Maszk

Több millió koronavírus témájú megtévesztő hirdetés tűnt el az internetről

Az Európai Bizottság kezdeményezésére összehangolt razziát folytattak le az uniós tagállamok illetékes hatóságai, hogy a koronavírus-járvánnyal összefüggő megtévesztő hirdetésektől megtisztítsák az internetet. Már a razzia híre is jót tett a megtisztulásnak.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Ahogyan arról korábban a Media1 is beszámolt, a Gazdasági Versenyhivatal (GHV) is részt vett  abban az összesen 27 európai uniós ország által végrehajtott átfésülős (sweep) akcióban, melynek célja az volt, hogy kiszűrjék az online platformokon a COVID-19 járvánnyal összefüggő félrevezető hirdetéseket.

A GHV a minap újabb közleményben számolt be arról, hogy a közel egy hónapos vizsgálat milyen eredményeket hozott. Azt írják, hogy a vizsgálat ideje alatt a Google globálisan 80 millió, míg az eBay több mint 17 millió olyan hirdetést távolított el, melyek hamis állítások segítségével próbáltak eladni a koronavírussal kapcsolatba hozható termékeket. Ezenkívül az Amazon március 2-i állapotához képest 77 százalékos csökkenés figyelhető meg az új termékmegjelenések és a koronavírust összekapcsoló állítások heti számában.

A Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) tagjai által elvégzett ellenőrzés két részből állt. Elsőként átvilágították az online platformokat, majd utána a koronavírussal összefüggésben sokak által keresett termékek hirdetéseit, valamint az ilyen termékeket értékesítő weboldalakat mélyebb elemzésnek vetették alá. Éppen ezért elsősorban a védőmaszkokat és védősapkákat, a fertőtlenítő géleket és a koronavírus teszteket népszerűsítő ajánlatokat vették górcső alá. Továbbá a koronavírussal összefüggésbe hozhatóan gyógyhatással felruházott élelmiszereket, étrend-kiegészítőket és egyéb, nem élelmiszernek minősülő termékeket.

A GVH tájékoztatása szerint az uniós hatóságok 38 esetben találtak a koronavírussal összefüggésben megtévesztően hirdetett termékekre vonatkozó gyanús ajánlatokat vagy reklámokat, a termékek vírusfertőzés megelőzésére és gyógyítására való, alkalmasságára utaló állításokat és túlzó árazási gyakorlatokat. Az átfogó ellenőrzés rámutatott új csalási technikákra is. A hamis hirdetések készítői úgy próbálták meg kijátszani a szövegalapú szűrőket, hogy egy bizonyos „gyógyászati termék” jótékonynak titulált hatását képen illusztrálták, vagy szándékosan elgépeltek egy szót a mondatban, ezzel megnehezítve ezek észlelését és kiiktatását.

A hatóságok egyébként 268 online platform közül 206 jelöltek meg további uniós fogyasztóvédelmi szabályok megsértésével kapcsolatos vizsgálatok lefolytatása céljából:

  • 88 weboldalon jelentek meg a koronavírus fertőzés megelőzésére vagy annak gyógyítására vonatkozó állítások;
  • 30 weboldal tartalmazott helytelen állítást a készlethiányra vonatkozóan;
  • 24 weboldal esetében merült fel a túlzó árazás gyanúja.

Eddig 39 esetben az derült ki, hogy az eladási ár és az egységár nem a szabályoknak megfelelően volt feltüntetve. Probléma volt még, hogy sok weblap esetén a fogyasztó nem kapott elegendő információt a termék kapcsán. 58 esetben hiányos volt a kereskedő kilétére vonatkozó tájékoztatás, 62 esetben a kereskedő székhelyével kapcsolatosan és 58 esetben a kereskedővel való kapcsolatfelvétellel kapcsolatos információk maradtak el.

Az ellenőrzésről szóló beszámoló az Európai Bizottság honlapján, ITT érhetők el.

További hírek olvashatók a Media1.hu-n!

Borító: Pexels

Szóljon hozzá!