A német médiaóriás, a Magyarországon is jelenlévő RTL azt tervezi, hogy a korábban a Gruner + Jahr kiadó által működtetett magazinszegmensében az 1.900 munkahelyből mintegy 700-at leépít – értesült a Media1 a német dpa hírügynökségtől.
A kölni székhelyű RTL Deutschland 2022-ig bezárólag integrálta portfóliójába – szinergiákat remélve – a hamburgi Gruner + Jahr magazinos részlegét. A dolgozók és a szakszervezetek tiltakoztak a hamburgi kiadó márkáinak eladása ellen, amely évtizedeken át Európa egyik legerősebb médiavállalatának számított. Mindkét divízió a Bertelsmann csoporthoz tartozott és került át az RTL Németországhoz.
Az RTL az elmúlt hónapokban felülvizsgálta a magazinportfólióját. Úgy döntöttek, számos magazint megszüntetnek, míg a megmaradó alapmárkák, például a Stern vonatkozásában elsősorban digitális beruházásokat hajtanak végre – jelentette be kedden a médiacsoport. A létszámleépítés hátterében a hanyatló kiadói üzletágban várható pénzügyi veszteségek állnak.
Megszűnő és megmaradó márkák
Tizenhárom márka, köztük a Stern mellett olyan nagy nevek mint a Stern Crime és a Brigitte, valamint a családi lapjuk, az Eltern és a főzésre összpontosító Chefkoch digitális kiadásai maradnak meg az eddig 23 lapból álló portfólióban. A vállalat szerint ezek az eladások mintegy 70 százalékát teszik ki. Ezen márkákba a tervek szerint 2025-ig mintegy 80 millió eurós (86 millió dollár) beruházást hajtanak végre.
Az összes többi magazinmárkát megszüntetik vagy eladják. Az RTL például nem lát jövőt az alapmárkák olyan mellékmárkáinak mint a Geo Epoche című történelmi cím, a Geo Wissen című tudományos, a Brigitte Woman és a View című tudományos magazinok.
Az RTL Deutschland igazgatótanácsának elnöke, Thomas Rabe a dpa-nak úgy nyilatkozott:
„A márkák közül több is úgynevezett spin-off. Nem tudjuk elképzelni, hogy ezeket el tudnánk adni, miközben megtartjuk a Geo és a Brigitte alapmárkákat. Másképpen nem lenne lehetséges az egységes márkakezelés.”
A Guido Maria Kretschmer tervezőre épülő Guido, és a Barbara Schöneberger televíziós műsorvezetőre épülő Barbara sztármagazinok szintén megszűnnek. Az RTL öt lapmárka eladását, és további magazinokban meglévő részesedésének eladását vizsgálja meg.
Rabe, aki egyben a német konglomerátum és anyavállalat, a Bertelsmann vezérigazgatója is, az aktuális helyzetről így nyilatkozott:
„Voltak érdeklődők – szóban és írásban, de nem folytak értékesítési tárgyalások, és konkrét ajánlatot sem kaptunk még. A következő hetekben megkezdjük a tárgyalásokat.”

Mi lesz a munkavállalókkal?
A vezérigazgató elmondta, hogy az első lépés az üzemi tanáccsal és a munkavállalókkal való megbeszélés lesz.
„Aztán a következő hetekben szondázzuk a piacot, és megnézzük, hogy ki melyik magazin iránt érdeklődik igazán, és milyen időrendi sorrendben adjuk ki a kezünkből a címeket.”
Az RTL tervei mintegy 500 munkahely megszünését eredményezik. Erre „fokozatosan, 2025 végéig” kerül sor. A leépítések túlnyomó többségét nem szerkesztőségi, hanem adminisztratív területeken tervezik. Emellett a tervezett eladás következtében mintegy 200 munkahely kerülne új tulajdonosokhoz.
A mintegy 700 munkahely megszűnése a magazinszegmens 1.900 teljes munkaidős álláshelyének több mint harmadát jelentené, amelyek főként Hamburgban találhatók.
Távozik Szabó Zoltán, az RTL marketing és kommunikációs igazgatója
Felvásárolja az RTL a Stern magazint is tulajdonló Gruner + Jahr kiadót
Az RTL gyártócége készíti a TV2 jövőre érkező egyik műsorát, melynek Stohl András a műsorvezetője
További hírek érhetők el a Media1-en. Követhet minket Facebookon is.