhunyt a kereseti kérelem alapján. Hivatkoztak arra is, hogy
a felperes nem válaszolt az I. rendű alperesnek az „Egy 14 éves fiú elleni szexuális visszaélésért
elítélt férfi volt a Barátok közt és a Szeress most! vezető írója – az RTL-nek egyetlen szava sincs az
ügyhöz?” című cikkel kapcsolatban. Hangsúlyozták, hogy pontatlan az a felperesi megfogalmazás,
hogy semmilyen jogviszonyban nem állt  Greg Stevenssel,  mert  közvetetten  kapcsolatban állt  a
felperessel, az átlagolvasó szempontjából irreleváns a szerződések pontos jogi kapcsolata, a Grundy
az M-RTL-nek a sorozat sugárzásának egy szakaszában az egyik tagja is volt, az RTL-nél gyakorlat
a gyártói kapacitások külső cégekbe való kihelyezése. A cikkben az szerepel, hogy Greg Stevens a
Magyar  Grundy  UFA Kft-től  (az  RTL Csoporthoz  tartozó  UFA Produkció  jogelődjétől)  kapott
munkát.  Egy gyártópartner  megléte  nem enyhíti  annak a  jelentőségét,  hogy melyik  szolgáltató,
milyen morális háttérrel és lelkiismerettel közvetít tartalmat a közönsége felé, a nézőkkel – jelen
esetben a gyermekekkel – szemben fennálló felelősséget sem lehet áthárítani a gyártópartnerekre. A
felperes saját maga is saját gyártású sorozatként hivatkozik honlapján a Barátok közt sorozatra. 

[17] Az alperesek hivatkoztak arra is, hogy a felperes azt sérelmezi, hogy a cikk mit sugalmaz, azonban
a sugallat nem lehet sajtó-helyreigazítás tárgya és nem is tartalmaz olyat, olyan hamis színt a cikk,
hogy „konkrét  veszélynek vannak kitéve,  szexuális  bűncselekményekben résztvevő személyekre
lennének bízva”. A BDT 2014.3192. számú döntésre utalva kiemelték, hogy az, hogy egy írás mit
sugall,  sajtó-helyreigazítás tárgya nem lehet, mivel az alapvetően egy egyéni tudattartalom, nem
pedig valótlan tényközlés, illetőleg való tény hamis színben történő feltüntetése. A PK 12. számú
állásfoglalás III. pontját kiemelve idézték, hogy „véleménynyilvánítás, értékelés, bírálat, valamint a
társadalmi,  politikai,  tudományos  és  művészeti  vita  önmagában  nem  lehet  sajtóhelyreigazítás
alapja”.  Hivatkoztak a Kúria Pfv.IV.20.989/2023/7. számú döntésére (BH 2024.1.8 ) mely szerint
önmagában nem valósítja meg a való tények hamis színben feltüntetését az, hogy a való tények
között  az  olvasó esetlegesen a  cikk tartalmán túlmutató összefüggést  vélhet.  A cikkben nem is
szerepel a pedofil szó. 

[18] Idézték a perbeli cikk további bekezdéseit azzal, hogy azokat a felperes nem sérelmezte. Utaltak az
Alaptörvény  XVI.  cikkének  (1)  bekezdésére  és  hangsúlyozták,  hogy  indokolt  a  legenyhébb
megelőző intézkedés megtétele, amennyiben bármilyen platformon felmerül a lehetősége, hogy a
gyermekek  a  nézettség  növelése  érdekében  bármilyen  jellegű  kizsákmányolás  áldozataivá
válhatnak.  A  perbeli  cikk  kifogásolt  részei  is  véleménynek  minősülnek,  melyek  ténybeli
valóságalapját a kereseti kérelem is igazolja. A felperes nem tudott valótlan tényeket megjelölni, a
cikk tartalma és az abba beágyazott cikkek nemhogy vékony, hanem vastag ténybeli alapját adják a
perbeli véleménycikknek. Az I. rendű alperes olyan cikket közölt, amely készít egy összefoglalót
azok számára,  akik világosan akarnak látni a felperes gyermektábor szempontjából lényegesnek
tekinthető múltja és az általa meghirdetett tábor kapcsolatát illetően, releváns információkat oszt
meg, és ezek alapján alkotta meg a véleményét. A felperes által sérelmezett mondatok a felperes
számára  nyitva  álló  esetleges  lehetőségként  vannak  megfogalmazva  és  nem tényként  állítanak
megbélyegző  tartalmakat.  Azon  kifejezések,  hogy  „különösen  visszás  fénybe  helyezi;  ha
feltételesen el is fogadjuk; meglehetősen különös, hogy az RTL médiatábort szervez” azt támasztják
alá, hogy az alperes vélemény formájában sugall, sejtet olyan tartalmat, amely a gyermekeik érdekét
védheti, mert jogukban áll tudni a leghalványabb információt is, ami arra utal, hogy gyermekek



