Az Index és az Indamedia a Budasquare irodaházban található irodájának homlokzata

Hogy áll most az Index?

A másfél hónappal ezelőttihez képest az Index.hu stábjának létszáma jelentősen megnőtt mostanra, de hogy áll az oldal a híroldalak versenyében a látogatottság terén? Ezúttal főleg ennek igyekeztünk utánamenni.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A nyár egyik jelentős hazai médiapiaci eseménye volt, amikor július 22-én Bodolai László, az Index.hu Zrt. igazgatósági elnöke elbocsátotta Dull Szabolcsot, az Index főszerkesztőjét, majd nem sokkal később a lap szinte teljes addigi stábja, beleértve még a szerkesztőségi titkárnőt is, bejelentette távozási szándékát. A távozások azonban nem azonnaliak voltak: a felmondási idők a többségnek csak augusztus végén jártak le, de volt néhány távozó indexes munkatárs (főleg vezető beosztásban lévők), akiknek csak később, és olyanok is, akiket már előbb elengedtek, vagyis azonnal felmentettek a munkavégzés alól.

Először zuhanást hozott a tömeges távozások híre, de aztán jött korrekció is

Az átmeneti időben a nyár utolsó hónapjában még a régi, de már fogyatkozó létszámú stáb töltötte az oldalt tartalommal, jellemzően Index szerzői nevet használva. A hazai weboldalakat független félként auditáló, a döntéseiket szakmai alapon meghozó hirdetők által figyelt Digitális Közönségmérés (DKT)/ Gemius adatbázisa szerint az Index körüli történések hatására hullámvölgybe került az Index látogatottsága, több jelentős zuhanás is történt akkoriban.

Bár júliusban az Index havi összesített eredmény alapján még viszonylag jól tudott zárni a Digitális Közönségmérési Tanács / DKT adatai alapján, napi szintre ráközelítve már érezhetők voltak zuhanások az előző naphoz képest, időnként nem is csekély (lásd az alábbi ábrán). Persze ebbe szezonalitási és egyéb hatások is bejátszhattak (például lehettek, akik úgy hitték, a távozók már nem dolgoznak ott, illetve a kisebb, eleinte fogyatkozó létszám hatása is), de összességében az látszott, hogy az olvasók közül többen más lapokhoz pártoltak át: a számok alapján például a 24.hu, a 444.hu és a hvg.hu is ennek a folyamatnak a nyertesei közé tartozott.

Október elején aztán elindult a Telex, ahol a távozó indexesek egy jelentős része folytatni tudta az újságírói munkát, aminek a számok alapján szintén lehetett kihatása az Index látogatottságára akkoriban (negatívan), ám ezt követően ismét korrekció következett felfelé. (Apropó Telex: Kárpáti Márton, a Telex tulajdonosa és ügyvezetője napi 400 ezer körüli napi egyedi látogatószámot említett saját oldalukkal kapcsolatban a Media1 műsorában egy hete, fontos azonban hozzátenni, hogy esetükben ez nem hivatalos, hanem saját méréseik, és a DKT/e.gemius mérésben még nincsenek róluk nyilvános adatok, így az ő adataikat emiatt nem tudjuk jelenleg elemezni.)

Az Index nyári nagy hullámzása és a Telex indulásákor mért adatok is jól látszanak a Mindshare médiaügynökség által nemrég közzétett, október 6-án zárt ábrán is, melyen látszik a real users (egyedi látogatók) és a page impression (oldalletöltések) száma is.

Az Index látogatottságának alakulása
Az Index látogatottságának alakulása. Forrás: Mindshare médiaügynökség / Real Users (RU) / Oldalletöltés (PI) / DKT/Gemius és e.gemius adatok

Hiába a hullámvölgyek, erős maradt az Indamedia

Az Index látogatottsága körüli hullámzások ugyan természetesen érződtek az Indamedia teljes portfóliós adatain is, de az alábbi mindshare-es ábra szerint az Indamedia továbbra is őrzi vezető pozícióját az oldalletöltések tekintetében. Fontos azonban, hogy a fele részben Vaszily Miklós tulajdonolta Indamedia értékesíti az Index mellett több más termék, például a blog.hu, a Totalcar, a Velvet, a Femina, a Napi.hu, a Port.hu, a dívány.hu hirdetési felületeit is.

