
Fővárosi Ítélőtábla

Az ügy száma:
1.Pf.20.359/2023/7.

A felperes:
Társaság a Szabadságjogokért Egyesület 
1136 Budapest, Tátra utca 15/b.

A felperes képviselője:
Dr. Nehéz-Posony Katinka ügyvéd 
1137 Budapest, Szent István park 14. VI/3.

Az alperes:
PestiSrácok.hu Szerkesztősége 
1036 Budapest, Lajos utca 126-130.
Az alperes képviselője:
Ferenczi Ügyvédi Iroda 
1011 Budapest, Üllői út 120-122. IV. ép. 1. lph. 2. emelet 12.

A per tárgya:
sajtó-helyreigazítás

Az elsőfokú bíróság:
Fővárosi Törvényszék

A fellebbezéssel támadott határozat száma: 
35.P.20.876/2023/5.

A fellebbezést benyújtó fél: 
alperes

Í t é l e t

A  Fővárosi  Ítélőtábla  az  elsőfokú  ítélet  fellebbezett  rendelkezéseit  megváltoztatja  és  a
keresetet teljesen elutasítja.

Mellőzi a Media Vivantis Zrt.-t perköltség és illeték megfizetésére kötelező rendelkezéseket.

Megállapítja, hogy a meg nem fizetett 84.000 (nyolcvannégyezer) forint együttes kereseti és
fellebbezési illeték az állam terhén marad.

Az ítélet ellen nincs helye fellebbezésnek.

I n d o k o l á s

[1] A felperes a Fővárosi Törvényszék által nyilvántartott civil szervezet. 

[2] A  www.pestisracok.hu  internetes  oldalon  2023.  február  13-án  „Mélyen  felháborodtak  a
krúdys  kisdiákok  szülei,  amiért  az  “efebofil”  asszisztens  obszcén  órát  tarthatott  a
gyerekeknek”  címen  cikk  jelent  meg.  A  híranyag  foglalkozik  Bite  Zsolt  pedagógiai



1.Pf.20.359/2023/7. 2

asszisztenssel, aki egy 15 éves kiskorúval folytatott kapcsolatáról tett közzé a médiában több
különböző videót és egyéb bejegyzéseket. 

[3] A híradás az alábbiakat tartalmazta:

[4] „Mélyen felháborodtak a krúdys kisdiákok szülei,  amiért  az "efebofil" asszisztens obszcén
órát tarthatott a gyerekeknek 

[5] Feljelentette  az  óbudai  Krúdy Gyula  Angol-Magyar  Két  Tanítási  nyelvű Általános  Iskola
pedagógiai asszisztensét az egyik, iskolában tanuló diák szülője, miután kiderült, hogy a férfi
egy privát  csoportba invitált  tinédzser  fiúkat,  akiket  fotózni  tanított,  majd a  chatszobában
szexuális megjegyzésekkel bombázta többüket. Bite Zsolt a közösségi médiában is aktív, a
YouTube,  TikTok  és  Instagram-videóit  krúdys  diákok  is  követik,  amikben  az  általános
iskolásoknak  nyíltan  és  plasztikusan  propagálja  a  homoszexuális  életmódot,  de
öngyilkosságra  buzdító  tartalmakat  is  megoszt.  Nemrég  pedig  az  iskola  alsós  diákjainak
tartott szexuális felvilágosítást, ahol a szülők szerint az azonos neműek nemi életével traktálta
a kicsiket. Az iskola tudhatott az asszisztens botrányos videóiról és kérték is, hogy szedje le
ezeket, de alkotói szabadságra hivatkozva a kérésnek nem tett eleget. A szülők képviselői úgy
vélik:  az  iskola  megijedt  a  Bite  mögött  álló  emberjogi  szervezetektől,  akikre  többször  is
hivatkozott, hogy mögötte állnak, említve a Helsinki Bizottságot, az Amnesty Internationalt
és a TASZ-t. Később azonban egy videóban helyesbített, hogy még nem ügyfele ezeknek a
szervezeteknek. Korábban viszont munkaügyi vitákban a PDSZ is kiállt mellette – ami nem
csoda, hiszen maga is tanártüntető –, de most próbálnak elhatárolódni tőle, ugyanis Bite azzal
dicsekedett,  hogy  egy  tizenöt  éves  fiúval  “kavar”.  Erről  az  elsőként  a  PS-en  ismertetett
videóról levélben feltett kérdéseinkre már azt állította a tanársegéd, hogy az csak egy TikTok
live-os fantáziálgatás – bár a felvételen nagyon nem annak tűnik. A Krúdy vezetőségét sajnos
nem tudtuk elérni, de a szülőknek küldtek egy pár soros üzenetet arról, hogy már vizsgálják az
ügyet, addig a molesztálás gyanújába keveredett kollégát felfüggesztik”…. 

[6] „PRIVÁT CSOPORT A FELSŐS FIÚKNAK 

[7] Bite egyébként fotós is a Krúdyban a szülők elmondása szerint, így nagyon könnyen tudott
kapcsolatot teremteni a felsős fiúkkal, akiket fotózni tanított. Többeket közülük meghívott egy
privát csoportba, ahol obszcén, szexuális megjegyzéseket tett rájuk, majd azzal zsarolta őket,
hogy őt úgyis megvédik a jogvédő szervezetek – számolt be lapunknak az egyik szülő, aki
szerint  Bite  azért  is  úszhatta  meg  eddig,  mert  az  iskola  félt  a  körülötte  lévő  jogi
szervezetektől, hiszen több videójában is elmondta, hogy a Helsinki Bizottság és a TASZ is
kiáll mellette. Az egyik szülő arról is informálta portálunkat, hogy állítólag az iskola, amikor
felvette  Bite  Zsoltot,  mint  pedagógiai  asszisztenst  kapott  egy levelet  a  TASZ-tól,  amiben
dicsérték őket, hogy milyen befogadó intézmény”…..

[8] A felperes helyreigazítási kérelmének az alperes nem tett eleget. 

[9] A felperes keresetében kérte, hogy a bíróság – az előzetes kérelmében foglaltakkal egyezően
–  kötelezze  az  alperest,  hogy  az  ítélet  jogerőre  emelkedésétől  számított  5  napon  belül  a
„Mélyen felháborodtak a krúdys kisdiákok szülei, amiért az »efebofil« asszisztens obszcén
órát  tarthatott  a  gyerekeknek”  címen  az  alábbi  URL-en:  https://pestisracok.hu/szexualis-
uzeneteket-kuldott-a-budapesti-lmbtq-aktivista-pedagogiai-asszisztens-a-fiu-diakjainak-
emiatt-pedig-felelnie-kell/ megjelent cikk címe alatt a tartalom felett mindaddig ameddig a
cikk elérhető,  eltávolítása esetén az URL-ről legalább 30 napon keresztül elérhető módon,
valamint  a www.pestisracok.hu oldal címlapján legalább 15 napig az eredeti  cikk címével
azonos  betűtípussal  és  betűmérettel  megjelenítve  „valótlanul  állítottuk,  hogy a  TASZ-nak
bármilyen  köze  lenne  Bite  Zsolthoz”  címmel,  arról  elérhetően  tegye  közzé  az  alábbi
helyreigazítást: 



1.Pf.20.359/2023/7. 3

„Helyreigazítás!  A  2023.02.13.  napján  »Mélyen  felháborodtak  a  krúdys  kisdiákok  szülei,
amiért  az  'efebofil'  asszisztens  obszcén  órát  tarthatott  a  gyerekeknek«  címen  megjelent
cikkünk valótlanul állította, hogy a Bite Zsoltot foglalkoztató iskola levelet kapott a TASZ-
tól. Ezzel összefüggésben valótlanul állította cikkünk azt is,  hogy a TASZ támogatta  Bite
Zsolt foglalkoztatását. A valóság ezzel szemben az, hogy a TASZ sosem küldött levelet a Bite
Zsoltot foglalkoztató iskolának és a civil szervezet semmilyen formában nem támogatta Bite
Zsolt foglalkoztatását.” 

