Budai László, Hankiss Ágnes, Szadai Károly és Meszleny László, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának újonnan megválasztott tagjai (b-j) leteszik esküjüket az Országgyűlés plenáris ülésén 2019. december 10-én.

A Médiatanács a koronavírus miatti országos veszélyhelyzetben is az RTL Klubot bírságolja

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa a koronavírus-világjárvány alatt is folytatja tevékenykedését, de immáron videokonferencián keresztül hozza a döntéseit. Ezen a héten is jutott bírság az RTL Klubnak, rádiós pályázatokkal foglalkoztak és elfogadtak egy tanulmányt arról, hány százalék volt a hangsúlyozottan magyar termékeket népszerűsítő reklámszpotok aránya.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A kormányfő által elrendelt országos veszélyhelyzeti intézkedések közepette, a tomboló koronavírus-világjárvány idején sem maradt el a Médiatanács szokásos heti ülésezése. A grémium módosította ügyrendjét, így mostantól videokonferenciával folytatják le a tagok a hetenkénti döntéshozatali eljárást, hogy kerüljék a személyes találkozást.

750 ezer forint büntetés az RTL Klubnak

Az e heti ülés egyik legfontosabb döntése az volt, hogy 750 ezer forint összegű bírságot rótt ki a Médiatanács az RTL Klub médiaszolgáltatójára.

A Médiatanács ugyanis úgy véli, hogy a Lifestyle című műsor egy tavalyi adását támogató, a hajhullás és kopaszodás megakadályozásával foglalkozó magyar cég termékét túl részletesen, és ezzel vásárlásra ösztönözve mutatta be.

RTL Klub
RTL Klub

90 ezer forintot kell fizetnie a Balaton TV-nek

A testület a Balaton Televízió szolgáltatójára 90 ezer forintos bírságot rótt ki, amiért a Programajánló egy tavaly novemberi adásában a műsort támogató ruhaboltról a támogatói üzenetben reklámértékű információk jelentek meg – a butik neve és pontos címe, illetve a megközelítéséhez szükséges egyéb információk is –, így a Médiatanács szerint a néző a támogatói üzenet részének tekinthette az egyébként reklámértékű információkat, mindez pedig ellentétes a burkolt kereskedelmi közlemény tilalmát előíró szabállyal.

A koronavírus-járvány alatt is folynak a rádiós pályázatok

A Médiatanács a Törökszentmiklós 96,4 MHz közösségi jellegű, helyi frekvencia pályázati eljárásában az alaki vizsgálat után pályázati nyilvántartásba vette a Szent István Rádiót működtető Magyar Katolikus Rádió Alapítványt. (Az alapítványnak a megtévesztő nevével ellentétben nincs köze a Magyar Katolikus Egyházhoz tartozó Magyar Katolikus Rádióhoz.)

Elfogadta továbbá a grémium a Miskolc 90,4 MHz körzeti frekvencia pályázati felhívás tervezetét közösségi jellegű használatra, valamint a kisközösségi rádiós médiaszolgáltatási lehetőségek elvi használatára szóló pályázati felhívásának szövegét Szentendre és Gyomaendrőd telephelyekre. (Szentedrén és Gyomaendrődön idén év elején némultak el az eddig ott működő rádiók a Médiatanács döntése alapján.)

rádió, mikrofon, stúdió
Fotó: Alexey Ruban, Unsplash

A Mária Rádiót üzemeltető médiaszolgáltató kérelmére a testület engedélyezte, hogy a Szombathely FM 88,4 MHz-re vonatkozó jogosultsága kibővüljön a Celldömölk FM 92,5 MHz és a Sárvár FM 95,2 MHz médiaszolgáltatási jogosultságaival. (A héten rákérdezett a Media1, hogy a járvány miatt miért nem halasztják el a rádiós pályázatokat. Hogy mit válaszoltak, arról különálló írásunkat ajánljuk.)