Az egyes hirdetésértékesítő házak teljesítménye oldalletöltések tekintetében Forrás: DKT/Gemius/ Mindshare
A hirdetésértékesítő házak összesített teljesítménye oldalletöltések tekintetében
Forrás: DKT/Gemius/ Mindshare

És az egészen közelmúlt

Ha az egyes weboldalak adatsorát a közelmúltból (a Mindshare által publikált adatok zárása utáni időszakból) kérjük le, akkor az október 7. és október 18-i között összesített adatokból az látszik, hogy az elmúlt két hét nyertese egyedi látogatók (RU / Real Users) tekintetében a centrálmédiás 24.hu volt (2,89 millió), utána az indamediás Femina, majd az Origo és a hvg.hu következett, utána a centrálos nlc.hu, majd ezután jött az Index a maga 2,2 real userével.

Oldalmegtekintések (Views) számában (lásd lent a 2. adatsort) viszont épp az Index volt a vezető a hírsite-ok között (59,8 millióval), ami azért fontos, mert a hirdetési bevételekre az oldalmegtekintések száma van inkább hatással, hiszen minél több tartalmat nyitnak meg a látogatók, annál többször jelennek meg hirdetések.

A dkt/e.gemius adatai okt7-okt18 közötti időszakra, real users tekintetében
A dkt/e.gemius adatai okt7-okt18 közötti időszakra, real users tekintetében: ezt a 24.hu nyerte

 

Oldalletöltések számát vizsgálva az Index volt az élen a hírportálok között, október 7. és október 18. között összesítve. A nem hírsite-okat is belevéve a Freemail és a Használtautó.hu nyert. Forrás: DKT / e.gemius
Oldalletöltések számát vizsgálva az Index volt az élen a hírportálok között, október 7. és október 18. között összesítve. A nem hírsite-okat is belevéve a Freemail és a Használtautó.hu előzte az Indexet, híroldalak között viszont ők nyertek. Forrás: DKT / e.gemius

Optimistán posztolt szombaton az Index új főszerkesztője

Az Index főszerkesztője, Szombathy Pál tegnapelőtt, szombaton, kissé rejtélyes módon két pár, farmert viselő lábat és cipőt közzétéve örömtelien bejelentette a Facebookon, hogy az Index az új stábjának munkába állása után először, október 16-án, pénteken újra „elsőzni tudott” a hírsite-ok versenyében, egyedi látogatók (web+app) számában.

Fontos azonban ehhez hozzátenni, hogy egyelőre napi szintű adatról van szó, és ahogy Szombathy is utalt rá, úgynevezett cross mérésről, azaz az október elején megújult DKT-mérés új képességét kihasználva a web mellett az Index mobilapplikációs felhasználóit is beleveszi, ezzel az Index márka együttes látogatószámát tartalmazza.

Szombathy-t emiatt a hvg.hu egyik újságírója, Hont András bírálta is a nyilvános bejegyzése alatt, megkérdőjelezve az adatok hitelességét, mivel a mobilappos látogatók nélkül máshogy jött volna ki a végeredmény, tehát nem nyerte volna meg a napot az Index.

Azonban tény, hogy ha web+app összesítést, azaz az Indexet mint márkát nézzük, és a 24.hu, Origo, illetve a többi nagyobb hírsite esetében is bekapcsoljuk a web mellé a mobil adatok bemutatását is az összevetés kedvéért, akkor kijelenthető, hogy ebben a mérési kategóriában egyedi látogatók tekintetében övék lett a pénteki dicsőség. (Ellenőriztük mi is.) Más kérdés, hogy a következő napra ez már máshogy alakult.

Csak a teljesség kedvéért idézzük, hogy Szombathy a következőket tette közzé:

„Nem állítom, hogy két és fél hónapja két barátommal az indulatözönben állva biztos voltam benne, hogy sikerülhet, abban viszont igen, hogy ütésálló ember vagyok; arra azonban kifejezetten nem számítottam, hogy másfél hónap múlva meglehet az első napi elsőzés:
október 16, péntek:
1. Index 805 ezer egyedi látogató/olvasó
2. Origo 754 ezer
3. 24.hu. 704 ezer

Tegnap ismét az Index lett Magyarország leglátogatottabb portálja. (web+app)
– köszönöm az olvasóknak, köszönöm a rengeteget melózó kollégáimnak, s köszönöm az ellendrukkereknek, mert rengeteg erőt merítettem belőlük is
– mondhatnám, hogy a magamnak kitűzött célt teljesítettem, de nem, mert a neheze csak most jön, még több munkával és alázattal, hogy minél több ilyen napunk lehessen.”

