fbpx
A 168 Óra új (balra) és régi külseje (jobbra)

Elbocsátják a 168 Óra teljes szerkesztőségét, leépítés a Pesti Hírlapnál is

A 168 Óra szerkesztőségének elbocsátását Milkovics Pál, a fele részben Schabi Michaeli érdekeltségében lévő Michaeli, Schwartz & Brit Media Zrt. vezérigazgatója üzleti okokkal, költségoptimalizálással magyarázta a Media1 érdeklődésére szombaton. A vezérigazgató azt ígéri, a lap a tömeges elbocsátás után is megjelenik, az újságot ezután külső szerzőktől vásárolt tartalmakkal töltik meg. Megerősítették azt is, hogy a kiadó másik termékénél, a Pesti Hírlapnál is elbocsátások voltak a hetilapos megjelenésre való átállás miatt.

A Media1 egy informátorától megtudta, hogy Milkovics Pál, a Michaeli, Schwartz & Brit Media vezérigazgatója és társtulajdonosa úgy döntött, hogy a kiadó elbocsátja a 168 Óra című hetilapot eddig előállító szerkesztőségi stábot. Ez mintegy 15 főt érint, akikkel ezt a jövő héten tervezik közölni.

Távozik Makai József, a 168 Óra főszerkesztője is, de őt nem elbocsátják, hanem maga döntött így, mert nem ért egyet azzal a struktúraváltással, amit a vezérigazgató kezdeményezett, és aminek lényege, hogy ezután külsős szerzőktől rendelnek írásokat, tehát nem fix belsős szerkesztői gárdával dolgoznak a lapelőállításon.

A Media1.hu szombaton telefonon érte el Milkovics Pált, aki megerősítette, hogy elbocsátanak mintegy 15 főt.

Szavai szerint az elbocsátás indoka, hogy a lap működése a jelenlegi költségszint mellett nem lenne fenntartható, az újság hosszú ideje veszteséget termel, ezért költségvágásra, optimalizációra van szükség. Attól, hogy az elbocsátást követően az újság külső szerzőktől, szabadúszóktól vásárol majd tartalmakat, Milkovics azt reméli, hogy drasztikusan csökkennek a kiadó költségei.

A 168 Óra hetilap három száma.
A 168 Óra hetilap három száma. Fotó: Kasza János / Media1

Kérdésünkre, hogy az elbocsátások érintik-e a 168.hu internetes oldalt is, azt mondta, hogy nem, az internetes szerkesztőség önállóan működik egy ideje, és ott maradnak a belsősök ezután is.

A hetilap tartalmait a jövőben Trencséni Dávid hírigazgató és a hírigazgató munkatársai rendelik meg külsős újságíróktól. Milkovics Pál azt mondta, az eddiginél több szerzőtől fognak tartalmakat vásárolni, és mivel mindig az adott szakterületek legjobb szakértőitől vásárolják meg az írásokat, így az olvasó többféle véleménnyel is találkozhat majd a 168 Órában, mint eddig.

Nehéz helyzetbe kerülnek a 168 Óra eddigi újságírói, szerkesztői

A Media1 úgy tudja, a kiadó nem vállal garanciát arra, hogy az eddigi szerzőktől, szerkesztőktől biztosan rendelni fog olyan mennyiséget, hogy ez önmagában a szerzők megélhetését is biztosítsa, tehát főleg azoknak érheti meg a továbbiakban a lapba írni – immáron számlásan, vállalkozóként, szabadúszóként –, akik a 168 Óra mellett máshová is dolgoznak, hiszen egy KATA-s vállalkozásnál a havi minimum költség 50.000 Ft, és mivel a szerkesztőség megrendelőként nem fog garantálni biztos megrendelést, így ennek az adónemnek a kitermelése is kérdéses lehet csak honoráriumokból.

Információink szerint nem hogy mennyiségi garanciát nem tesz a kiadó az eddigi szerzők felé, de azt sem szavatolja, hogy biztosan rendel majd mindenkitől annyit, hogy ez a megélhetését önmagában biztosítsa.