[10] Kérte továbbá az internetes hírportált  üzemeltető Media Vivantis Zrt.  perköltség viselésére
kötelezését. 

[11] A felperes keresete jogalapját a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól
szóló 2010. évi CIV. törvény (a továbbiakban: Smtv.) 12. § (1)-(2) bekezdésére és a polgári
perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Pp.) 496. § (1) bekezdésére
hivatkozva jelölte meg. 

[12] Álláspontja szerint a következő közlések valótlan tényeket híresztelnek: “Többeket közülük
meghívott egy privát csoportba, ahol obszcén, szexuális megjegyzéseket tett rájuk, majd azzal
zsarolta őket, hogy őt úgyis megvédik a jogvédő szervezetek – számolt be lapunknak az egyik
szülő, aki szerint Bite azért is úszhatta meg eddig, mert az iskola félt a körülötte lévő jogi
szervezetektől, hiszen több videójában is elmondta, hogy a Helsinki Bizottság és a TASZ is
kiáll mellette. Az egyik szülő arról is informálta portálunkat, hogy állítólag az iskola, amikor
felvette  Bite  Zsoltot,  mint  pedagógiai  asszisztenst  kapott  egy levelet  a  TASZ-tól,  amiben
dicsérték őket, hogy milyen befogadó intézmény.” 

[13] A kifogásolt sajtóközlemény tényként híreszteli, hogy levelet küldött a cikkben szereplő Bite
Zsolt  pedagógiai  asszisztens  munkáltatójának,  az óbudai  általános  iskolának,  amelyben az
érintett foglalkoztatását támogatta. A közlés nem értékítélet, újságírói következtetés, hanem
tényállítás függetlenül attól, hogy az újságíró egyébként a cikkben névtelenséget kérő szülő
előadására hivatkozik, és az „állítólag” kifejezést is használja. A tényállítás nem kapcsolódik
Bite Zsolthoz és az említett iskolához. A felperes nem küldött levelet a foglalkoztatónak. A
cikkben  szereplő  személy  megnyilvánulásával,  szexuális  irányultságával  vagy
cselekményeivel  az  írás  megjelenését  megelőzően  semmilyen  formában  nem foglalkozott,
foglalkoztatásának támogatásáról sem nyilvánult meg. 

[14] Az alperes a cikk megjelenését megelőzően nem kereste. Az alperes a reá irányadó szakmai
gondossági követelménynek nem tett eleget, az érintett szereplőknek nem adott lehetőséget az
állításokra való válaszadásra. 

[15] A szöveg tartalmi elemzésének részeként kiemelte, hogy a cikk több helyen – már a bevezető
szövegben is – említi, hogy az említett asszisztenssel szemben korábban azért nem lépett fel
az iskola határozottabban, mert mögötte áll több jogvédő szervezet, köztük a felperes is. Az
írás utal Bite Zsolt  saját  elmondására,  aki kifejezetten a jogvédő szervezetekre hivatkozva
próbálta a „jogi” érveit alátámasztani. A sajtóközlemény egésze úgy értelmezhető, hogy Bite
Zsolt a felperes jogi és elvi támogatásával rendelkezik. 

[16] Az alperes a kereset elutasítását kérte.

[17] Előadása szerint a cikkben nem szerepel a helyreigazítási közleményben foglalt állítás. Ezért a
cikk helyreigazítása sem kérhető megalapozottan, a kereset e része a jogalap mellett a ténybeli
alapot is nélkülözi.

[18] Kifejtette, hogy bár a felperes mind a helyreigazítási kérelmében, mind pedig a keresetében
összemossa a helyreigazítani kért egyetlen állítást – mely szerint a cikkbeli iskola állítólag
levelet kapott a TASZ-tól, melyben „dicsérték őket, hogy milyen befogadó intézmény” – az



1.Pf.20.359/2023/7. 4

állítás önmagában nem sértő, és még esetleges téves volta esetén is lényegtelen tévedés. A
felperes  esetleges  támogatása  egy  tanár  elhelyezkedésével  kapcsolatban  önmagában  nem
sértő. 

[19] Bite Zsolt felpereshez fűződő állítólagos kapcsolatát, és a felperes állítólagos támogatását az
érintett  jelentette  ki  nyilvánosan.  Ennélfogva  a  felperes  érvelését  egy marginális  közlésre
felépítve  próbál  helyreigazítást  elérni.  Önmagában  az  a  közlés,  hogy  a  felperes  állítólag
küldött egy levelet a cikkben szereplő iskolának, nem lényeges állítás, így helyreigazítást nem
alapoz meg.  Az alperes  a  cikkben megjelölte  az információ  forrását  és  az  „állítólag”  szó
használatával azt is érzékeltette az olvasókkal, hogy erre vonatkozóan kizárólag a cikkben
megjelölt forrástól származó információval rendelkezik. 

[20] Nem  szolgálja  a  közérdeket  és  nem  felel  meg  a  sajtó-helyreigazítás  társadalmi
rendeltetésének, ha a kiskorúak szellemi és erkölcsi fejlődését károsító magatartásról folyó
társadalmi-közéleti  vitával  kapcsolatos,  valós  tényeket  közlő  cikk  hitelességét  a  jogvédő
szerepet betöltő civil szervezet felperes egyetlen lényegtelen közlés helyreigazításával kívánja
aláásni. 

[21] Megítélése szerint a sajtószabadság aránytalan korlátozását valósítaná meg, amennyiben az
újságírók még ilyen formában sem számolhatnának be a tudomásukra jutott információkról,
tekintettel  arra,  hogy  2023-ban,  az  internet  világában  az  olvasók  rendelkeznek  olyan
médiafogyasztási  tapasztalattal,  hogy  a  közbeszéd  és  társadalmi  vita  kérdéseiben  több
forrásból, több rétegű információhoz juthassanak és azt megfelelően értékelni tudják. 

[22] A  felperesnek  is  módjában  állt  volna  nyilvános  sajtóközleményben  elhatárolódni  Bite
Zsoltnak a felperes állítólagos támogatására vonatkozó állításaitól. E közleményt a felperes
mind a saját felületein, mind pedig a sajtóorgánumoknak való megküldéssel el tudta volna
juttatni  akár  a  pestisracok.hu  olvasótábornál  szélesebb  közönséghez,  nagyobb
nyilvánossághoz is. A felperes azonban mindmáig nem határolódott el nyilvánosan Bite Zsolt
állításaitól, így azon kijelentésétől sem, hogy őt képviseli és támogatja. Ennek fényében nem
releváns, megalapozatlan és indokolatlan azon tény látványos helyreigazításának követelése,
hogy a felperes levelet küldött-e vagy sem az iskolának. 

[23] Kérte annak figyelembevételét, hogy a cikk nem szerepelt 15 napig a pestisracok.hu hírportál
címlapján, így a helyreigazítási közlemény 15 napon keresztül, címoldalon történő közzététele
sem kérhető jogszerűen. 