Ehhez mi, a magunk részéről csak annyit tennénk hozzá, hogy kivárjuk, hogy legyenek ennél hosszabb távú adatok, hogy kiderüljön, a pénteki adat egy trendforduló kezdete volt-e, az áttörés pillanata és az Index vissza tud-e erősíteni az egyedi látogatók számában, vagy csupán egyszeri, napi szintű kiugrásról volt-e szó, illetve egyelőre az applikáció nélküli mérésnél még nem történt meg a napi elsőzés egyedi látogatószám tekintetében.

 

Szombathy Pál, Bodolai László
Szombathy Pál középen, tőle jobbra Bodolai László a tömeges távozások idején. Fotó: Bődey János

Újabb érkező indexesek, 60 fő fölött a stáb

Bár Bodolai László, az Index.hu Zrt. elnöke még a nyáron azt nyilatkozta, tulajdonképpen toborozniuk sem kell, olyan sok életrajz érkezett a céghez, valójában más forrásokból úgy tudjuk, nagyon is nehéz dolga volt a toborzással foglalkozó munkatársaiknak. Miután az Index körül történtek negatív hatást váltottak ki a társadalom és az újságírók egy jelentős részében, különösen még a nyáron sokan idegenkedtek az Index távozó munkatársainak megüresedő székébe beülni. Olyanok is voltak, akik először igent mondtak, de aztán visszaléptek, például Tevan Imre, az egyik főszerkesztő-helyettesként alig egy napig dolgozott a lapnál majd távozott.

Az Index.hu Zrt. azért sem volt egyszerű helyzetben, mivel a távozók felmondási idejének lejártára kellett szerezniük legalább annyi embert, hogy ne következzen be egy teljes összeomlás, egyáltalán legyenek, akik felrakják a friss híreket, ám a megkeresett munkatársak egy része valahol már állásban volt, ahol szintén felmondási időt kellett kitölteniük. Ezért a szeptemberi váltáskor nagyjából végül csak 30 fővel tudtak elindulni. Ráadásul bekerültek olyanok is, akiknek a felvételét vélhetően megbánták, hiszen a céghez került egy tavaly létrehozott, igaz, addig nem túlságosan ismert párt aktív elnöke is újságírónak, de aztán őt a próbaidő alatt elbocsátották, de volt már más, a próbaidő alatt távozó új indexes is.

Most, október közepén mindenesetre már 60 fő feletti a stáb, aminél egyébként Sztankóczy András, az Index vezető szerkesztőjének és stratégiai igazgatójának a Media1-nek adott szeptember közepi interjú szerint jóval nagyobbat nem is akarnak, de mint megírtuk, novemberben Torkos Matild, a Magyar Hang távozó főmunkatársa is csatlakozik a laphoz.

A lap néhány napja megújult impresszumában látszanak a már megérkező újak is. Vannak köztük volt infórádiósok és a Bors című bulvárlap egykori munkatársa is felbukkant. Érkezett nemrégiben egykori népszabadságos munkatárs is.

Balról is, jobbról is vettek fel embereket

Kezdetben egyébként nagy visszhangja volt, amikor Balogh Ákos Gergely lett az egyik főszerkesztő-helyettes: az ő múltja miatt sokan igazolva látták, hogy a Nemzeti Együttműködés Rendszere megszállta az Indexet, de érkezett érkezett egykori nők lapjás, volt magyar narancsos, és több olyan laptól is, amelyiket azért nem igazán lehet a kormánypárthoz sorolni, de vannak a kormánypárti Magyar Nemzettől és más, kormányközeli újságoktól is.

Ezzel összességében egy igen vegyes összetételű stáb alakult ki. Valószínűleg ez is lehet az oka annak, hogy noha voltak tartalmi bírálatok (például abból, amikor a lapban korábban szélhámosként bemutatott Nógrádi Györgyöt szakértőként idézték más megszólalók mellett), végeredményben a számok alapján úgy tűnik, a régi olvasók közül, bár sokan elpártoltak, levették az appot, mégis a számok azt mutatják, közel sem mindenki pártolt el a laptól, vagy érkeztek új olvasók, illetve az elpártolók idővel elkezdtek visszatérni. Vélhetően a létszám folyamatos emelkedéséből fakadó egyre több tartalom is nagyban segíti a lapot, ahogy nyilván az is, hogy kezdenek kezdhetnek beállni a működési folyamatok, kezdhet összeszokni a csapat.

Borító: Az Index egy nyitóoldalon. Fotó: Ladányi András / Media1
Szóljon hozzá!