Milkovics Pál a Media1-nek nem tagadta, hogy fájdalmas lépésről van szó, ami nagyon rosszul érintheti az eddigi stábot. Azt is mondta, megérti, hogyha a távozni kényszerülő munkatársak csalódottak, de a vezérigazgató szerint ez volt az egyetlen üzletileg racionális lépés annak érdekében, hogy a 168 Óra a továbbiakban is meg tudjon jelenni. Milkovics hozzátette, köszöni a stáb eddigi áldozatos és professzionális munkáját, mivel magas színvonalú, jó lapot állítottak elő.

Milkovics Pál, a 168 Óra és a Pesti Hírlap tulajdonosa
Milkovics Pál, a 168 Óra és a Pesti Hírlap tulajdonosa

Milkovics azt mondta, a költségoptimalizációval megtakarított költségekből javítani próbálnak majd a 168 Óra marketingtevékenységén, kampányokat fognak indítani annak érdekében, hogy a lap példányszáma növekedjen és újra üzletileg fenntartható pályára álljon az újság.

Nagyot zuhant a példányszám az elmúlt időszakban

Mint azt a Media1 már márciusban megírta, a kiadó megszüntette a Magyar Terjesztés-ellenőrzési Szövetséggel (MATESZ) kötött audit szerződését, és a MATESZ már nem méri, mennyien vásárolják az újságot.

Az utolsó hivatalos adatunk 2021 harmadik negyedévéből származik, amikor a példányszám-mérés leállítása előtti utolsó negyedévben az újságot heti megjelenésenként 9.500 példányban nyomtatták, és értékesíteni 2021 szeptemberében átlagosan 4.105 példányban sikerült. Ez rendkívül alacsony példányszám.

Ahogy a Media1-en korábban már szó esett róla, egy évvel korábban, 2020 szeptemberében még 6.630 darab fogyott a lapból, vagyis mintegy 40 százalékot zuhant a lap egyetlen év alatt. Ennél is szomorúbb az összkép, ha a lap hosszútávú eladásaira tekintünk. 2019 szeptemberében 8.819 darab fogyott el belőle, 2018 szeptemberében 10.328.

Ha még hosszabb távra tekintünk, akkor pedig egészen tragikus az összkép. A lapot fénykorában, 2002 áprilisában, azaz éppen húsz évvel ezelőtt, az I. Fidesz-kormány végén volt, hogy több mint 50 ezren vásárolták – persze azóta a sajtópiacon is sok minden történt, és az olvasói szokások is jelentősen megváltoztak a digitális világ előretörésével.

Voltak előjelek

„A hőskorához képesti alig 8 százalékos értékesítési példányszám vagy az éven belüli 40 százalékos esés elég aggasztó képet fest le a 168 Óra jövőbeni fenntarthatósága szempontjából”

– ezt írta a Media1.hu idén márciusban a hetilap MATESZ-mérésének megszűnéséről szóló cikkében, vagyis a magunk részéről már ekkor nagyon valószínűnek tartottuk, hogy előbb-utóbb történik valami súlyos a 168 Órával, annál is inkább, hiszen a 168 Óra kiadójának vezérigazgatója már 2020 őszén arról beszélt a Válasz Online-nak adott interjúban, hogy nem tud garanciát vállalni azzal kapcsolatban, hogy a 168 Óra megmarad 2022 után – pedig akkor még előtte voltak a lap további jelentős példányszámesésének.

Milkovics Pál azt mondta most erről a Media1 érdeklődésére telefonon:

„Ha a mostani lépést, a szerkesztőség átalakítását, a létszámleépítést nem lépnénk meg, akkor teljesen elszállt volna az esélye a folytatásnak. Most a lap új esélyt kap a folytatásra, reméljük fáradozásaink sikerre vezetnek.”

Kérdeztük, mekkora most a 168 Óra példányszáma, de Milkovics erre nem kívánt reagálni. Érdeklődtünk arról is, hogy a kiadóhoz tartozó ELLE magazin üzletileg hogy áll, mire Milkovics azt mondta, ott nincs okuk a panaszra. (Az ELLE-től egyébként, ahogy azt megírtuk, nemrég szintén sokan távoztak, amikor a főszerkesztő a kiadó kezdeményezésére távozott.)