[24] Az  elsőfokú  bíróság  kötelezte  az  alperest,  hogy  5  napon  belül  az  általa  szerkesztett
www.pestisracok.hu honlapon a 2023. február 13. napján „Mélyen felháborodtak a krúdys
kisdiákok szülei, amiért az “efebofil” asszisztens obszcén órát tarthatott a gyerekeknek” című
cikk címe alatt, a szöveg előtt elhelyezve, amíg a cikk a honlapon megtalálható, de legalább
30 napig tegye közzé; valamint a www. pestisracok.hu kezdőoldalán 24 órán keresztül az
eredeti  cikk  megjelenési  helyével  azonos  helyen  és  betűszedéssel  önálló  hírként
„Helyreigazítás:  Mélyen  felháborodtak  a  krúdys  kisdiákok  szülei,  amiért  az  “efebofil”
asszisztens obszcén órát tarthatott a gyerekeknek című cikkel kapcsolatban» címmel tegyen
közzé felhívást, és arra kattintva tegye olvashatóvá az alábbi közleményt: 

[25] „Helyreigazítás! A 2023.02. február 13. napján <Mélyen felháborodtak a krúdys kisdiákok
szülei,  amiért  az  “efebofil”  asszisztens  obszcén  órát  tarthatott  a  gyerekeknek>  címen
megjelent cikkünk valótlanul állította, hogy a Bite Zsoltot foglalkoztató iskola levelet kapott a
TASZ-tól valamint, hogy a TASZ támogatta Bite Zsolt foglalkoztatását.”

[26] A kereset ezt meghaladó részét elutasította.

[27] Kötelezte a Media Vivantis Zrt.-t, hogy 15 napon belül fizessen meg a felperesnek 60.000



1.Pf.20.359/2023/7. 5

forint  perköltséget,  továbbá  az  esedékesség  napjáig  az  államnak  –  az  állami  adó-  és
vámhatóság illetékbevételi számlájára – 36.000 forint feljegyzett eljárási illetéket. 

[28] Ítéletének indokolásában idézte az Smtv. 12. § (1) bekezdésében, Magyarország Alaptörvénye
(a továbbiakban: Alaptörvény)  I. cikk (3) bekezdésében, a  IX. cikk (1) bekezdésében, a Pp.
496.  §  (1)  bekezdésében,  a  PK 14.  és  15.  számú állásfoglalásban,  a  7/2014.  (III.  7.)  AB
határozat Indokolás [39-40], [42] és [45] és [49-50] bekezdésében foglaltakat, utalt továbbá a
34/2017. (XII. 11.) AB határozat Indokolása [33]-[34] bekezdéseinek tartalmára.

[29] Abból indult ki, hogy a cikk a kiskorúak szellemi és erkölcsi fejlődését károsító magatartásról
folyó  társadalmi-közéleti  vitával  foglalkozott,  ezért  közérdeklődésre  számot  tartó  kérdést
tárgyalt.

[30] Az  idézett  alkotmánybírósági  határozatban  írt  szempontrendszernek  megfelelően  elsőként
abban foglalt állást, hogy a helyreigazítani kért közlemény tényállításnak tekintendő. 

[31] Logikai összefüggést állított  fel a ké sérelmezett  közlés között  (ha a felperes nem küldött
levelet  a  Bite  Zsoltot  alkalmazó iskolának,  akkor fel  sem merülhet  a  támogatás  kérdése).
Megállapította,  hogy  a  per  tárgyává  tett  közlés  ténylegesen  arról  szól,  hogy  a  felperes
támogatta Bite Zsoltnak a foglalkoztatását, akkor is, ha az írás szó szerint nem így fogalmaz. 

[32] Az elsőfokú bíróság nem tartotta lényegtelen körülménynek a levélküldés tényére vonatkozó
állítást. A felperes ugyanis emiatt vált az ügy aktív szereplőjévé. A perfelvételi tárgyaláson
maga az  alperes  állította,  hogy a  szülők tartottak  a  retorzióktól,  mivel  azt  hitték,  hogy a
jogvédő szervezetek állnak Bite Zsolt mögött.

[33] Jelentőséget tulajdonított az alperes nyilatkozatának, amely szerint nem vitatta, hogy az adott
esetben a közlés valóságáról nem kísérelt meg meggyőződni, bár arra módja lett volna. 

[34] Az  alperes  bizonyítási  indítványának  teljesítését  azzal  az  indokkal  mellőzte,  hogy  a
sajtószervet  az  Smtv.  10.  §-a  alapján  a  hiteles,  pontos  tájékoztatás  kötelezettsége  terheli.
Ennek megfelelően kell tudósítania azokról a hírekről, amelyekről nem közvetlen forrásból
értesült,  vagy  pedig  közvetetten  szerzett  róla  tudomást,  ebben  teljesen  egységes  a  bírói
gyakorlat.  Eszerint  a  sajtószerv  felelőssége  fennáll  abban  az  esetben  is,  amennyiben  a
sajtószerv a valótlan állítás közlését mások vélekedésére, illetőleg értesülésre alapozza. 

[35] A tanúbizonyítási indítvány vonatkozásában kifejtette, hogy a sajtószervnek – a Pp. 495. § (2)
bekezdés  c) pontja alapján – már az előzetes eljárás során, a helyreigazítás közzétételének
megtagadásakor  tudomással  kell  bírnia  azokról  a  tényekről,  bizonyítékokról,  amelyekre
hivatkozni kíván. A sajtó-helyreigazítás különleges személyiségvédelmi eszköz, a bíróság a
per minden szakaszában a Pp. 500. § (1) bekezdése alapján soron kívül jár el a megfelelő
jogvédelmi  cél  biztosítása  érdekében.  Ezt  a  bíróságnak  a  bizonyítási  indítványok
alkalmasságának vizsgálata során is érvényre kell juttatni. 

[36] Hangsúlyozta,  hogy többször  is  felhívta  az  alperest  az  általa  indítványozott  tanúvallomás
bizonyításra való alkalmasságával kapcsolatos nyilatkozattételre az alperes azonban csupán a
forrásvédelemre hivatkozott. A tanú kihallgatásának indítványozása nem pótolhatja az alperes
lényeges  tények  állítására  és  a  nyomban  történő  cáfolatra  vonatkozó  kötelezettségének
teljesítését. A bíróság a perkoncentráció, a felek eljárás támogatási kötelezettsége, valamint a
peranyag  szolgáltatási  kötelezettség  elve  és  a  Pp.  496.  §  (1)  bekezdése  szerinti  speciális
szabályok  összevetése  alapján  azt  állapította  meg,  hogy  a  bizonyítási  indítvány  nem
teljesíthető.

[37] A  valóság  közlésére  vonatkozó  kérelmet  pedig  azért  utasította  el,  mert  a  felperes  nem
bizonyította, hogy az iskolának soha nem írt levelet.



1.Pf.20.359/2023/7. 6

[38] A helyreigazító közlemény szövegének meghatározásakor a PK 15. számú állásfoglalás szem
előtt  tartásával  járt  el.  Kiemelte,  hogy  az  írás  az  internetes  sajtótermék  kezdőoldalán  is
megjelent  figyelemfelhívó  szándékkal,  ezért  a  sérelmet  szenvedett  fél  igényt  tarthatott  a
helyreigazítás főoldalon történő megjelenésére. 

[39] A perköltség viseléséről a Pp. 81. § (1) és (5) bekezdése, a 82. § (1) bekezdése, 83. § (1)
bekezdése és a 499. §-a alapján,  a bírósági eljárásban megállapítható ügyvédi költségekről
szóló 32/2003. (VIII. 22.) IM rendelet (a továbbiakban: Ükr.) 2. § (1) és (2) bekezdése szerint
rendelkezett. 

[40] Az elsőfokú ítélet ellen az alperes fellebbezett.

