Telekom üzlet a Duna Plazában. Fotó: Ladányi András, Media1

GVH: Félrevezette a Telekom a fogyasztókat az ingyenmobillal

A telekommunikációs céget 670 millió forint összegű bírsággal sújtja fogyasztók megtévesztése miatt a Gazdasági Versenyhivatal. A Telekom reagált a döntésre.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerdai bejelentése szerint a Magyar Telekom megtévesztette a fogyasztókat 0 Ft-os vagy kedvezményes készülékárakat reklámozó kampányaival.

Ingyenesnek hirdették, ami nem is az

A GVH szerint a Magyar Telekom megtévesztően sugallta lakossági ügyfeleinek szóló reklámkampányaiban 2016 augusztusától 2017 áprilisáig, hogy a számukra kínált mobiltelefon-készülékekért kizárólag a feltüntetett árat kell fizetni.

A reklámokból ugyanis a hatóság szerint nem derült ki, hogy a telefonkészülékekhez kapcsolt, 2 éves hűségidővel értékesített tarifacsomagok havidíja a telefonok árának egy részét is tartalmazza. A hirdetések alapján a fogyasztók nem ismerhették az előfizetésbe beépített árrész nagyságát, így végső soron azt sem, hogy milyen áron jutnak a készülékekhez.

36 és 96 ezer forintba kerül az ingyenesség

A Versenyhivatal vizsgálatában feltártak alapján az előfizetőknek a két éves hűségidő alatt NEXT S csomag esetén összesen 36 ezer forinttal, NEXT M csomag esetén összesen 96 ezer forinttal többet kellett fizetniük, mintha ugyanazon előfizetésre készülékvásárlás nélkül szerződtek volna. A Versenyhivatal álláspontja szerint így megtévesztő volt a reklámkampányokban feltüntetett, kedvezményesnek mondott, esetenként 0 Ft-os ár.

mobiltelefon
fotó: pexels.com

Bekeményített a GVH

2019 végén a Gazdasági Versenyhivatal több jelentős bírságot is kiszabott telekommunikációs vállalkozásokra hasonló magatartások miatt.

  • A Telenornak 1,8 milliárd forintot kell fizetnie, amiért több mint egy évig nem tájékoztatta a fogyasztókat arról, hogy 0 Ft-osnak vagy kedvezményes árúnak hirdetett készülékei díjának egy részét beépítette az előfizetői díjba.
  • A Vodafone piacelsőségét állította megalapozatlanul „Európa legnagyobb 4G partnerhálózata” és „Európa legnagyobb 4G hálózata” szlogenjeivel, ezért 1,2 milliárd Ft bírságot szabott ki rá a Hivatal.
  • Ugyancsak a Magyar Telekomot marasztalta el a GVH a „Most generáció” kampányban ígért „maximális sebességű hálózat” állítás miatt. A cég e magatartásért 350 milliós bírságot kapott, amelyet 100 millió forintig van lehetősége csökkenteni a fogyasztóknak nyújtott kompenzációval.

A GVH a Facebookot is jelentős, rekord összegű bírsággal sújtotta decemberben, amiért az internetes óriás azt állította magáról, hogy ingyenes és az is marad, holott a felhasználók valójában az adataikkal fizetnek annak használatért.

Visszaesők, a GVH szerint ezért jár magasabb büntetés

A GVH azt írja: a magas versenyfelügyeleti bírságokat az indokolta, hogy az érintett cégek visszaeső jogsértőknek bizonyultak. A jövőbeli jogsértések visszaszorítását a versenyhatóság azzal is elő kívánja mozdítani, hogy több ügyben is előírta úgynevezett megfelelési (compliance) program kidolgozását vagy fejlesztését. Az ilyen programok megvalósítása kötelezi a cégeket, hogy még a reklámkampányok üzeneteinek kidolgozásakor ellenőrizzék azok megfelelését a fogyasztóvédelmi előírásoknak.

Frissítés 19:58

Reagált a Telekom

Mostanra megérkezett a Telekom állásfoglalása is. A Media1-hez eljuttatott közleményükben azt írják, nem értenek egyet a döntéssel, így várhatóan jogorvoslattal élnek a határozat tanulmányozását követően. A Telekom szerint nem tévesztette meg a fogyasztókat.

Borító: Telekom üzlet a Duna Plazában. Fotó: Ladányi András / Media1

Szóljon hozzá!