Kárász Róbert műsorvezető

Etikátlannak nevezte Kárász Róbertet a Mérték Médiaelemző Műhely

A televíziós műsorvezető alapítványa egy olyan minisztériumtól is kapott több millió forint közpénzt, amelynek munkáját értékelte az egyik ATV-s műsorban egy egészségügyi szakértővel. Kárász szerint ugyanakkor semmi kivetnivaló nem történt.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

A 24.hu nyomán mi is írtunk már 2020 tavaszán arról az alapítványról, amely Kárász Róbert – egykoron a TV2-nél, jelenleg az ATV reggeli műsoránál dolgozó – televíziós műsorvezetőé, és amelyről tavaly kiderült, hogy több más, közpénzek felett rendelkező szervezet mellett jelentős támogatói között van a Matolcsy György vezette Magyar Nemzeti Bank. A szervezet, az ELÉ TV-t működtető Ezer Lámpás Éjszakája az Eltűnt Gyermekek felkutatásért Alapítvány körül még rendőrségi vizsgálat is volt, ám a rendőrség nem állapított meg bűncselekményt, és a Nemzeti Adó- és Vám Hivatal sem járt el vele szemben, szintén bűncselekmény hiányában. (Az alapítvány pénzeinek felhasználása miatt a feljelentéseiről ismertté vált Tényi István magánszemély költségvetési csalás vétség gyanúja miatt tette a feljelentést.)

Most a 444.hu újabb részleteket közölt az alapítvány kapcsán.

Az EMMI is utalt Kárász alapítványának, amikor a műsorvezető az egészségügyről interjúzott

A lap megtudta, hogy Kárász úgy készített interjút még 2019 júliusában az ATV reggeli műsorában az Emberi Erőforrások Minisztériumát (EMMI) érintő témákról Kunetz Zsombor egészségügyi szakértővel (akinek egyébként a 444-en van blogja), hogy

az EMMI is támogatója a műsorvezető nevéhez kötődő alapítványnak.

Erről egy bíróságon fellelhető dokumentum árulkodik, mely szerint a Kásler Miklós vezette EMMI 3 millió forintot fizetett az alapítványnak 2019. április elseje és június harmincadika között.

Az ominózus műsorban Kárász kérdezett vendégétől egy olyat is, hogy „Akkor ön is elismeri, nem, hogy az egészségügy területén fantasztikus fejlődések vannak?”, illetve megjegyzést tett vendégének, hogy háromból három dologban sem hajlandó elismerni, hogy valami jó abból, amit a kormány az egészségügy terén tesz.

A történtekről szóló cikk megosztásakor foglalt nyíltan állást az ügyben az Urbán Ágnes és Polyák Gábor médiakutatók vezette Mérték Médiaelemző Műhely, mely etikátlannak és szakmaiatlannak nevezte Kárász Róbert tevékenységét.

„Majd egyszer, ha elmúlik az őrület, nagyon az alapoktól kell újragondolni, mi is az újságírói etika. Akkor nyilvánvaló lesz Kárász Róbertnek is, hogy amit csinál, az etikátlan és szakmaiatlan” – írják.

Kárász nem lát kifogásolni valót

Kárász eltérően értékelte a 444-nek az ügyet, szerinte nincs a történtekben semmi kivetnivaló. A tévés műsorvezető azt mondta, hogy véleménye szerint „teljes egészében etikus és összeférhető”, hogy miközben a jótékony alapítványa az EMMI-től kapott támogatást, ő Kunetz Zsomborral a kormány által bejelentett egészségügyi fejlesztésekről beszélgetett a 2019-es adásban. Kárász szerint ha magával Kásler Miklóssal, a miniszterrel készített volna interjút, az szerinte más kérdés lenne, azon lehetne vitázni, hogy összeférhető-e vagy sem. Kárász leszögezte, hogy amikor olyan vendéget hívnak az ATV-be, akivel neki ilyen típusú kapcsolata van, az illetővel mindig más csinál interjút.

A konkrét, 2019-es műsorról azt mondta, hogy abban Kunetz Zsomborral mint független, a kormány intézkedéseit kritizáló egészségügyi szakemberrel beszélgetett. Márpedig szerinte egy műsorvezetőtől szakmailag az várható el, hogy ha úgy beszélget egy emberrel, hogy nincs jelen a másik fél, akkor ő képviselje azt, hogy a néző mindkét álláspontot hallva dönthesse el, mit gondol az adott témáról, vagyis .

Kárász értelmezése szerint azért sem volt problémás az interjú, a támogatás fényében sem, mert a 3 millió forintnak szerinte semmi köze az egészségügyhöz, a pénzt emlékei szerint ugyanis nem is Kásler minisztertől, hanem Novák Katalin családügyi államtitkártól kérte. Hiszen az alapítvány, amit a tárca ezzel az összeggel támogatott, többek között eltűnt gyerekek felkutatásával foglalkozik.

Az EMMI a 3 millió forintot a Kárász Róbert alapítványa által szervezett Ezer Lámpás Éjszakája rendezvénysorozat költségeire kapta.

Az Ezer Lámpás Éjszakája az Eltűnt Gyermekek felkutatásért Alapítványnak Kárász az egyszemélyes ügyvezető szerve. Az alapítvány 2017. július 10-én jött létre, nem sokkal azután, hogy a Magyar Narancs tényfeltáró cikkben buktatta le Kárászt és GAP Média Kft. nevű cégét, ami akkor már hét éve foglalkozott eltűnt gyerekek megtalálásával. Ennek a GAP Kft-nek volt évek óta a rendezvénye az Ezer Lámpás Éjszakája, amiről az alapítványt elnevezték. Az eset lényege az volt, hogy Kárász cége az Alföldi Tej tejesdobozaira nyomtatott fényképek felhasználásával keresett eltűnt gyerekeket egy világszerte elterjedt módszerrel, és komoly közpénzeket kapott az akcióhoz az évek során. Csakhogy a Narancs leleplezte, hogy olyan gyerekek fotóit nyomtatták a dobozokra, akik egyáltalán nem is tűntek el. Kárász jelentős részben kormányzati kifizetőhelyekről kapott pénzt, például a Szerencsejáték Zrt.-től 5-5 millió forintot 2015-2016-ban.

A 444 megjegyezte: 2019 egyébként jó éve volt Kárásznak, hiszen az alapítvány beszámolójából kiderül, hogy a saját vezető tisztségviselői díjazását 2018-hoz képest majdnem háromszorosára, 3,239 millióra emelte.

Update 2021.01.07
Az ATV nem kívánta kommentálni a Media1 érdeklődésére a 444 cikkének tartalmát. Kárász Róbert időközben a témával foglalkozó 444-et és a Kárász-féle alapítvány közpénzeiről cikkező 24.hu-t kezdte el bírálni.

További hírek találhatók a Media1.hu-n

Borító: Kárász Róbert műsorvezető. Fotó: Media1-archív/TV2 sajtószoba
Szóljon hozzá!