[41] Jogorvoslati kérelmében elsődlegesen az elsőfokú határozat hatályon kívül helyezését és az
elsőfokú  bíróságnak  új  eljárásra  és  új  határozat  hozatalára  utasítását,  másodlagosan  az
elsőfokú  ítélet  megváltoztatását,  az  elsőfokú  bíróság  által  mellőzött  tanúbizonyítás
lefolytatása alapján a kereset elutasítását és a felperes perköltségben marasztalását kérte. 

[42] Álláspontja szerint az elsőfokú ítélet mind az anyagi, mind az eljárási jogi rendelkezéseket
sérti.

[43] Előrebocsátotta, hogy az elsőfokú bíróság ítéletében olyan alkotmánybírósági határozatokra is
hivatkozott, amelyekre a felek egyike sem. A helyreigazítani kért mondat állítás-jellege sem
volt vitás a felek között. A Pp. 342. § (3) bekezdése és 2. § (2) bekezdésének rendelkezése
alapján  az alperes  e  körben azt  emelte  ki,  hogy a bíróság nemcsak a  fél  tényállításaihoz,
hanem az általa érvényesített joghoz is kötve van, ezért jogszabálysértő az érvényesített jogtól
eltérő jogalapon meghozott keresetnek helyt adó döntés (BH2022. 332.).

[44] Az elsőfokú eljárásból megismételt érve szerint a cikkben nem szerepel olyan állítás, amely
szerint  a  felperes  „támogatta”  Bite  Zsolt  foglakoztatását,  így  annak  helyreigazítása  iránti
kérelem  a  jogalap  mellett  a  ténybeli  alapot  is  nélkülözi.  Ezért  az  elsőfokú  ítélet
helyreigazításra  kötelező  rendelkezése  sérti  az  Smtv.  12.  §-ában  foglaltakat.  Idézte  a
sajtóközlemény szó szerinti tartalmát. Annak alapján a cikkben szereplő állítás nem az, hogy a
„TASZ támogatta  Bite  Zsolt  foglalkoztatását”.  Ez  a  szövegrész  azt  az  üzenetet  közvetíti,
mintha Bite Zsolt a felperes támogatásával kapott volna állást,  ami nem része a hírnek. A
cikkben egyértelműen az szerepel, hogy amikor az iskola felvette Bite Zsoltot, akkor (tehát
azt követően) kapott egy levelet a felperestől, melyben dicsérték őket, hogy milyen befogadó
intézmény.

[45] A cikkben tehát nem azt állította, hogy Bite Zsolt a felperes támogatásával helyezkedett el az
iskolában, hanem azt, hogy az iskola utólagosan kapott egy pozitív hangú levelet a felperestől.
Erre tekintettel nem felel meg a jogszabálynak az olyan tartalmú helyreigazító közleményre
kötelezés,  hogy  „…cikkünk  valótlanul  állította,  hogy  a  TASZ  támogatta  Bite  Zsolt
foglalkoztatását”  mert  ilyen  állítást  a  cikk  nem  tartalmazott,  ez  a  felperes  szubjektív
értelmezése.  Mivel  a  sajtóperben nem lehetséges  a  sajtószerv  előtti  előzetes  eljárás  során
megküldött kérelemtől eltérni és a felperes a cikkben megjelent tényállítás helyreigazítását
nem kérte, helyreigazítást sem lehetett volna elrendelni.

[46] A cikkben  nem azt  állította,  hogy a  felperes  Bite  Zsolt  foglalkoztatásával,  szakmai  vagy
emberi kvalitásaival kapcsolatban írt volna támogató levelet, az írás azt tartalmazza, hogy a
felperes állítólag az iskola befogadó intézmény mivoltát dicsérte. Így ténybelileg és jogilag is
megalapozatlan az ítélet helyreigazításra kötelező rendelkezése, különösen az arra vonatkozó
rész,  hogy  „cikkünk  valótlanul  állította,  hogy  (…)  a  TASZ  támogatta  Bite  Zsolt
foglalkoztatását”.

[47] Az alperes – a PK 12. számú állásfoglalás II. pontjára hivatkozással – előadta továbbá, hogy a



1.Pf.20.359/2023/7. 7

sajtóközlemény  nem  a  felperesről  szólt  és  önmagában  az  a  mondat,  hogy  a  TASZ
állítólagosan küldött egy levelet az iskolának, lényegtelen kérdés, amely önmagában – még
esetleges valótlansága esetén – sem alapoz meg helyreigazítást. 

[48] Egyebekben  Bite  Zsolt  felperessel  kapcsolatos  és  számos  sajtóorgánumban,  hírportálon,
televízióban és  rádióban megjelent,  nyilvános  kijelentései  fényében – melyek szerint  őt  a
felperes képviseli, és kiáll mellette – annak a ténynek, hogy a felperes az iskolának küldött-e
levelet Bite Zsolttal kapcsolatban, nincs érdemi jelentősége, így helyreigazítás alapjául sem
szolgálhat.

[49] Az  Alkotmánybíróság  7/2014.  (III.  7.)  AB  határozatában  foglaltak  szerint  a  sajtó-
helyreigazítás  jogintézményének  társadalmi  rendeltetése  nem  az,  hogy  az  összkép
szempontjából  lényegtelen  pontatlanságok  helyreigazításával  korlátozzák  a  sajtószabadság
érvényesülését.

[50] A fellebbezés  eljárási  jogi  szabálysértést  állító  része  szerint  az  elsőfokú  bíróság  jogsértő
módon mellőzte az általa szabályszerűen előterjesztett tanúbizonyítási indítványt. A Pp. 275.
§-a értelmében alperes bizonyítási indítványa körében a bizonyítani kívánt tényt, valamint a
bizonyítási  eszközt  köteles  megjelölni,  amelynek  eleget  tett.  Az  elsőfokú  bíróság  a
tárgyaláson elhangzottak szerint arra hivatkozással utasította el a tanúbizonyítási indítványát,
hogy  a  jogi  képviselője  bírói  kérdésre  sem  tudta  elmondani,  hogy  mit  fog  mondani  a
meghallgatni kért tanú. Ez arra tekintettel is sérti a Pp. rendelkezéseit, hogy a tanú esetlegesen
rendelkezhet olyan bizonyítékokkal, jegyzetekkel, hangfelvétellel,  nyilatkozatokkal, további
adatokkal, nevekkel, amely a valóság bizonyítása körében az alperes állítását bizonyította, és
az ügy érdemére kihatással lett volna. A tanú nyilatkozhatott volna a forrásáról, amennyiben
rendelkezik vagy megszerzi a forrás hozzájárulását nevének közléséhez. 

[51] A jogi képviselő nem konzultálhat az ügy részleteiről a tanúkkal előzetesen, így sem a tanú
pontos vallomását, sem a tanú által előadottak valósságát alátámasztó, a tanú rendelkezésére
álló egyéb bizonyítékokat nem vizsgálhatja, mert ezzel a tanút akaratlanul is befolyásolná a
tanúvallomásban. 

[52] A Pp. 276. § (4) bekezdésében foglalt egyik feltétel sem állt fenn, így az elsőfokú bíróság a
tanúbizonyítást jogsértően mellőzte. A Pp. 276. § (5) bekezdése értelmében a bíróság továbbá
akkor  mellőzheti  a  bizonyítás  elrendelését,  ha  az  a  jogvita  elbírálása  szempontjából
szükségtelen, ami az adott esetben nem állt fenn, mivel a tanú vallomása a bizonyítási érdekbe
tartozó információ bizonyítását szolgálta és arra lett volna alkalmas.

