Jonny Round, The Sound Agency ügyvezető előad a Brandfestival konferencián Budapesten

Így segíthet vagy árthat a hang egy márkának

Jonny Round, a The Sound Agency igazgatója is előadást tartott a nemrégiben Budapesten megrendezett Brandfestival konferencián. A Sound Businessről, vagyis arról beszélt, hogyan segítheti az értékesítést, illetve a márkázást a hangok megfelelő használata, illetve hogyan üthet vissza, ha valaki nem körültekintő.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Jonny Round, a The Sound Agency igazgatója a hang alapú márkázás egyik elismert szakemberének számít. A Brandfestival konferencián „Az audio branding lenyűgöző világáról”, vagyis a hangok kreatív felhasználásáról szólt.

Round előadását azzal kezdte, hogy a legújabb pszichoakusztikus kutatások eredményei szerint a „megfelelő hangzás” több mint 30 százalékkal növelheti a kiskereskedelmi értékesítést, és egyes munkavállalók esetében háromszoros termelékenység-növekedést eredményezhet.

Az emberi szervezet úgy épül fel, hogy fontos, olvassunk, írjunk, beszéljünk, hallgassunk. Az iskolában is ezekre az érzékszervekre hatva tanítanak. De a hallást és azt, miért fontos, általában nem tanítják. Pedig rengeteg hatása van, hiszen képes hatni az érzelmekre, és ez a márkák szempontjából elengedhetetlen.

A hang tudatalatti viszonyt hoz létre, ami az egész testünkre hatással van, mégsem foglalkozunk vele eleget. Pedig a boldogságunkhoz is köze van. Gondoljunk csak a relaxációs hangokra, melyek ellazult tudatállapotot idéznek fel, mint például az óceán hangja vagy a madárcsicsergésé. Teljesen más tudatállapotba kerülünk ilyen hangi környezetben.

Ha túl sok a zaj, nem tudunk koncentrálni. Ezért nem jók a nyitott irodák, mert 66 százalékkal kevésbé tud fókuszálni a munkatárs, mintha csend venné körül. Egy kísérletet is végeztek, ahol a chipsfogyasztás hangját felhangosították 5 kHz-re és azt vizsgálták, hogy mit érez olyankor a fogyasztó. Furcsa, idegesítő érzésekről számoltak be az alanyok.

Egy másik nagyon érdekes kísérlet az volt, amikor az Axe dezodor csomagolásának megváltozott egy időben a hangja, vékonyabb lett. Fogyasztók tömegei panaszkodtak, hogy nem tetszik nekik. Vissza kellett állítani a korábbi szelepet, mert a fogyasztók ragaszkodtak a régi hanghoz, és a hangváltozás miatt 28 százalékkal visszaesett egy ideig a márka a piacon, csupán azért, mert más hangot adott ki a szelep – említett egy érdekes példát az előadó.

Az előadó arról beszélt, hogy vásárlásainkat 70 százalékban az érzelmek vezérlik, vagyis a vásárlásösztönzéshez szükséges hatni az érzelmekre, amit a hanggal könnyen megtehetünk.

Jonny Round szerint épp ezért a Brand Voice, vagyis a márka hangzásának kialakításánál érdemes figyelni arra, hogy mi a neme az adott márkának. Hány éves vajon? Alakítsunk ki egy teljes személyiséget köré.

Vannak már most is jellegzetes hangú márkák. ilyen például a Skype vagy az Apple, amelyeket egyből be tudunk azonosítani. A British Airways a ’80-as évektől használt zenét, de nemrég lecserélték. Az előadó szerint azonban rossz döntés volt, mert sok ijesztő elemet tettek az új zenébe, a korábbi klasszikus zene volt, egy kifinomultságot sugárzott, a mostaniban pedig rengeteg zavaros elem van.

Az előadó szerint, ha a zene asszociál az adott márkára, akkor az jó választás, ezért is választás a Skype választása is. A zenéd legyen konzisztens, egyértelmű, kreatív. Mert „good sound, good business”, vagyis ha jó zene, az üzlet is jobban megy majd.

(A Media1 a Brandfestival médiatámogatójaként volt jelen a konferencián.)

Borító: Jonny Round, The Sound Agency ügyvezető előad Budapesten. Fotó: Kummer János/ Brandfestival

Szóljon hozzá!

Az Index és az Indamedia irodájának helyet adó Budasquare irodaház homlokzata

Bodolai László szerint Erdélyi Superman Zsolt magánakciója volt a videó, amivel leváltatná az Index főszerkesztőjét a NER-közeli Indamediának tanácsot adó egykori SZDSZ-es kampányguru

Erdélyi Superman Zsolt nyilvános videója szerint Dull Szabolcs helyett olyan főszerkesztőre lenne szükség az Index élén, aki „nem sz*rja össze magát egy kakukkos órától, és egy külsős tanácsadótól”. Bírálja az Indexet azért is, amiért hozzájárulást kér olvasóitól az Index a működésére. A Media1 felhívta Dull Szabolcsot, valamint Bodolai Lászlót, az Index.hu Zrt. elnökét, mit szólnak a legújabb fejleményekhez.