Budapest Környéki Törvényszék
9.P.20.536/2025/7. 6

mennyire  élveznek prioritást.  A cikk véleményközlést  tartalmaz és  ilyen jellegű összefoglalót  a
szülőknek jogában áll kapni szülői felügyeleti joguk megfelelő gyakorlásával járó kötelezettségeik
teljesítéséhez. 

[19] Alperesek  szerint  a  felperes  a  szabad  bírálat  jogát  vonja  kétségbe,  a  per  célja  az  alperes
véleményszabadsághoz és  sajtószabadsághoz fűződő joga  korlátozása.  Hivatkoztak  arra,  hogy a
felperesi perköltség igény eltúlzott és a felperes által csatolt számlák alapján nem is állapítható meg,
hogy  azok  kiállítása  a  jelen  ügyhöz  tartozik.  Ellentétes  továbbá  a  bírói  gyakorlattal  a  kereseti
kérelem a közzététel időpontja tekintetében és a felperes meg nem engedett módon megváltoztatta a
keresetlevélben a közzététel kért módját, mert az eltér a helyreigazítási kérelemtől. Hivatkoztak arra
is, hogy mindkét felperes által szervezett gyermektábor betelt, ha valóban veszélyben lennének a
gyermekek, ez nem történt volna meg.

[20] A felperes keresete nem alapos.

[21] A perben nem volt vitatott az alperesek személye, az I. rendű alperes által szerkesztett sajtótermék
jellege, a megjelent cikk szövege, és nem voltak vitatottak a helyreigazító közlemény közzétételére
irányuló, pert megelőző eljárás megtörténtével és időpontjával kapcsolatban tett kereseti állítások,
így ezen kereseti állításokat a bíróság a Pp. 203. § (2) bekezdése a) pontja és a Pp. 266. § (1)
bekezdése alapján bizonyítás nélkül valósnak fogadta el. 

[22] Ezen tények alapján a Pp. 495.§ és 496.§ (1) bekezdésében foglaltak szerint a határidőben indított
előzetes  eljárást  követően  a  felperes  jogosult  volt  sajtó-helyreigazítás  iránt  pert  indítani  és  a
keresetlevelet határidőben terjesztette elő.  

[23] A felperes a perben arra hivatkozott, hogy az I. rendű alperes azon való tényeket, hogy gyerektábort
szervez és hogy korábbi sorozatainak az egyik íróját szexuális visszaélésért elítélték, abban a hamis
színben tüntette fel, hogy a gyermektábor résztvevői konkrét veszélynek vannak kitéve, szexuális
bűncselekményekben résztvevő személyekre lennének bízva.  

[24] Az  Smtv.  12.  §  (1)  bekezdése  szerint  ha  valakiről  bármely  médiatartalomban  valótlan  tényt
állítanak, híresztelnek vagy vele kapcsolatban való tényeket hamis színben tüntetnek fel, követelheti
olyan  helyreigazító  közlemény  közzétételét,  amelyből  kitűnik,  hogy  a  közlés  mely  tényállítása
valótlan, illetve megalapozatlan, mely tényeket tüntet fel hamis színben és ehhez képest melyek a
való tények.

[25] A sajtóhelyreigazítás iránti igény elbírálásánál a sajtóközleményt a maga egészében kell vizsgálni.
A kifogásolt  közléseket,  kifejezéseket  nem formális  megjelenésük,  hanem valóságos  tartalmuk
szerint kell figyelembe venni, a sajtóközlemény egymással összetartozó részeit összefüggésükben
kell értékelni, és az értékelésnél tekintettel kell lenni a társadalmilag kialakult közfelfogásra is. (PK
12. számú állásfoglalás, II. pont) 

[26] Véleménynyilvánítás, értékelés, bírálat, valamint a társadalmi, politikai, tudományos és művészeti
vita önmagában nem lehet sajtóhelyreigazítás alapja. (PK 12. számú állásfoglalás, III. pont) 