[53] A  Pp.  275.  §-ában  foglaltaknak  eleget  tett,  a  bizonyítási  indítvány  előterjesztése  a  Pp.
előírásainak megfelelt, az írásbeli ellenkérelme 1. fejezet (2) pontjában is megjelölte, hogy
bizonyítani kívánja a cikk keresetben kifogásolt tartalmi részét – vagyis azt, hogy egy szülő
arról tájékoztatta az alperes újságíróját, hogy az iskola állítólag levelet kapott a TASZ-tól, ami
egyébként a per egyetlen releváns ténykérdése. 

[54] Hangsúlyozta, hogy a sajtószerv – tanúként meghallgatni kért – munkatársának tudomása van
a  releváns  tényekről,  bizonyítékokról.  A tényfeltáró  munka  során  az  újságíró  a  források,
riportalanyok  meghallgatása  útján  szerez  tudomást  tényekről,  adatokról.  A  tanúvallomás
bizonyításra való alkalmasságára vonatkozóan a Pp. értelmében további kötelezettsége nincs.
A bizonyítási indítványok megítélése szempontjából a Pp. rendelkezései relevánsak, melyre
azonban az elsőfokú ítélet nem tért ki; az ebben a körben az elsőfokú ítéletben hivatkozott Pp.
495. § és Pp. 496. § rendelkezései a perindításra, illetve a perindítást megelőzően a sajtószerv
előtti  kötelező eljárásra  vonatkoznak,  így azok irrelevánsak a tanúbizonyítás  mellőzésének
jogalapja szempontjából.

[55] Érvelése szerint a BDT2012. 2653. számon megjelent eseti döntésnek nincs jelentősége az



1.Pf.20.359/2023/7. 8

ügy elbírálásánál, mert az abban foglaltak szerint a sajtószerv köteles a valóságot bizonyítani
híresztelés  esetén  is.  Ezt  nem vitatta,  azonban éppen ebben akadályozta  meg az  elsőfokú
bíróság azzal,  hogy nem tette  lehetővé  a  tanúbizonyítást.  A BDT2012.  2653. egyebekben
anyagi  jogi  rendelkezések  körében  hozott  bírósági  határozat,  a  tanúbizonyítás  mellőzése
azonban eljárási szabályt sért. 

[56] A BH1990. 468. számú bírósági határozat több okból szintén nem releváns: részben azért,
mert  az a sajtójogi  felelősségről  és nem eljárásjogi  kérdésekről  szól.  A bírósági határozat
meghozatala  óta  eltelt  33  évben  valamennyi  releváns  jogszabály  megváltozott,  az  abban
hivatkozott  egyetlen  törvényi  rendelkezés  sincs  már hatályban,  és nemcsak a  sajtótörvény
változott meg, de az elsőfokú bíróság által e körben ismertetett eltérő alkotmánybírósági és
bírói gyakorlat is kialakult.

[57] Előadása szerint valótlan az elsőfokú ítélet  [39] bekezdésében szereplő azon megállapítás,
hogy „A felperes állításával  szemben az alperes  nem vitatta-,  hogy a sajtószerv a perbeli
esetben  a  megjelent  közlése  valóságtartalmáról  nem  kísérelt  meg  meggyőződni,  bár  arra
módja lett volna, erre nem is utalt.”

[58] Az Smtv. 6. §-ában foglaltakra figyelemmel jogszerűen tagadta meg a forrás kiadását, különös
tekintettel a téma érzékenységére és a kiskorúak érintettségére az ügyben. Ezt jogi képviselője
a  tárgyaláson  részletesen  meg  is  indokolta.  A  szülők  a  kiskorú  gyermekeik  védelme
érdekében nem szeretnék vállalni a nevüket, figyelemmel arra, hogy az iskola sokáig nem
intézkedett  az  ügyben  és  a  szülők  nem  szeretnék  a  gyermeküket  kitenni  esetleges
megbélyegzésnek.

[59] Az elsőfokú bíróság  figyelmen  kívül  hagyta  az  alperes  arra  vonatkozó  –  a  felperes  által
kétségbe nem vont – érvét is, miszerint Bite Zsolt is úgy nyilatkozott, hogy őt a felperes (és
más jogvédő szervezetek) képviselik és védik.

[60] Az alperes jogi képviselője a tárgyaláson nem tett olyan nyilatkozatot, miszerint „A cikk arról
a jelenségről szól, hogy a szülők féltek és élőlánccal akarták már megakadályozni azt, hogy
bejuthasson a pedagógia asszisztens az iskolába, hiszen attól tartottak, hogy majd a jogvédő
szervezetek fellépése miatt nem történik semmi a pedagógiai asszisztenssel.” A jogi képviselő
a  tárgyaláson  úgy  nyilatkozott,  hogy  a  szülők  tehetetlenek  voltak  és  élőlánccal  akarták
megakadályozni azt, hogy bejuthasson a pedagógiai asszisztens az iskolába, azonban az iskola
részéről sokáig nem történt semmilyen érdemi lépés. Az alperes kifogásolta a felperesnek a
vasárnap.hu  által  közölt  és  jogi  képviselője  által  a  tárgyaláson  közölt  reakciójának
jegyzőkönyvezését is. 

[61] Megjegyezte,  hogy  az  elsőfokú  ítélet  indokolás  részének  [1]  bekezdése  a  felperes
nyilvántartásban  szereplő  tevékenységének  hosszas  és  pozitív  hangvételű  ismertetésével
kezdődik,  ami az ügy szempontjából  irreleváns.  A felperesről  szóló „dicshimnusz”  nem a
felperes  tényelőadásában,  hanem  az  elsőfokú  bíróság  pártatlan  és  objektív  megállapításai
között  szerepel,  amelynek kritika nélküli  átvétele  nem erősíti  az eljárás elfogulatlanságába
vetett hitet.

[62] Az alperes az ítélet  perköltségre vonatkozó rendelkezését  is  támadta.  A felperes részleges
pervesztessége  ellenére  az  elsőfokú  bíróság  nem  indokolta  meg,  hogy  a  felperes  teljes
perköltségét miért terhelte a részlegesen pernyertes alperesre.

[63] A  felperes  fellebbezési  ellenkérelmében  az  elsőfokú  ítélet  helybenhagyását  és  a  Media
Vivantis  Zrt.  másodfokú  perköltségben  marasztalását  kérte.  Fellebbezési  költségét  36.000
forintban számította fel.

[64] Alaptalannak tartotta az eljárási szabálysértésre hivatkozást. A kérelemhez kötöttség elve azt



1.Pf.20.359/2023/7. 9

jelenti,  hogy a  bíróság  –  erre  vonatkozó  jogszabályi  alapú  felhatalmazás  nélkül  –  sem a
jogállítás, sem a tényállás vonatkozásában nem bővítheti a felek előadását. Az azonban, hogy
az érvényesített joggal összefüggésben az alkotmányos értelmezési tartományt irányadónak
tekintse  és  alkalmazza,  joga  és  kötelessége  is  az  Alaptörvény  28.  cikke alapján,  attól
függetlenül, hogy arra hivatkoztak-e a felek vagy sem. Az alperes egyébként számos perbeli
nyilatkozatával  hivatkozott  a  sajtószabadság  és  véleménynyilvánítási  jog  gyakorlásához
fűződő érdekre, annak alapjául, hogy miért volt jogosult a kifogásolt tartalmat megjelentetni.
Az elsőfokú bíróság nem sértett eljárási szabályt, amikor a hivatkozott alapjoggyakorlással
összefüggésben levezette az alkotmányos szempontokat, követelményeket.