Médiaszolgáltatási díjuk elengedését és rugalmasabb hozzáállást szeretnének a rádiók a koronavírus miatt

Arról is beszámoltunk már, hogy a koronavírus-járvány miatt egyes rádiók nagyon komoly árbevétel-kiesést voltak kénytelenek elkönyvelni, hiszen a rendezvények bezárása miatt lemondták a reklámkampányaikat. Az iparág több szereplője szeretné elérni, ha a Médiatanács a kialakult nehéz helyzetben egységesen minden médiaszolgáltató számára elengedné az esedékes médiaszolgáltatási díjakat, valamint nem bírságolna, amiért jelenleg nem tudják egyes rádiók teljesíteni hatósági szerződés szerinti egyes vállalásaikat.

Hogy az NMHH-nál mit válaszoltak a Media1 ezt is feszegető kérdéseire, azt külön hírünkben olvashatják el.

Alig reklámoztak hangsúlyozottan magyar terméket a tévékben

A Médiatanács e heti ülésének napirendjén szerepelt az imént említett témákon túl a televíziókban a tavalyi második félévben közzétett új reklámszpotokról szóló tanulmány elfogadása is.

A hatóság 34 televízió műsorkínálatát vizsgálta, ahol az összes szpot 49 százalékát kitevő, 2806-féle új hirdetést több mint 1,5 millió alkalommal ismételtek.

okostévé
Fotó: Pexels

A hatóság szerint nem történt lényegi eltérés a két évvel ezelőtti azonos időszakban mért számokhoz képest, amikor 2798-féle új reklámot 1,4 milliószor sugároztak, a közreadott reklámok 47 százalékaként. Nőtt viszont 2018-hoz képest az egy csatornára jutó összes reklámszpot (közel 9 százalékkal 90 934-ra), az egy csatornára jutó összes új hirdetés (12 százalékkal 44 556-ra) és az új reklámfilmek átlagos ismétlésszáma (szintén közel 9 százalékkal, 540-re).

A legtöbb új reklámot továbbra is az általános szórakoztató csatornákon – ilyen többek között az AXN, a Comedy Central, a Cool TV vagy a Viasat 3 – láthatták a nézők.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság tanulmánya szerint hangsúlyozottan magyar terméket, szolgáltatást népszerűsítő reklámszpotok a korábbi évek elemzéseihez hasonlóan rendkívül alacsony – 3,5 százalékos – esetszámban képviseltették magukat, bár a visszaesés megtorpant, ugyanis ez az érték 2018 azonos időszakában 2,9 százalék volt.

A teljes tanulmány ITT érhető el.

További hírek találhatók a Media1 hírportálon.

Borító: Budai László, Hankiss Ágnes, Szadai Károly és Meszleny László, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának újonnan megválasztott tagjai (b-j) leteszik esküjüket az Országgyűlés plenáris ülésén 2019. december 10-én. Fotó:  MTI/Illyés Tibor

NKM Energia, vállalkozása energiája

Az energia a vállalkozások és vállalatok fejlődéséhez és mindennapi működéséhez elengedhetetlen, legyen szó áramról vagy gázról. Az NKM Energia Zrt. Magyarország legnagyobb, végfelhasználókat ellátó energetikai társasága, amely éves szinten mintegy 62 TWh földgázt és villamos energiát értékesít ügyfelei részére. Ezzel a Társaság a teljes hazai energiafelhasználás 45%-át is meghaladó mértékben látja el partnereit mind az üzleti ügyfelek, mind a lakosság körében, Magyarország teljes területén. (x)

Tovább a részletekért »

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Hírstart Robot Podcast

Mesterséges intelligencia készíti a Hírstart új podcastját

A Hírstart új podcast szolgáltatásában egy női mesterséges intelligenciás robot megszerkeszti, majd felolvassa nap mint nap a híreket. Ez nem csak látássérültek számára jelenthet fontos tájékozódási eszközt, de azoknak is hasznos lehet, akik a rádiókban hallható központi MTI-hírszolgáltatás helyett útközben az internetes világ legfrissebb híreit hallgatnák.