Elle magazin az újságárusnál
2021.05.13. Elle magazin az újságárusnál. fotó: Dimény András

Hamarosan érkezhet egy újabb ismert médiatermék is a kiadóhoz

A Media1 korábban arról írt, hogy hamarosan bejelenthetik azt is, hogy a korábban a Central Médiacsoport által kiadott Cosmopolitant is megszerzi a kiadó – Milkovics azonban ezúttal is kitérő jellegű választ adott ezzel kapcsolatos kérdéseinkre: sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta, hogy hamarosan hozzájuk kerülhet a Cosmo.

Lapunk ugyanakkor úgy tudja, a 168 Óra körüli nehéz helyzet ellenére bármelyik pillanatban megtörténhet a bejelentés.

 

Elbocsátások a Pesti Hírlapnál is

A 168 Órát kiadó Michaeli, Schwartz & Brit Media Zrt. (akkori nevén Brit Media) 50 százalékát tavaly júliusban vásárolta meg Shabi Michaeli (Shabtai Michaeli) izraeli-grúz származású üzletember, aki az ügyletet követően a Media1-nek adott exkluzív interjúban elismerte, hogy bő tíz éves barátság fűzi Rogán Antal fideszes politikushoz (aki a kormányzat reklámköltéseit is felügyeli), de Michaeli azt állította, a befektetésének ehhez nincs köze, valamint azt is mondta, hogy üzleti kapcsolatban nem álltak Rogánnal.

A kiadó (mely 14 százalékban a Klubrádiónak is tulajdonosa, valamint nemrég megszerezte a Jazzy és a Klasszik Rádió tulajdonjogát is) néhány nappal az április 3-i választások után egy másik termékénél, a Pesti Hírlapnál is fontos döntést hozott meg. A magas nyomdai költségekre, a papírárak drasztikus emelkedésére hivatkozva úgy döntöttek, hogy a napilapos megjelenésből áttérnek a heti egyszeri megjelenésre.

Pesti Hírlap a Három tarka macskapékség előtt. Fotó: archív

A Media1 ezzel kapcsolatban most azt is megtudta, hogy a hetilapos megjelenésre történt áttérés miatt a Pesti Hírlapnál is jelentős elbocsátásokra került sor, és a heti egyszeri megjelenés már az új szerkesztőségi struktúrában, azaz különféle külsős szerzőkkel, megrendelésekkel készül, méghozzá jóval kevesebb szerzővel állítják elő, mint amikor minden napra tartalomra volt szükség.

Nem csak a Michaeli, Schwartz & Brit Media fogott nagy költségoptimalizálásba

Mint arról korábban beszámoltunk, a választások után több kormányközeli lapnál is bezárások, költségracionalizálások történtek. A KESMA / Mediaworks például bezárta a City7 című hetilapot és a Szöllősi György főszerkesztette FourFourTwo című sportújságot is.

A Media1 piaci forrásból úgy tudja, hogy más médiumoknál és vállalatoknál is vizsgálják, hogyan lehetne költségeket optimalizálni, ami akár további fájdalmas lépésekhez is vezethet a magyar médiapiacon.

A médiatermékek helyzetének nem kedvez sem a háború, sem a magas infláció, sem a forint gyengélkedése (ez is növeli a papír árát), valamint a papírhiány, és az sem, hogy a Fidesz-kormány a negyedik kétharmad megszerzése után egy ideig várhatóan visszafogottabban költ majd állami hirdetésre, tekintettel arra, hogy a választások elmúltával és az ellenzék felett aratott kiütéses győzelme után kevésbé szorul rá a propagandára. Az iparágat emellett rettegésben tartja, hogy találgatások kezdődtek azzal kapcsolatban, hogy a Fidesz-kormány ismét visszahozza-e a médiaipart korábban súlyosan érintő reklámadót a rossz költségvetési helyzetre hivatkozva. Ez Gulyás János, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) elnöke szerint nagyon súlyos kárt okozna a magyar reklámiparnak, amelynek növekedését így is elvitte a magas infláció. “>Gulyás János erről a Media1-nek nyilatkozott néhány hete.

További hírek érhetők el a Media1-en. Kérheti híreinket Telegramra és megtalál minket Facebookon és Twitteren is.

Borító: A 168 Óra tavaly bevezetett új (balra) és régi külseje (jobbra). Fotó: Ladányi András / Media1
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

/** * andre clever */