tévénézés koronavírus idején

Olcsóbb nézettségmérést szeretnének a magyarországi tévécsatornák a koronavírus miatt, de a Nielsen Közönségmérés elutasította a kérést

A Media1 birtokába került az a levélváltás, amelyet a magyarországi mérőműszeres nézettségmérésben még mindig egyeduralkodónak számító Nielsen Közönségmérés Kft.-nek küldött a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) a tévétársaságok a koronavírus-járvány miatti gazdasági befékezésből adódó, jelentősen romló helyzetére hivatkozva, és amellyel 30 százalékos árkedvezményt szerettek volna elérni.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A Media1 iparági forrásokból származó értesülése szerint nagyságrendileg havonta 1,5 millió forint + áfa körüli összeget kell kifizetnie egy 1 tévécsatornát működtető tévétársaságnak, ha szeretne hozzájutni a Nielsen Közönségmérés mérőműszeres nézettségi adataihoz. Ezért az árért az adott médiavállalat 3 korcsoportra vonatkozó bontásban (például 18-49, 18-59 és 4+) délelőtt és délután megkapja egy e-mailben a csatornája nézettségi adatait ötperces bontásban.

Olyasmi kimutatásról van szó, mint alább, amit a Media1 archívumából teszünk most ide példaként.

A TV2 és az RTL Klub nézettsége 2020. január elsején a 18-49-es korcsoportban. Forrás: Nielsen Közönségmérés / TV2
A TV2 és az RTL Klub nézettsége 2020. január elsején a 18-49-es korcsoportban. Forrás: Nielsen Közönségmérés / TV2 / Media1-archív

Bár értesülésünk szerint a csatornaszám növekedésével különböző sávos kedvezményeket kapnak a médiaszolgáltatók (így például 2-3 csatorna esetében nem automatikusan két-háromszorosa a médiaszolgáltatók felé számlázott összeg az imént említettnek), a szolgáltatás évente egyetlen csatorna esetében is nagyjából nettó 18 millió forint összeget emészt fel.

A tévészolgáltatók nem tudnak működni nézettségi adatok nélkül, hiszen ezen adatokat kérik az ügynökségi partnereik, illetve a reklámozók, és a reklámbevételeikre jelentősen kihat, kinek mekkora volt a nézettsége, közönségaránya. Csakhogy a koronavírus miatt szinte minden tévétársaságnak drasztikusan lecsökkentek a reklámbevételei, épp ezért a nézettségmérő szolgáltatás árából szeretnének most jelentősebb kedvezményt kapni.

30 százalékos engedményt kért a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete

Portálunk birtokába került egy levél, melyet a Magyarországon működő tévés vállalatokat  tagjai között tudó Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) küldött a Nielsen Közönségmérés vezetőjének néhány héttel ezelőtt. (Weblapja szerint a MEME teljes jogú tagjai között tudhatja az AMC Networkst, az ATV-t, a DIGITAL Media & Communicationst, a Discovery Hungary-t, a Hír TV Zrt.-t, az M-RTL Zrt.-t; a Media Vivantist, az MTVA-t; a SONY Pictures Television Central Europe Kft.-t, az SPI INTERNATIONAL Magyarországot, a TV2 Média Csoportot és a ViacomCBS-t.)

A tévétársaságok közös szakmai szerve azt írta Vörös Csillának, a Nielsen Közönségmérés Kft. vezetőjének, hogy az elmúlt és a közvetlenül előttünk álló hetek eseményei és kilátásai szélsőségesen megnövekedett terheket rónak a televíziós iparágra, miközben a tájékoztatás és a szórakoztatás ezekben az időkben még fontosabbá, sőt létszükségletté vált a háztartások megnehezedett mindennapjaiban. A MEME megemlítette, hogy tagságának tapasztalatai szerint a hirdetési piac reakciója a jelen helyzetben minden lehetséges kampány lemondása vagy elhalasztása, azaz a megtakarítás.

A levél szerint kivárás és bizonytalanság hatja most át a hirdetők döntését, kommunikációs céljait.