[65] Érvelése szerint  az elsőfokú bíróság anyagi  pervezetése során figyelmeztette  az alperest  a
bizonyítási  teherre  és  a  Pp.  sajtóperekre  vonatkozó  speciális  bizonyítási  szabályaira,  a
bizonyítási indítvány előterjesztésének módjára. 

[66] Az  alperes  bizonyítási  indítványa  nem  felelt  meg  a  Pp.  275.  §  rendelkezéseinek,  a
nyilatkozata elsősorban arról szólt, hogy a kifogásolt mondat nem is szerepel a cikkben, ezért
a bizonyítási indítvány nem volt értelmezhető. Az alperes bírói pervezetésre tekintettel tett
nyilatkozata továbbra sem volt teljes a tekintetben, hogy a meghallgatni kívánt tanú milyen
konkrét  információval  rendelkezik,  amely  alkalmas  a  cikk  állításainak  igazolására,  így  az
indítvány nem terjedt ki arra, hogy a Pp. 498. § (2) bekezdés a) pontja alapján mennyiben és
melyik tényállítás  bizonyítására alkalmas.  Egy levél elküldésével  kapcsolatban kizárólag a
levél küldője, illetve annak címzettje tud érdemi és közvetlen bizonyítékkal szolgálni, más
csupán közvetetten értesülhet ilyesmiről, ezért nem alkalmas sem a szülő, még kevésbé az
újságíró saját állításainak bizonyítására.

[67] Felperesként  a  helyreigazítási  kérelemben  egyértelműen  megjelölte,  hogy mely  tényállítás
valótlan.  A bizonyítási  teher azonban az alperesen nyugszik. A sajtónak már a közlemény
nyilvánosságra hozatala előtt tudnia kell bizonyítani valamennyi tényállítását. Ez felel meg
ugyanis  a  hiteles  tájékoztatás  követelményének.  Ebből  következően  a  helyreigazítás
közzététele is csak abban az esetben tagadható meg, ha a Pp. 495. § (2) bekezdés  c) pontja
szerint  a  kérelemben  előadottak  valósága  nyomban  megcáfolható.  Nem a  per  során  kell
felkutatni a lehetséges bizonyítékokat. Az alperes nem igazolta, hogy bizonyítási indítványa a
cáfolatra alkalmas, ezért az annak helyt adó rendelkezés sértette volna a soron kívüli eljárásra
vonatkozó  kötelezettséget,  mert  a  tárgyalást  szükségképpen  el  kellett  volna  halasztani.
Ennélfogva  az  elsőfokú  bíróság  nem  sértette  meg  a  Pp.  500.  §  (1)  bekezdésének
rendelkezését.

[68] A felperes  a  másodfokú  eljárásban  is  alaptalannak  tartotta  a  bizonyítás  lefolytatását  és  a
tényállás kiegészítését, tekintettel arra, hogy nem az alperes által bizonyítani kívánt tényt kell
bizonyítani.  A  forrásvédelmi  hivatkozás  a  sajtószerv  „kockázatává”  emeli,  hogy  mely
információt milyen forrásoktól fogad el hitelesként. Joga van tehát titokban tartani a forrását,
azonban  az  ezzel  járó  bizonyítási  nehézséget,  és  annak  eredménytelenségéből  fakadó
jogkövetkezményeket a sajtószerv viseli.

[69] Az  alperes  megváltoztatásra  irányuló  jogorvoslati  kérelme  vonatkozásában  azt  emelte  ki,
hogy a fellebbezés nem tartalmaz a Pp. 371. § (1) bekezdés b) pontjának megfelelő részletes
indokolást, mert nem vezeti le, hogy mely tényállásból milyen eltérő jogi álláspontra kellene a
másodfokú  bíróságnak  helyezkednie.  A  tényállás  nem  indokolja,  hogy  a  bíróság
megváltoztassa az ítéletet, mivel az alperes nem bizonyította tényállításának valósságát.

[70] A foglalkoztatás támogatása történhet előzetesen és utólag is, a helyreigazítási,  valamint a
kereseti kérelemből is egyértelmű azonban, hogy soha nem küldött levelet az iskolának. Ebből
következően az sem állítható, hogy dicsérte az iskolát annak befogadó hozzáállása miatt, azaz
támogatólag  lépett  volna fel  Bite Zsolt  foglalkoztatását  illetően.  Másodlagos,  hogy a cikk



1.Pf.20.359/2023/7. 10

állítását  szó  szerinti  vagy  tartalmi  összefoglalással  fogalmazza  meg  a  helyreigazításra
vonatkozó igényében. Az „amiben dicsérték őket, hogy milyen befogadó intézmény” közlés
tartalmilag azonos jelentésű a „foglalkoztatást támogatja” kijelentéssel, hiszen mindez a Bite
Zsolt felvételével – azaz foglalkoztatásával – összefüggésben jelent meg.

[71] A levél küldésének állításával a sajtóközlemény aktív magatartást  tulajdonít  a felperesnek,
mindezt  olyan  szövegkörnyezetben,  amely  tovább  erősíti  ennek  az  egyébként  valótlan
állításnak a Bite Zsoltot támogató tartalmú üzenetét.  A pernek nem tárgya, de felperesként
egyebekben  elhatárolódott  Bite  Zsoltnak  az  általa  nyújtott  védelemmel,  támogatással
kapcsolatos nyilatkozatától.

[72] Alaptalannak tartotta az alperes perköltségre vonatkozó kifogását is, kiemelve, hogy a bírói
gyakorlat  szerint  a  sajtó-helyreigazítási  igény  alapossága  esetén  a  teljes  pernyertesség
megállapítható, függetlenül a valóság közlésére vonatkozó döntés eredményességétől. 

[73] A fellebbezés alapos.

[74] Az  elsőfokú  bíróság  ítéletének  fellebbezés  hiányában  jogerőre  emelkedett  a  keresetet  a
valóság  közlése  vonatkozásában  elutasító  rendelkezése.  A Fővárosi  Ítélőtábla  az  elsőfokú
ítéletet  a Pp. 370. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a fellebbezési  kérelem és
ellenkérelem korlátai  között  bírálta  felül.  Az elbírálás  a Pp. 376. § (1) bekezdése alapján,
tárgyaláson kívül történt.

[75] Az alperes jogorvoslati kérelmében az elsőfokú ítéletet eljárásjogi és anyagi jogi szempontból
is vitatta.

[76] Eljárásjogi jogszabálysértésként egyrészt azt állította, hogy az elsőfokú bíróság a Pp. 342. §
(3) bekezdésébe és a 2. § (2) bekezdésébe ütköző módon ítéletében olyan alkotmánybírósági
határozatokra is hivatkozott, amelyekre a felek egyike sem, továbbá annak ellenére, hogy a
felek nem vitatták, hogy a helyreigazítani kért mondat állítás és nem értékítélet, az elsőfokú
bíróság  határozatában  hosszasan  ismertette  az  Alkotmánybíróság  gyakorlatát,  valamint  a
sajtószabadság és az alapjogok kapcsolatát.  Ezzel álláspontja szerint az elsőfokú bíróság a
felek által  előterjesztett  kérelmeken és jognyilatkozatokon túlterjeszkedett,  az érvényesített
jogtól eltérő jogalapon meghozott, keresetnek helyt adó döntés ezért jogszabálysértő. 

[77] Eljárási  szabálysértésként  állította  továbbá,  hogy  az  elsőfokú  bíróság  a  Pp.  275.  §  (1)
bekezdésében, valamint a 276. § (4) és (5) bekezdésében írtakat megsértve nem adott helyt a
tanú meghallgatására irányuló bizonyítási indítványának. 

