Digitális reklám

Szintet lépett Közép- és Kelet-Európában a digitális reklámpiac, de erős maradt a tévé is

A régióban robbanásszerű növekedést mutatnak a digitális kiadások, miközben a kültéri hirdetések a harmadik helyre léptek elő a televíziós és az online felületek mögött, a nyomtatott média pedig jelentősen visszaesett. A tévé még mindig erős, még ha egyes országokban, például Magyarországon az online már meg is előzi. A nemrég megjelent CANnual Reportból csemegéztünk.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

A weCAN, Közép- és Kelet-Európa független reklámügynökségeiből álló hálózat a múlt héten bukaresti konferenciáján mutatta be az immár ötödik évfordulóját ünneplő éves jelentését, a CANnual Reportot.

A magyar vonatkozásokkal is bíró tanulmány 15 közép- és kelet-európai hirdetési piac eredményeit vizsgálja a 2014-2018-as időszakban, továbbá előrejelzésekkel is szolgál a következő öt esztendőre vonatkozóan.

Növekedés és digitalizáció

A legújabb CANnual Report arról számol be, hogy 2018 folyamán a teljes reklámpiaci költés mértéke elérte a nettó 13,8 milliárd eurót, vagyis a hirdetők 3 milliárd euróval többet költöttek a térségben mint öt évvel korábban.

Digitális reklámköltés Kelet-és Közép- Európában 2014-2018 időszakban
Digitális reklámköltés Kelet-és Közép- Európában 2014-2018 időszakban. Forrás: CANnual Report 2019

Ez a növekedés részben a régió 2014 és 2018 között megfigyelhető gazdasági fejlődésének köszönhető, valamint a digitalizációnak, amely jelentős hatással bírt a médiafogyasztási szokásokra.

A kutatás megállapítása szerint a rendszeresen internetezők aránya a régióban öt év alatt 10 százalékkal nőtt.

A médiafogyasztási szokások alakulása a 15 éves és annál idősebb lakosság körében Közép- és Kelet -Európában 2014-2018. Forrás: CANnual Report 2019
A médiafogyasztási szokások alakulása a 15 éves és annál idősebb lakosság körében Közép- és Kelet -Európában 2014-2018. Forrás: CANnual Report 2019

Két mérföldkő öt év alatt

Leghamarabb a visegrádi országok hirdetőinek sikerült alkalmazkodniuk a digitális korszakhoz.

A Csehország volt az első olyan piac, ahol az online kiadások meghaladták a televízióban elköltött összegekét, majd a cseheket Magyarország követte 2015-ben, azután Lengyelország 2018-ban, míg Szlovákia felzárkózása ilyen téren csupán a közeljövőben várható a CANnual Report szerint.

Az említett országokon kívül még három országnak sikerült elérnie ezt a mérföldkövet 2014 óta: Litvániának 2016-ban, Ukrajnának és Oroszországnak pedig 2018-ban. Ez utóbbi egyébként valódi digitális szuperhatalommá nőtte ki magát, és a régió összes online hirdetési kiadásainak csaknem felét tudhatja magáénak.

Közép- és Kelet Európa reklámköltései 2014-2018
Közép- és Kelet Európa reklámköltései 2014-2018. Forrás: CANnual Report 2019

A tévé még mindig erős

Az iménti grafikonon is látszik, hogy a médiafogyasztási szokásoknak megfelelően a hirdetők továbbra is jelentős összegeket fordítanak a televíziós reklámokra.

2018-ban összesen nettó 5,5 milliárd eurót, vagyis 14 százalékkal többet mint öt évvel korábban. A tévés megjelenés elsősorban a délebben fekvő országokban népszerű.

A televíziós költési rangsor első helyein Románia, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Szerbia, Szlovénia és Horvátország áll.

Az elmúlt évek fényében nem számít kuriózumnak a közép- és kelet-európai országok reklámpiacainak történetében az, hogy az online kiadások utolérték a televíziós kiadásokat.

A nyomtatott sajtó az elmúlt évek nagy vesztese

A CANnual Report arra is rámutat, hogy a folyamattal párhuzamosan a nyomtatott sajtóra fordított hirdetési összegek folyamatosan csökkentek (mínusz 28 százalék), a kültéri reklámok pedig mérsékelt előretörést produkáltak (plusz10 százalék), ráadásul a teljes költés tekintetében a részarányuk is növekedett regionális szinten.

Az online média olyan mértékben kebelezte be a nyomtatott sajtótermékek közönségét, hogy a közterületi reklámpiac a harmadik legnépszerűbb helyre, közvetlenül a televízió és az online felületek mögé, leelőzve a nyomtatott médiát.

Épp tegnap számoltunk be arról, hogy idén év végén megszűnik a magyar Playboy és két másik magazin.

Borító: 123RF

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Az RTL Klub Való Világ 4. c. reality logója

A Médiatanács negyedszerre próbálja megbüntetni az RTL Klubot a Való Világ 4 miatt

A Médiatanács most épp 12 millió forintra büntetné az RTL Klub médiaszolgáltatóját a VV 2011-ben sugárzott szériája miatt, holott eredetileg még 144 millió forint volt a kiszabott bírság összege. Az ügy már többször megjárta a bíróságokat, mert a grémium mindig jogsértő határozatokat adott ki. A Médiatanács e heti ülésén egyébként újra zöld lámpát kapcsolt a fideszes vezetésű Székesfehérvár helyi rádiójának.

Az ATV Spirit a Sprit FM műsorai számára kialakított új díszlete

Az ATV Spirit tévécsatornán láthatóvá válik a Spirit FM néhány műsora

A Spirit FM érintett műsorai a tévés változatnak köszönhetően az eddiginél nagyobb eléréshez jutnak, hiszen az ATV Spirit minden jelentős műsorterjesztő cégnél elérhető. Az ATV Csoport dedikált tévéstúdiót is épített a Spirit FM műsorainak, melyek már a jövő héttől láthatók lesznek az ATV Spiriten.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!