A MEME-nek küldött levél szerint ebben a veszélyhelyzetben mindenkinek össze kell fognia és áldozatokat kell hoznia. A MEME erre hivatkozva ezért azt a „határozott iparági kérést” továbbította a mérőműszeres cégnek, hogy

a 2020-as szolgáltatási díjaiból engedjen el 30 százalékot, „mely nagyban segítene minket abban, hogy a tájékoztatás és szórakoztatás iránt elkötelezett stábjaink biztonságban folytassák működésüket és ezen feladatukat el tudják látni.”

A Nielsen Közönségmérés nem enged áraiból, de segít válaszokat találni az iparági kihívásokra

A Media1 értesülése szerint az egyébként a nézettségmérés tekintetében Magyarországon jelenleg is monopolhelyzetet élvező cég nem kíván engedni az áraiból. Birtokunkba jutott ugyanis a Nielsen Közönségmérés által április 23-án a MEME-nek küldött válasz, melyben az állt, hogy a Nielsen Közönségmérés „érti a műsorszolgáltatók aggodalmát a rájuk és valamennyiünkre nehezedő pénzügyi nyomás miatt,

de annak érdekében, hogy a cég fenntartsa a a napi adatszolgáltatást az eddig megszokott színvonalon és minőségben, a költségeit változatlanul fedeznie kell és a beszállítóikat is ki kell fizetnie.”

A Nielsen Közönségmérés vezetője hozzátette: a minőségi adatszolgáltatás fenntartása valamennyi műsorszolgáltató érdeke, hiszen ezen adatok nélkülözhetetlenek a napi munkájukban.

„A szolgáltatás piaci jelentősége miatt nem vagyunk abban a helyzetben, hogy kockáztassuk annak folyamatosságát és minőségét azzal, hogy árcsökkentést adunk” – utasította el egyértelműen a Nielsen Közönségmérés Kft. vezetője a tévés szakmai szervezet kérését.

A kft. ügyvezetője ugyanakkor felajánlotta, hogy nemzetközi trendek alapján segít megismertetni a médiaszolgáltatókat azzal, hogy a hirdetői magatartás megváltoztatásának következtében kialakult kihívásokra milyen válaszok lehetségesek. A Nielsen Közönségmérés által a MEME-nek küldött válasz azzal zárult, hogy remélik, hogy a COVID-19 miatti korlátozások hamarosan enyhülnek, és akkor a nézettségmérés szolgáltatás fejlesztésére vonatkozó párbeszédet folytatni tudják.

Leváltani az egyelőre leválthatatlan Nielsent?

A Media1 úgy tudja: a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének küldött válasszal egyes tévés tagok elégedetlenek: bosszantónak tartják, hogy a Nielsen Közönségmérés úgy határozhatja meg árait, hogy valójában nem kényszerül versenyezni más piactársakkal, és ilyen helyzetben sem tesz engedményeket. Némelyekben előhozta ezt azt a már máskor is felvetődő gondolatot, hogy meg kellene vizsgálni, hogyan lehetne idővel a Nielsen Közönségmérést kiváltani egy kedvezőbb árazással dolgozó cégre.

Nincsenek azonban könnyű helyzetben a tévés vállalatok, hiszen a magyarországi nézettségmérés jelenleg egyet jelent a szolgáltatást nyújtó kft.-vel, és így van ez már a ’90-es évek első fele óta, amit azért sem lehet egykönnyen megváltoztatni, mivel ehhez iparági összefogásra lenne szükség.

tévé távkapcsoló
Fotó: rawpixel.com / Pexels

Monopol helyzetben

A Nielsen Közönségmérés Kft.-t 1992-ben, a magyarországi kereskedelmi televíziózás létrejötte előtt alapította az AGB Nielsen. A kft. az Opten céginformációs rendszerben lévő legutóbbi adat szerint 2018-ban 1,65 milliárd forint nettó érbevételre és 128,7 millió forint adózás előtti eredményre tett szert.

2015-ben versenyhatósági eljárás volt a cég ellen a Gazdasági Versenyhivatalnál.