[78] Ennek megfelelően  a  másodfokú bíróság  a  Pp.  369.  §  (1)  bekezdése  és  381.  §-a  alapján
elsőként  azt  vizsgálta,  hogy az elsőfokú eljárásban az alperes  által  állított  szabálysértések
megvalósultak-e, ha igen, azok az eljárás lényeges szabályainak megsértését jelentik-e, azok
az ügy érdemi eldöntésére  kihatottak-e,  azok orvoslása a másodfokú eljárásban lehetséges
vagy észszerű-e vagy szükséges az elsőfokú eljárás megismétlése vagy kiegészítése.

[79] A Fővárosi  Ítélőtábla  megállapította,  hogy az  elsőfokú  bíróság  a  felek  által  előterjesztett
kérelmeken és jognyilatkozatokon nem terjeszkedett túl, a Pp. 342. § (3) bekezdését és 2. §
(2) bekezdésének rendelkezését nem sértette meg.  

[80] Amennyiben  a  sajtó-helyreigazítási  perben  vizsgálandó  közlemény  közügyet  tárgyal,  nem
mellőzhető  a  jogvita  alapjogi  szemléletű  vizsgálata.  Ennek  során  érdek-összemérést  kell
végezni a vonatkozásban, hogy a felperes személyiségi joga [a Polgári Törvénykönyvről szóló
2013.  évi  V.  törvény  3:1.  §  (3)  bekezdés],  vagy  a  szólásszabadság,  a  szabad
véleménynyilvánításhoz való alapjog élvez-e elsőbbséget. 

[81] A  bíróságok  alkotmányos  kötelezettsége,  hogy  a  perbelihez  hasonló  ügyekben  a



1.Pf.20.359/2023/7. 11

sajtószabadság  korlátozására  irányadó  alkotmányos  szempontok  és  az  azokat  kibontó  AB
határozatok figyelembevételével járjanak el, ennek során figyelemmel kell lenni a releváns
alkotmányossági szempontokra {3/2015. (II. 2.) AB határozat Indokolás [20]}. Az elsőfokú
bíróság ennek megfelelően, az alapjogi szempontok szem előtt tartásával hozta meg ítéletét,
amivel eljárási szabályt nem sértett, a felek kérelmein, jognyilatkozatain nem terjeszkedett túl.

[82] A  szabad  véleménynyilvánítás  korlátainak  a  jelen  ügyre  vonatkozó  meghatározásánál
figyelemmel  kellett  lenni  arra  is,  hogy „(a)  3329/2017.  (XII.  8.)  AB határozat  a  korábbi
alkotmánybírósági gyakorlatra [13/2014. (IV.18.) AB határozat] támaszkodva kialakított teszt
szerint  –  amennyiben  közügyekben  való  megszólalásról,  közérdekű  kérdésben  kifejtett
álláspotról  van  szó  -  második  lépésként  a  bíróságnak  azt  kell  eldöntenie,  hogy  a  közlés
tényállításnak  vagy  értékítéletnek  minősül-e.  A  közlés  jogi  minősítése  (tényállítás-  vagy
értékítélet-jellege) nem a felek erre vonatkozó előadásától függ. Ezért annak sincs jelentősége,
hogy  ezt  az  egyik  vagy  másik  fél  állítja,  vagy  ezt  a  minőséget  nem vonja  kétségbe.  A
bíróságnak kell vizsgálnia azt, hogy a kifogásolt kijelentés – az elhangzott szöveg tartalmát és
összefüggéseit  tekintve  – az  átlagos  ismeretekkel  rendelkező  olvasónak tényeket  közvetít,
vagy  értékelést,  véleményt  fogalmaz-e  meg.  Ez  a  kiindulási  alapja  annak,  hogy  sajtó-
helyreigazítás elrendelésének az Smtv. 12. § (1) bekezdésében meghatározott feltétele fennáll-
e, a médiatartalomban az igény érvényesítője vonatkozásában valótlan tényt állítottak-e. Az
elsőfokú bíróság  ítéletében  ezt  az  alapjogi  értékelést  végezte  el,  ami  nem azonosítható  a
fellebbező által megjelölt eljárási szabályok megsértésével.

[83] A hatályon  kívül  helyezésnek  további  feltétele,  hogy  a  másodfokú  eljárásban  az  eljárási
szabálysértés  orvoslása  nem  lehetséges,  vagy  nem  észszerű.  A  tanú  meghallgatásának
jogszabálysértő elmaradása az adott esetben a másodfokú eljárásban is pótolható lett volna,
erre vonatkozóan,  a  megváltoztatást  célzó fellebbezési  kérelmében az alperes maga is  tett
indítványt. Az elsőfokú ítélet hatályon kívül helyezésének emiatt sem volt helye.

[84] A  tanúbizonyítás  lefolytatását  ugyanakkor  a  másodfokú  bíróság  az  alperes  anyagi  jogi
felülbírálatra irányuló kérelmében foglaltak alapján kialakított, az elsőfokú bíróságétól eltérő
jogi álláspontja folytán szükségtelennek ítélte.

[85] Az alperes az anyagi jogi felülbírálat keretében – jogorvoslati kérelmének tartalma alapján –
azt kérte, hogy a Fővárosi Ítélőtábla a megállapított tényekből az elsőfokú bíróságtól eltérő
jogi  következtetést  vonjon le,  a  megállapított  tényeket  másként  minősítse  [Pp.  369.  §  (3)
bekezdés  c) pont]. Az alperes – a felperes hivatkozásával szemben – a fellebbezésének az
anyagi  jogi  jogszabálysértést  kifejtő  részében  megjelölte,  hogy  mely  tényállásból  milyen
eltérő jogi következtetés levonását kéri a másodfokú bíróságtól.

[86] Ebben a vonatkozásban a fellebbezésben és a fellebbezési ellenkérelemben foglaltak alapján –
a kereseti kérelemben és az ellenkérelemben előadottakkal egyezően – azt kellett vizsgálni,
hogy a sajtóközlemény a felperes vonatkozásában mit állít, a felperes ehhez képest milyen
tartalmú helyreigazítás közzétételére kéri kötelezni az alperest, az előbbi két elem összevetése
alapján a közzétett és a közzétenni kért szöveg jelentéstartalma azonos-e. Abban a kérdésben
kellett  tehát  állást  foglalni,  hogy a kért  helyreigazítás  elrendelésével  a  valótlannak állított
tartalom korrigálására kerül-e sor.

[87] A  sajtó-helyreigazítási  perben  a  bíróságnak  azt  kell  megítélnie,  hogy  a  médiatartalom-
szolgáltató az Smtv. 12. § (1) bekezdése szerinti helyreigazítást jogosan tagadta-e meg. Ebből
a szempontból kiemelkedő jelentősége van a helyreigazítási kérelem tartalmának, hiszen azon
alapulnak az alperes megfontolásai a helyreigazításról. Ehhez képest a perben a keresetben
megjelöltektől függ az alperes bizonyítási kötelezettsége is.

[88] Az elsőfokú bíróság a  perben az előzetes  helyreigazítási  kérelem,  illetve  az ezzel  egyező



1.Pf.20.359/2023/7. 12

tartalmú  kereseti  kérelem  keretei  között  vizsgálhatta  azt,  hogy  a  sajtószerv  a  perbeli
médiatartalomban  valótlan  tényt  állított-e.  Valótlan  tény  állításaként  mindkét  kérelem
konkrétan  a  levél  küldését  és  Bite  Zsolt  foglalkoztatásának  támogatását  jelölte  meg.  A
közzétenni kért helyreigazító közlemény további része pedig arra mutat rá, hogy a felperes
álláspontja szerint mi a valóság. A bíróság vizsgálódásának kereteit tehát ezek adták meg.

