fbpx
A TV2 egyik kedvenc témája, Soros György

Brutális méretű közpénzt kapott a TV2 Csoport 2020-ban

Bár az RTL Magyarország állami reklámbevétele is emelkedett 2020-ban, de a Media1 kiderítette, hogy amit a Mészáros Lőrinc közelébe került TV2 Média Csoport kapott ugyanebben az évben, az hozzávetőlegesen (listaáron) minimum kilencszerese volt az RTL állami pénzének. Ez érthetővé teszi a TV2 titkolózását a hozzá került közpénzekre vonatkozó kérdéseink kapcsán.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Mint arról a napokban a Media1 beszámolt, az RTL Magyarország nettó 2.495.600.000 Ft, azaz közel 2,5 milliárd forint állami reklámbevételre tett szert 2020-ban, ami 29 százalékkal haladta meg az előző évi összeget – a vállalat erről lapunk érdeklődésére maga szolgáltatott hivatalos adatot, és elárulták azt is, hogy az összeg jelentős része, több mint 1,8 milliárd forint társadalmi célú (TCR) reklámból folyt be a vállalathoz. A növekedésben jelentős szerepe volt, hogy az állam a koronavírus kapcsán indított kampányaiból kihagyhatatlannak találta az RTL-t. Már erről szóló cikkünk alkalmával is megkérdeztük a TV2 Média Csoporttól, ők mekkora állami pénzt kaptak tavaly, ám a médiavállalat annak ellenére, hogy közpénzről és ezáltal közérdekű adatról van szó, nem adott érdemi felvilágosítást. A TV2 gyanús, és az információszabadságról szóló törvénnyel ellentétes titkolózása miatt lapunk úgy határozott, hogy utánamegy a kérdésnek más módon.

A médiaügynökségek által is használt Kantar szoftverből tudtunk adatokat szerezni a TV2-vel kapcsolatban. Így derült ki, hogy a TV2 Média Csoport Zrt. listaáron számítva nettó 23,69 milliárd Ft állami reklámbevételre tehetett szert 2020-ban. Ez jelentős növekedés a 2019-es listaáron számított 19 milliárd forinthoz képest.

Az RTL és a TV2 állami reklámbevételei 2019-ben és 2020-ban Kantar listaáras becslés alapján
Az RTL és a TV2 állami reklámbevételei 2019-ben és 2020-ban Kantar listaáras becslés alapján / Media1-gyűjtés

Sokszorosa a TV2 állami pénze az RTL-ének, a TV2 teljes bevételének is nagyon jelentős részét képezi a közpénz

Egy általunk megkérdezett, a témában jártas szakértő szerint abból, hogy az RTL esetében a tényleges 2,5 milliárd körüli végárhoz 3,1 milliárd forint listaáras becslés párosult a Kantar szoftverében 2020-ra, arra lehet következtetni, hogy a TV2 esetében alaphangon is 20 milliárd forint + áfa körül lehetett a net ár, vagyis ennyivel gazdagította az állam az adófizetők pénzén a vállalatot tavaly, de akár magasabb is lehetett az összeg.

A TV2 Média Csoport Róna utcai székháza Budapesten
A TV2 Média Csoport Róna utcai székháza Budapesten
Fotó: Szalay Dániel / Media1

Az összeg mértéke azért érdekes, mert ezek szerint az állam úgy érezte, érdemes sokszorosát elköltenie egy olyan médiavállalatnál, a TV2-nél reklámra, mely az esti főműsoridő tekintetében gyengébb nézettségi eredményeket tudott felmutatni mint az RTL, mely tavaly 245 alkalommal, az esték túlnyomó zömét megnyerte. Igaz, főműsoridőn kívül, napközben, vagyis amikor jóval kevesebben tévéznek, a TV2 számít piacvezetőnek, de ez szakmailag közel sem indokolná a TV2 kilencszeresre taksált pénzét.

A TV2-nek juttatott állami összeg aránytalanságára utal az is, hogy a TV2 a legutóbbi nyilvánosságra hozott pénzügyi beszámolójában az állt, hogy 2019-ben 41,2 milliárd forint volt az éves árbevétele és 1,8 milliárd forint volt a profitja adózás előtt. Bár a vállalat 2020-as árbevételét még nem tudhatjuk, az már most megállapítható, hogy a 2020-as becsült állami reklámbevételük a 2019-es teljes bevételüknek nagyjából a fele lehetett.

Ez óriási kormányzati kitettséget jelent a TV2 szempontjából, hiszen amennyiben az Orbán-kormány kevésbé lenne gáláns az adófizetők pénzén a TV2-vel, annak pénzügyi helyzete jelentősen megfordulna.

A tévétársaság Mészáros Lőrinc felcsúti nagyvállalkozó, Orbán Viktor miniszterelnök barátjának közelébe került korábban.

Update 2021.01.24.

Szombaton az esti órákban reagált iménti cikkünkre a TV2. Válaszuk lényege, hogy szerintük az említett összegek nem helytállók, a megjelentek célja a szenzációkeltés, azt azonban továbbra sem írják, mekkora is a tényleges összeg, amit az államtól kaptak. Részletesen lásd erről különálló írásunkban.

További híreket talál a Media1-en! Iratkozzon fel RSS-csatornánkra, Facebook-oldalunkra és hírlevelünkre, hogy ne maradjon le a cikkeinkről!

Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!