A versenyhatóság vizsgálata azután megállapította, hogy „a cég kiszorító hatású kedvezményrendszert alkalmazott adatbázisai és szoftverei értékesítésekor, hiszen a kiegészítő szolgáltatást nyújtó versenytársak még akkor sem tudnak versenyezni a nézettségi adatbázispiac monopolszereplőjének csomagajánlatával, ha adatkezelő szoftvereik egyébként hatékonyan működnek, és a fogyasztói igényeket a Nielsennél jobban kielégítő szolgáltatást nyújtanak. A GVH megállapította továbbá, hogy a szerződésekben megjelenő adatvédelmi kikötésekkel a cég korlátozza az általa előállított televíziós nézettségi adatok elemzését külső, független szoftverrel.”

Az eljárást követően a Nielsen Közönségmérés kötelezettségvállalásokat tett.

Így méri a tévézési szokásokat a Nielsen Közönségmérés

A Nielsen közönségmérésének lényege az elektronikus mérőműszerek alkalmazása. Ezeket a műszereket a panelben résztvevő, véletlenszerűen kiválasztott háztartásokba helyezik ki, oly módon, hogy a panelben résztvevők összetétele különböző demográfiai és egyéb mutatók alapján (kor, nem, jövedelem stb.) reprezentálja a teljes magyar lakosság összetételét. A People meter műszerek segítségével mérni tudják a tévénézési szokásokat, a berendezés ugyanis (a felhasználó beleegyezésével) rögzíti, hogy ki mikor és mit nézett. A set-top-boxokhoz hasonló eszközökből származó adatok valós időben bekerülnek a Nielsen központi számítógépes rendszerébe, és ez teszi lehetővé, hogy azután a médiavállalatok megkaphassák a csatornáikra, illetve a piacukra vonatkozó adatokat. Az adatokból az is kiderül, hogy az egyes reklámszpotokat mennyien látták, és ez képezi a reklámozókkal való elszámolások alapját.

Arról, hogy milyen helyzetben vannak most a hazánkban működő tévés cégek, illetve milyen kilátások elé néznek idén a járvány miatt, ITT és ITT olvashatják a Media1 korábbi cikkeit. 2019-ben a Magyar Reklámszövetség ma nyilvánosságra hozott adatsora szerint reklámbevételük barterrel együtt 65 milliárd forintot tett ki, idén azonban az MRSZ Barométer prognózisa szerint jelentős visszaeséssel kell számolniuk.

További hírek és cikkek találhatók a Media1.hu-n! Ha szeretné támogatni a Media1 független újságírói munkáját, ide kattintva megteheti rendszeresen vagy alkalmilag a PayPal-egyenlege terhére vagy bankkártyával, illetve akár banki átutalással is. Ha követné tartalmainkat, feliratkozhat hírlevelünkre, RSS-hírfolyamunkra, és követhet bennünket a Facebookon is.

Borító: 123rf

NKM Energia, vállalkozása energiája

Az energia a vállalkozások és vállalatok fejlődéséhez és mindennapi működéséhez elengedhetetlen, legyen szó áramról vagy gázról. Az NKM Energia Zrt. Magyarország legnagyobb, végfelhasználókat ellátó energetikai társasága, amely éves szinten mintegy 62 TWh földgázt és villamos energiát értékesít ügyfelei részére. Ezzel a Társaság a teljes hazai energiafelhasználás 45%-át is meghaladó mértékben látja el partnereit mind az üzleti ügyfelek, mind a lakosság körében, Magyarország teljes területén. (x)

Tovább a részletekért »

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Drága örökösök 2. évad

Az RTL Klub új nagyszabású napi sorozatot indít: az utolsó évadához érő Drága örökösök önállósodó showrunnerének saját gyártócége készíti

Miután a Drága örökösök utolsó évadának forgatásaival végeznek várhatóan a nyáron, Hámori Barbara, a népszerű RTL-es tévészéria, a Drága örökösök showrunnere az eddigi gyártócég helyett saját műsorgyártócégénél folytatja, és egy új, szintén az RTL Magyarország megrendelésére készülő, nagyszabású napi sorozatot gyárt majd, melynek előkészületei már zajlanak is.