[89] A  cikk  felperes  által  kifogásolt  közlése  az,  hogy  „Az  egyik  szülő  arról  is  informálta
portálunkat,  hogy  állítólag  az  iskola,  amikor  felvette  Bite  Zsoltot,  mint  pedagógiai
asszisztenst,  kapott  egy levelet  a TASZ-tól,  amiben dicsérték őket,  hogy milyen befogadó
intézmény”.  Ehhez  képest  a  felperes  az  alperest  a  keresetében  az  alábbi  tartalmú
helyreigazítás közzétételére kérte kötelezni: „cikkünk valótlanul állította, hogy a Bite Zsoltot
foglalkoztató  iskola  levelet  kapott  a  TASZ-tól.  Ezzel  összefüggésben  valótlanul  állította
cikkünk azt is, hogy a TASZ támogatta Bite Zsolt foglalkoztatását”. Kérte továbbá a valóság
közzétételét.

[90] A  sajtóközlemény  keresettel  érintett  állításának  lényege  az,  hogy  a  felperes  Bite  Zsolt
pedagógiai  asszisztensként  való felvételét  követően levelet  küldött  az iskolának, amelyben
dicsérte az oktatási intézményt, hogy mennyire befogadó. A közlés átlagos tájékozottsággal
rendelkező  olvasó  felé  közvetített  jelentéstartalma  szempontjából  jelentősége  van  a
levélküldés  időpontjának,  az  alapul  szolgáló  eseménynek  (Bite  Zsolt  iskolába  való
felvételének) és a levél tartalmának is. 

[91] A  felperes  az  előzetes  kérelmével  egyező  keresetében  meghatározott  helyreigazítás
szövegében a kifogásolt mondatot leegyszerűsítette és két részre bontotta. Valótlan állításként
egyrészt azt kifogásolta, hogy az iskola levelet kapott tőle, másrészt – ezzel összefüggésben –
azt,  hogy  a  TASZ  támogatta  Bite  Zsolt  foglalkoztatását.  A  kifogásolt  közlés  állítása
ugyanakkor a megküldött levél tartalmát illetően nem az, hogy a felperes támogatta Bite Zsolt
foglalkoztatását, hanem az, hogy megdicsérte az intézményt, hogy milyen befogadó. A cikk a
bevezetőjében azt közli, hogy a szülők vélekedése szerint „az iskola megijedt a Bite mögött
álló emberi jogi szervezetektől, akikre többször is hivatkozott, hogy mögötte állnak, említve a
Helsinki Bizottságot, az Amnesty Internationalt és a TASZ-t”. Közli azt is, hogy Bite később
egy videóban helyesbített, hogy még nem ügyfele ezeknek a szervezeteknek. Az írás utal Bite
Zsolt saját – több videóban is megtett – kijelentésére, amely szerint a Helsinki Bizottság és a
TASZ is kiáll mellette. 

[92] A felperes  ezeket  a kijelentéseket  helyreigazítási  kérelme tárgyává nem tette,  a kifogásolt
kijelentés tartalma azonban ezekkel együttesen, szövegösszefüggésében értelmezve sem az,
hogy a felperes – bármely időpontban – levelet küldött az iskolának és támogatta Bite Zsolt
foglalkoztatását. A közzétenni kért szöveg, elrugaszkodva az írás tényleges állításaitól, a levél
küldését  és  a  foglalkoztatás  támogatását  is  az  általánosság  szintjére  emeli,  ezzel  olyan
tartalmat kifogásolva, amelyet az írás nem közvetít. 

[93] A valóság körében a felperes keresetében azt kérte közölni, hogy a Bite Zsoltot alkalmazó
iskolának  soha  nem  küldött  levelet  és  semmilyen  formában  nem  támogatta  Bite  Zsolt
foglalkoztatást.  Az elsőfokú bíróság a keresetet  ebben a részében – a felperes  érvelésével
ellentétben  –  nem  azért  utasította  el,  mert  az  az  elrendelt  helyreigazításhoz  képest
többletinformációt nem hordoz, hanem azért, mert a felperes – a bizonyítási érdeke ellenére –
nem bizonyította, hogy az iskolának soha nem írt levelet. Az elsőfokú ítéletnek a keresetet
ebben  a  részében  elutasító  rendelkezése  egyebekben,  fellebbezés  hiányában,  jogerőre
emelkedett.

[94] Mivel a sajtóközlemény kifogásolt közlése szövegösszefüggésében vizsgálva sem tartalmaz
olyan  tényállítást,  miszerint  a  felperes  támogatta  Bite  Zsolt  foglalkoztatását,  e  körben
helyreigazítás  elrendelésének nincs  helye.  A felperes  nem bizonyította,  hogy az iskolának



1.Pf.20.359/2023/7. 13

soha nem küldött levelet, csupán annak közzététele ugyanakkor, hogy az alperes valótlanul
állította, miszerint a felperes levelet  küldött az iskolának, a sajtóközlemény mondanivalója
szempontjából olyan lényegtelen körülmény, közömbös részlet, amely helyreigazítás alapjául
nem szolgálhat.

[95] Mindezekre figyelemmel a Fővárosi Ítélőtábla az elsőfokú ítélet fellebbezett rendelkezéseit –
a Pp. 383. § (2) bekezdése alapján – megváltoztatta és a keresetet elutasította.

[96] A fellebbezés eredményes, az alperes az első- és másodfokú eljárásban is pernyertes. A Pp.
81. § (1) bekezdése szerint a fél a perköltsége megtérítését annak felszámításával kérheti. A
(2)  bekezdés  szerint  a  felszámítás  során  meg  kell  jelölni  az  igényelt  költség  összegét,  a
felmerülés  lényeges  körülményeit,  azt,  hogy  a  perbe  vitt  mely  jog  érvényesítésével
összefüggésben merült  fel,  és mindezeket  a felszámítással  egyidejűleg – szükség szerint –
okirattal  is  igazolni  kell.  A bíróság által  az eljárást  befejező  határozatban meghatározható
költség az annak összegét szabályozó jogszabályi rendelkezésre utalással is felszámítható. Az
alperes a másodfokú eljárásban költségigényt ugyan előterjesztett, de költségeit jogszabályi
rendelkezésre  utalással  sem  számította  fel,  ezért  a  Fővárosi  Ítélőtábla  nem  ítélt  meg
fellebbezési eljárási költséget a javára. Az elsőfokú eljárásban az alperes ugyan utalt az Ükr.
3. §-ra, a meg nem határozható pertárgyértékű ügyben az Ükr. 3. § (3) bekezdésében foglaltak
szerint a munkaórák számát nem jelölte meg, így elsőfokú perköltséget a másodfokú bíróság
szintén nem állapított meg részére.

[97] A  személyek  polgári  jogi  védelmével  kapcsolatos  perekben  érvényesülő  tárgyi
illetékfeljegyzési jog folytán le nem rótt,  az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a
továbbiakban: Itv.) 39. § (3) bekezdés  c) pontja, 42. § (1) bekezdés  a) pontja és a 46. § (1)
bekezdése  alapján  számított  36.000  forint  összegű  kereseti  és  48.000  forint  összegű
fellebbezési illeték a felperes személyes illetékmentessége [Itv. 5. § (1) bekezdés  d) pont]
folytán a Pp. 102. § (6) bekezdése alapján az állam terhén marad.

Budapest, 2023. szeptember 14.

Dr. Kovács Helga s.k.
a tanács elnöke

Dr. Kovács Éva s.k. Dr. Mózsik Tímea s.k.
előadó bíró bíró


		2023-09-22T17:16:32+0200
	Fővárosi Törvényszék