[27] Az I. rendű alperes által  megjelentetett  cikket egészében kell vizsgálni.  A cikk címében kényes
ügyeket  említ,  míg  az  első  bekezdése  szerint  több  ügy  hitelességi  kérdéseket  vet  fel  azzal
kapcsolatban,  hogy  a  felperes  a  legalkalmasabb  szereplő  arra,  hogy  fiatalokat  neveljen
médiatudatosságra,  és  jelzi,  hogy ezen  ügyek  közül  néhány  példát  bemutat  a  cikkben.  Az  írás
felperes által sérelmezett részében úgy fogalmaz, hogy a médiatábor bejelentését különösen visszás
fénybe helyezi a 2024 végén nyilvánosságra került eset, ezt követően pedig úgy, hogy még ha el is



Budapest Környéki Törvényszék
9.P.20.536/2025/7. 7

fogadjuk, hogy a felperesnél és gyártópartnerénél nem tudtak Stevens múltjáról, van itt még néhány
más  ügy  is,  ami  miatt  meglehetősen  különös,  hogy  az  RTL médiatábort  szervez  fiataloknak  a
médiatudatosság nevelésére. A cikk utolsó bekezdésében szintén azt fogalmazza meg, hogy kérdés,
hogy hiteles lehet-e az RTL gyerekek médiatudatosságra nevelőjeként, miközben saját működését
súlyos etikai és átláthatósági aggályok övezik. 

[28] A cikkben felsorolt több eset alapján jut az írás arra a következtetésre, hogy kérdéses, hogy hiteles-e
a felperes abban a szerepben, hogy gyerekeket médiatudatosságra neveljen. A perbeli cikk ezt a
véleményt  fogalmazza  meg,  azonban  ebből  nem olvasható  ki  a  felperes  által  sérelmezett  azon
állítás, amely a felperest pedofil bűncselekménnyel azonosítaná, a cikkből nem olvasható ki az,
hogy  a  gyermektábor  résztvevői  konkrét  veszélynek  vannak  kitéve  vagy  szexuális
bűncselekményekben résztvevő személyekre lennének bízva.  Az írásban megfogalmazott  aggály
véleménynek minősül, amely azonban nem lehet sajtó-helyreigazítás tárgya.  

[29] Fentiek alapján a bíróság a felperes keresetét elutasította.

[30] Figyelemmel arra,  hogy a jogvita a felek nyilatkozatai,  a per tárgyát képező cikk tartalma és a
helyreigazítási  kérelem alapján  elbírálható  volt,  a  bíróság  további  bizonyítást  a  Pp.  276.  §  (5)
bekezdése alapján nem folytatott. Tekintettel arra, hogy a sajtó-helyreigazítás iránti kérelem nem
alapos,  így  a  bíróság  a  közzététel  módjával  kapcsolatos  alperesi  nyilatkozatot  érdemben  nem
vizsgálta.

[31] A Pp. 83. § (1) bekezdésének rendelkezése alapján a bíróság a pervesztes felperest kötelezte az
alperesek  perköltségének  megfizetésére  az  alperesek  által  felszámított  összeggel  egyezően,  a
17/2024 (XII.9.) IM rendelet 2. § (1) bekezdése a) pontja alapján, az ellenkérelem elkészítéséért
300.000 forint + áfa, a tárgyaláson való részvételért 55.000 forint + áfa, a tárgyalásra utazás miatt
felszámított 30.000 forint + áfa, és 2.560 forint felszámolt posta költség alapján összesen 387.560
forint + áfa, bruttó 492.201 forint összegében. A felperes által felszámított 1.000.000 forint + áfa
összegű perköltség a felperes terhén marad. 

[32] Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (Itv.) 62. § (1) bekezdés f) pontjában rögzített tárgyi
illetékfeljegyzési  jogra  tekintettel  meg  nem  fizetett  eljárási  illeték  megfizetésére  a  bíróság  a
pervesztes felperest kötelezte, az eljárási illeték összege az Itv. 39. § (3) bekezdés b) pontja, és 42. §
(1) bekezdés aa) és ab) pontjai alapján 31.500 forint.  

[33] A bíróság tájékoztatja az illetékfizetésre kötelezett felperest, hogy az illeték megfizetése során az
illetékfizetési kötelezettséget tartalmazó jogerős bírósági határozatot hozó bíróság megnevezését, a
bírósági  ügyszámot,  valamint  a fizetésre  kötelezett  adóazonosító  számát közleményként  fel  kell
tüntetni.  Az állami adó- és vámhatóság illetékbevételi  számlájának száma: 10032000-01070044-
09060018. 

[34] Az ítélet elleni fellebbezésnek a Pp. 365. § (2) bekezdésének a) pontja alapján van helye.

Budapest, 2025. szeptember 2.

dr. Rada Krisztina s.k.
    bíró


		2025-09-02T15:35:34+0200
	Budapest Környéki Törvényszék




